РЕТРОСПЕКТИВА НА ФЕЛИНИ В РАМКИТЕ НА 27-АТА КИНОМАНИЯ 05.11.2013 Текст: Kastel Федерико ФелиниНа 31 октомври се навършиха 20 години от смъртта на великия магьосник на киното Федерико Фелини. Но неговите филми продължават да живеят! В това ще имаме възможност да се уверим, благодарение на ретроспективната програма, организирана от 5 до 28 ноември в рамките на 27-ото издание на Киномания със съдействието на Италианския културен институт в София. ПРОГРАМА „Амаркорд” (Amarcord) - Италия/Франция, 1973, 127 мин.
В гл.роли: Бруно Дзанин, Пупела Маджо, Армандо Бранча, Чичо Инграсия, Магали Ноел
„A m'arcord” означава просто „Спомням си...” на диалекта на родния град на Фелини, Римини. Именно там, през 30-те години на ХХ в., малкият Тита израства под внушенията на католическото си образование и фашистката пропаганда. Баща му Аурелио е строител, анархист и антифашист. На негов гръб, освен двете деца, съпругата и старият дядо, живее и чичо Патака - ленив роднина, който чака всичко на готово. Градецът е населен с чудаци – нимфоманката Волпина, шантавият Джудицио, фукльото Бишейн, сладкодумният адвокат, слепият с акордеона. Тита ходи в градската гимназия, където препитванията се редуват с номера, погодени на учители и съученици. Сантименталният му живот се разкъсва между недостижимата Градиска, сочната гръд на лавкаджийката и летните вечеринки в гранд хотела, наблюдавани скришом иззад живия плет. Смъртта на майка му и сватбата на Градиска бележат края на детството му.
„Белият шейх” (Lo Sceicco bianco) - Италия, 1952, 85 мин.
В гл. роли: Брунела Бово, Леополдо Триесте, Алберто Сорди, Джулиета Мазина
Двойка младоженци от провинцията - Иван и Ванда, заминават на сватбено пътешествие в Рим. Той, дребнав и методичен, вече е подготвил екскурзията точка по точка, в това число и посещение при Папата. Тя, едва пристигнали в столицата, се впуска по следите на Белия шейх - главен герой в поредицата от любимите й фоторомани, комуто е писала десетки пъти. Ванда успява да се добере до своя идол на снимачната площадка и решава да постъпи в трупата му. Междувременно отчаяният Иван я търси под дърво и камък и с лъжи и увъртания прикрива пред римските близки и приятели бягството на съпругата си. Разочарована от света на шоубизнеса, тя се хвърля в Тибър в опит за самоубийство. Спасяват я и тя се връща в хотела при мъжа си, тъкмо навреме за да отидат в „Сан Пиетро”, където роднините им ги чакат за посещението при Папата.
„Мамините синчета” (I Vitelloni) - Италия/Франция, 1953, 103 мин.
В гл. роли: Франко Интерленги, Алберто Сорди, Франко Фабрици, Леополдо Триесте, Рикардо Фелини, Леонора Руфо
Петима мъже се опитват да залъжат скуката с дълги вечери в киното, около билярдната маса в кафенето, в кроежи на бохемски шеги и търсене на какъвто и да е повод за разтуха. Те са мамини синчета, глезени и издържани от семействата си: вечният смешник Алберто с детинското лице, който крънка джобни от сестра си; Леополдо, отнесен в блянове за литературни успехи; мързеливият и нехаен Рикардо; наскоро оженилият се женкар Фаусто и Моралдо - най-младият, който единствен си мечтае да напусне компанията и да замине за Рим. Само той, най-великодушният и зрелият в групата, успява да проумее тревогите си и да види безсмислието на това тяхно вечно юношество. Една сутрин, без много приказки, зарязва всичко и отива да си търси щастието в столицата. Във влака си представя своите приятели, за които нещата остават непроменени.
„Пътят” (La Strada) - Италия, 1954, 94 мин.
