РЕЖИСЬОРЪТ НИКОЛАЙ ВОЛЕВ: БЪЛГАРИЯ ПРЕЛИВА ОТ БРУТАЛНОСТ И БЕЗОЧИЕ 06.01.2012 Текст: Николай Волев Николай ВолевМалко преди Нова година във в. "Торнадо" излезе интервю с известния български кинорежисьор Николай Волев, което впоследствие бе разпространено чрез Интернет в различни сайтове. На 3 януари т.г. бе публикувано и във Frognews. Поместваме го и в нашата рубрика "БГ Форум", защото провокира към размисъл и дискусия за състоянието на българското кино - преди и сега. Наследниците на бивши комунистически велможи безнаказано грабят държавата. Безогледното заличаване на миналото разби на парчета изкуството ни, категоричен е създателят на „Маргарит и Маргарита”.
- Г-н Волев, защо през последните 22 години голяма част от българите загубиха морала и ценностите и забравиха за човешките добродетелите? - През този разбойнически период беше направено всичко възможно да се заличат моралните и да се разграбят материални ценности, създавани в продължение на повече от век след Освобождението на България. Последиците от 10-ти ноември 1989-та биха могли успешно да се сравнят с тези от 9-ти септември 1944-та. - Кой допусна децата на първенците в новата власт и в политическата върхушка? - След 10-ти ноември хищниците в БКП заедно със своите предрешени като демократи представители в СДС създадоха законите и условията, които да обслужват техните интереси в задаващото се безогледно разрабване на България. - Вие лично имахте ли проблеми с бившия тоталитарен режим, как се спасявахте? - Аз съм сред онези от средите на киното, които са имали най-много конфликти с предишната власт. Въпреки това, немалка част от проблемите тогава бяха преодолими, защото на някои от ръководните постове в Киноцентъра и дори във високите етажи на властта имаше съвестни и почтени хора. Те, въпреки догмите и забрание, въпреки политическата цензура, налагана чрез шефовете на кинематографията, помагаха на изкуството да върви напред. - Съществуват ли в България днес хора, които биха направили същата саможертва? - Днес у нас изкуството е много далеч от нивото, което бе достигнато в годините между Пражката пролет на 68-ва и 1989-та. И вероятно ще минат още няколко години преди да се появят условия, в които творците във всички изкуства поне да се доближат до тези постижения. Почти всичко създадено през последните 22 години е на много ниско равнище, а малкото постигнати върхове са на убийствено средна “височина”. - Харесват ли ви най-новите български филми, които върнаха част от зрителите в киносалоните? - Някои от тези филми поне са направени сръчновато, но за жалост няма да имат дълъг живот, те са от типа „еднодневки”. Само след няколко години никой няма да се интересува от тях. Докато поне 10-15 от създадените преди 1989-та филми провалжават да са живи и до днес - няколко десетилетия след създаванети им. За да се направи качествено изкуство, трябва да има подходящ духовен климат, а той сега е напълно противопоказен у нас. - Говорите песимистично, но все пак има ли изход тунелът, в който се намираме? - Напротив, говоря реалистично. Считам, че достатъчно дълго време мина и вече ще започнат да се появят наченки на възраждане, подобно на онова през 1968-1970 г., когато започна тогавашния възход на българското изкуство. - Как би се случила промяната, като новото поколение актьори има странното поведение на звезди, които греят в друг космос? - Не мога да се съглася с вас. Вие, подобно на повечето българи страдате от една хронична болест – склонността да обобщава. Да, има млади актьори и творци, които хленчат и мрънкат, но в тези среди работят също и други, които не са такива. Това различие винаги е съществувало и ще продължи да съществува. Винаги ще има актьори и режисьори, които претупват нещата и създават духовни боклуци. - Защо кинаджиите превърнаха в боксова круша комунизма и масово го вкарват във филмите си? - Това е буквално повторение на първите двадесет и няколко години след 1944 г., когато фашизмът, капитализмът и буржоазията бяха превърнати от тогавашните властници и творци в боксова круша. Филмите, които се направени тогава са също толкова жалки, колкото и произведенията на днешната антикомунистически конюнктура. - А произвеждат ли се качествени филми около нас? - Разбира се. В Румъния, в страните на бивша Югославия, дори в Иран се правят далеч по-добри филми, отколкото у нас. - Над какво работите в момента? - Господстващият духовен климат в момента не ме кара да тръпна от желание за работа. Част от причината е и липсата на подходящ литературен материал, който да ме запали. Отдръпнал съм по свое желание от киносредите и прекарвам около девет месеца от годината в къщата си на Южното Черноморие. Но ако попадна на нещо, което си струва, бих дал всичко от себе си за да направя отново филм. Казаното от Николай Волев вече предизвика реакцията на бившия директор на НФЦ. Неговата реплика към режисьора, разпространена чрез СБФД, е следната: И все пак има неща, които не бива да се приемат на доверие. Не искам да коментирам политическите обобщения, но не мога да си затворя очите пред изопачаване на нашата филмова история:
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|