ПИТЪР ГРИЙНАУЕЙ 05.04.2012 Текст: Kastel НОВИНИ
Британският режисьор Питър Грийнауей (Peter Greenaway) навършва днес 70 години. Освен като един от най-оригиналните майстори на киното в наши дни, той се слави и като проникновен изследовател и философ на визуалните изкуства. „Аз съм учил за художник. И както преди гледам на себе си като на художник, които по волята на случая работи в киното. <...> Според мен, нашият принос в живописното изкуство е нищожно малък. Сред най-големите разочарования в живота ми бе осъзнаването, че 95% от всички изображения само илюстрират различни текстове. И дори след художествената революция през XIX век все още си служим с думи, за да описваме картините. Всяко платно от XVII век е съпроводено от 17 страници пояснителeн текст. Всяка картина си има название, което напълно деформира нейното възприятие. Така че, ако сте решили да се занимавате с визуално изкуство, гответе се за разочарование“. „КИНОТО Е МЪРТВО, ДА ЖИВЕЕ КИНОТО!“ „Според мен няма кино и до днес. Никой все още не е успял да заснеме филм. Най-големите ни постижения — са литературни илюстрации или записани на лента театрални постановки“. Сред основните кинематографични прийоми, използвани от Грийнауей, е абсолютно статичната камера. Най-ярък пример за това е един от ранните му филми - „Договорът на чертожника” (The Draughtsman’s Contract, 1982), който го прави световно известен. В „Обвинението на Рембранд” (Rembrandt’s J’Accuse...!, 2008) във фокуса на вниманието е една от най-известните картини на гениалния холандски майстор, наречена „Нощна стража“. „Бих искал живописната естетика да стане водеща в киното, макар че съм наясно, че младите режисьори, може би знаят твърде малко за киното „до Тарантино“ и, вероятно нямат никакво понятие нито за Рембранд, нито за Вермеер. Можете да бъдете сигурни: всичко, което съвременните режисьори се опитват да представят на екрана, вече е било изобразено от хиляди художници преди тях. Струва ми се, че кинотворците трябва да имат това предвид“. „КИНОТО Е ТОВА, КОЕТО ВИЖДАМЕ, А НЕ — ТОВА, ЗА КОЕТО МИСЛИМ“ Грийнауей не се уморява да упреква киното за прекалената му привързаност към текста и различните повествователни модели и за това, че винаги се базира – ако не на конкретно литературно произведение, то на сценарий. Питър Грийнауeй често превръща живописта, архитектурата и други форми на изобразителноно изкуство в главни действащи лица на своите филми. Още повече, че, според него, „Нощна стража“ на Рембранд – картината, за която вече стана дума и която се превръща в обект на изследване в прочутия едноименен филм на режисьора, е първият пример на истинско кино и на творческо използване от нейния създател на техническите постижения на своето време. Забележително, е че почти всички негови филми изобилстват с натуралистични и понякога жестоки сцени. Такъв е например „Готвачът, крадецът, неговата жена и нейният любовник” (The Cook the Thief His Wife & Her Lover), който започва с фразата: „Посвещава се на всички, които мразя“, а завършва със сцена на канибализъм. Починалият неотдавна британски режисьор Кен Ръсел („Малер“, „Готика“, „Валентино“, „Листомания“) веднъж отбелязва, че съдейки по филмите на Грийнауей, човек няма как да не си направи извода, че той изпитва отвращение към човешката раса като цяло. Самият Грийнауей обаче отдава подобни изказвания на неразбирането на тънката ирония, пронизваща буквално всеки негов кадър. Отговаряйки на въпроса за влиянието на други майстори на киното върху неговото творчество, Грийнауей винаги сочи френския режисьор Ален Рене („Хирошима, моя любов“, „Миналата година в Марианбад“ и др.). Най-грандиозният замисъл на Питър Грийнауей безспорно е мултимедийният му проект „Куфарите на Тълс Лупър“ (The Tulse Luper Suitcases), посветен на измислен писател и журналист, прекарал по-голямата част от живота си по затворите. Самият Грийнауей нарича своята работа „социален и политически манифест на бъдещото кино“. До момента Грийнауей е създал 4 пълнометражни филми в рамките на този проект, които излизат през 2003 и 2004 г., една документална късометражка, озаглавена „92 ядрени взрива на планетата Земя“, която е нещо като антология на кадри, снимани по време на реални изпитания на атомни бомби, а така също и 3 книги, публикувани от 2002 до 2004г. „Киното трябва да бъде сложна и зряла форма на изкуство, заставяща разума и чувствата да работят на пълни обороти. А тези, които желаят да се занимават с кино, са длъжни да го превърнат в главна страст на живота си и да бъдат невероятно трудоспособни“, - казва още Питър Грийнауей. Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|