В гл. роли: Антъни Куин, Джулиета Мазина, Ричард Бейсхарт
Наивната, чувствителна Джелсомина е продадена от майка си за 10 000 лири на Дзампанo - скитащ цирков артист с лош характер, който се изявява по селските мегдани и панаири като огнегълтач. Той прави Джелсомина своя любовница насила, а тя напусто се опитва да избяга от неспирните му грубости. Двамата постъпват в един цирк, където момичето се запознава с Лудия - чудат въжеиграч, кротък и любезен с нея, но при всяка възможност ироничен с Дзампанo. При едно скарване Дзампанo неволно убива Лудия. Трагедията окончателно побърква Джелсомина, която ден и нощ не може да се отърве от спомена за Лудия. Тогава Дзампанo я напуска и продължава сам бродническия си живот. Няколко години по-късно научава случайно за смъртта й и, изоставен от всички, ридае на самотния бряг.
„Нощите на Кабирия” (Le Notti di Cabiria) - Италия/Франция, 1957, 110 мин.
В гл. роли: Джулиета Мазина, Амедео Надзари, Франсоа Перие, Дориан Грей
Чистосърдечната, лесно ранима Кабирия, е проститутка с лош късмет. Дори нейните "колежки" я взимат на подбив. Отчаяна, тя се отправя към светилището на Божествената Любов и, в екстаза на религиозната служба, се моли за чудо, което да промени живота й. И то сякаш се случва – след като илюзионист й предрича розово бъдеще, Кабирия среща Оскар. Той й се обяснява в любов, тя му поверява всичките си спестявания. Предпочитанията на Оскар явно клонят към парите и той даже се опитва да я убие. Въпреки всичко, Кабирия за пореден път се отървава невредима и си дава сметка, че собствената й наивност я проваля в живота. Загубила надежда, се залутва из нощната гора. Натъква се на група весели младежи. И усмивката се връща на лицето й, сълзите секват: Кабирия е готова отново да поеме по своя път.
„Изкушението на господин Антонио” (Le Tentazioni del Dottor Antonio) - Италия/Франция, 1962, 60 мин.
В ролите: Пепино де Филипо, Анита Екберг
Г-н Антонио е непреклонен моралист и се бори посвоему с поголовно ширещата се поквара – чете конско евангелие на смаяни бойскаути; пречка се на млади двойки, търсещи усамотение; дори стига дотам да съдира кориците на жълтите издания по вестникарските будки. Един ден, отгоре на всичко, точно срещу прозорците на собствената му стая е монтиран огромен билборд, от който пищна дама със закачлива усмивка приканва гражданите да пият повече мляко. Г-н Антонио безуспешно напира да го махнат, после също толкова напразно се опитва да го тушира с мастило. Когато най-сетне билбордът е цензуриран от властите, проливен дъжд отново оголва формите на съблазнителката. Тя, в крайна сметка, окончателно обсебва сънищата на г-н Антонио, и накрая една сутрин го заварваме изгубил разсъдък, покатерен върху изображението...
„Клоуните” (I Clowns) - Италия/Франция/ФРГ, 1970, 93 мин.
С участието на: Федерико Фелини, Фанфула, Лиана, Риналдо и Нандо Орфеи, Анита Екберг, Тристан Реми, Пиер Етекс, Баптисте
Дете с любопитство следи разпъването на циркова шатра. Вижда клоуните и те му напомнят за хора от ежедневието... Действието се измества към наши дни: в рамките на телевизионно проучване Фелини започва да издирва стари клоуни, за да съхрани спомените им. След като посещава цирка на Лиана Орфеи, заминава с екипа си за Париж, където интервюира Тристан Реми - писател, специализирал се в историята на клоуните. Заедно с Реми Фелини търси някогашните палячовци, малцината оцелели от вече несъществуващ свят. Режисьорът заснема техните посърнали от старост и тъга лица – сега на свой ред той им дължи радостта, която на времето те са му дарявали.
„Сладък живот” (La Dolce vita) - Италия/Франция, 1960, 178 мин.
В гл.роли: Марчело Мастрояни, Анита Екберг, Анук Еме, Ивон Фюрно, Ален Кюни, Валтер Сантесо, Надя Грей, Магали Ноел, Адриано Челентано
Неуспелият литератор Марчело, който, придружен от зачисления му фоторепортер, работи за жълт вестник, се потапя изцяло в "сладкия живот" на светски, кинаджийски, интелектуалски Рим. Сред мнозината, срещнати в брожението покрай "Виа Венето" - улицата на бомонда, са и Стайнер, писателят, който преживява криза и накрая се самоубива; капризната американска кинозвезда Силвия; тайфата аристократи, които въвличат Марчело в разюздана веселба. На сутринта след нощната оргия, изтощени и замаяни, участниците в нея откриват телесата на морско чудовище, изхвърлено на брега...
„Джулиета на духовете” (Giulietta degli spiriti) - Италия-Франция, 1965, 120 мин.
в гл. роли: Джулиета Мазина, Сандра Мило, Марио Пизу, Силва Кошина, Валентина Кортезе
Заможна буржоазна дама, Джулиета, прекарва лятото в своята красива вила в курорта Фреджене. По повод годишнината от сватбата й с Джорджо е организирано тържество, по време на което се провежда спиритичен сеанс. Гостите призовават разпасани, вулгарни духове – оскърбленията на един от тях, заедно със съмнението, че Джорджо й изневерява, подриват увереността на Джулиета. Тя няма на кого да се довери и остава сама със своите терзания, разпъната между лицемерното благоприличие и копнежа по живота без задръжки. Една съседка, Сузи, я кани при себе си и в нейната вила Джулиета най-сетне дава воля на чувствата си, още повече че вече е получила доказателства за измяната на мъжа си. Но чувството за вина я кара да избяга, а противоречиви видения почти помътват разсъдъка й. С помощта на психоаналитик Джулиета успява да реагира и се впуска в истинска битка с призраците и подтиците си.
„Осем ½” - Италия/Франция, 1963, 114 мин.
В гл. роли: Марчело Мастрояни, Сандра Мило, Анук Еме, Клаудия Кардинале, Росела Фалк, Барбара Стийл, Едра Гале
Гуидо Анселми е прочут режисьор, потърсил покой и усамотение в престижен балнеоложки курорт. Действителност и въображение се смесват в ума му и мястото изведнъж се населва с персонажите от неговия собствен живот. Гуидо рухва. Когато вече е на път да се откаже от новия филм, който се е опитвал безуспешно да направи, на снимачната площадка повторно се явяват главните действащи лица на живота му. Посред тяхната тълпа Гуидо грабва мегафона и започва да дава заповеди: виденията се подчиняват мирно и кротко, подават си ръка и образуват верига, която весело крачи под нотите на марша „Излизането на гладиаторите”.
„Рим” (Roma) - Италия/Франция, 1972, 119 мин.
С участието на: Питър Гонсалес, Пиа де Дозес, Фиона Флорeнс и Гор Видал, Джон Франсис Лейн, Ана Маняни и Федерико Фелини като самите себе си.
Началото на 30-те години: пансионер в религиозно училище в Римини си представя Рим, какъвто му го описват неговите преподаватели и реториката на фашисткият режим. През 1939-а, вече 20-годишен, заминава за столицата и открива истинското й лице – разните образи от общежитието, гостилниците на открито, дечурлигата по улиците. После внезапно скачаме в 1972-а, със задръстванията по околовръстното шосе и Фелини, който снима филм в препълнения с туристи град. След това действието се премества в изкопите на строящото се метро, които трябва да бъдат закрити заради току-що намерени археологически находки. Сетне – хипитата от площад "Испания" и (отново спомен от по-далечното минало) шарената "фауна" на посетителите в публичните домове от 40-те години. Включени са и дефиле на католическа мода, народно празненство в Трастевере, суматоха, полицаи с палки и гръмовни мотористи в нощта...
„И корабът пътува” (Е lа nave va) - Италия/Франция, 1983, 132 мин.
В гл. роли: Фреди Джоунс, Барбара Джефорд, Питър Селиър, Пина Бауш
Италия, юли 1914 г. Презокеанският кораб „Глория Н.” отплава от Неапол към егейски остров, където ще бъде разпръснат прахът на известната певица Едмеа Тетуа. На борда се качва и журналистът Орландо, който ще разтушава пътниците – повечето от тях са певци, диригенти и почитатели на Едмеа. Една певица мечтае да узнае тайните на изкуството на покойната; италиански благородник превръща каютата си в храм на Едмеа. Откъм трюма се донася нетърпимата воня на затворения там носорог – изваждат го на палубата и го измиват. Корабът прибира сръбски корабокрушенци, забегнали след сараевското покушение. Животът на борда се оживява. Край острова пепелта на Едмеа литва към морето. Един от сърбите хвърля бомба срещу австро-унгарски боен кораб и той отговаря с обстрел, който потопява „Глория Н.”. Орландо се озовава в спасителна лодка заедно с носорога, който кротичко си преживя...
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|