Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ОТИДЕ СИ ВЕЛИКИЯТ РУСКИ КИНОРЕЖИСЬОР АЛЕКСЕЙ ГЕРМАН


21.02.2013  Текст:  Kastel

НОВИНИ

   

На 74 години почина Алексей Герман – великият руски кинорежисьор, който близо половин век снима неповторими филми, обогатили съкровищницата не само на руското, но и на световното кино.
"Днес почина баща ми. Той не успя да дойде в съзнание във Военномедицинската академия в Санкт Петербург. Лекарите направиха всичко възможно и невъзможно, за да го спасят", съобщи Алексей Герман-син, който е също известен руски кинорежисьор.

За съжаление, неговият знаменит баща не успя да доживее премиерата на последния си филм „Историята на Арканарското клане“, замислен от него още в далечната 1968 година като екранизация по романа на братя Стругацки „Трудно е да бъдеш бог“. Снимките започват още през 2000 година и до скоро този филм все още не бе завършен. „Всеки кадър изисква изображение, в което отделният блик е не по-малко важен от актьорската игра. Без значение дали е добро или лошо, това изисква огромно количество време – поради което всеки кадър ни отнемаше по три седмици“, - обясняваше самият той защо толкова много се бави с довършването на последния си филм.

Този перфекционизъм, с който Герман изгражда буквално всеки свой кадър, винаги е дразнел мнозина. Но именно той е в основата на легендарните „германовски“ филми, които е невъзможно да бъдат сбъркани с други. Благодарение на него „Проверка по пътищата“, „Двайсет дни без война“, „Моят приятел Иван Лапшин“ и „Хрустальов, колата“ оставят толкова ярка диря в историята на световното кино.

„Беше сложно устроен човек. Никога не сме били приятели с него, аз не влизах в неговия кръг. Но се отнасям с огромно уважение към неговото дарование, той е истински майстор“, - споделя режисьорът Александър Сокуров.

Алексей Герман започва работа в Ленинградската киностудия „Ленфилм“ през 1964 г. Още първият му филм („Проверка по пътищата“), заснет по повест на неговия баща - известния писател Юрий Герман, днес е смятан за класика. А тогава е забранен от комунистическата цензура и не вижда бял свят цели 15 години. Причината е в това, че Герман представя войната различно от начина, по който е било прието да бъде показвана на съветските зрители в продължение на десетилетия. Той се отказва от задължителната тогава героизация на съветския войник.
След „Проверка по пътищата“ Алексей Герман създава още един удивителен и крайно необичаен филм с Юрий Никулин в главната роля на фронтовак, срещу което се обявяват повечето чиновници в киното. Но Герман успява да се наложи и „Двайсет дни без война“ показва от нова, непозната дотогава гледна точка войната.
А „Моят приятел Иван Лапшин“, излязъл в началото на съветската перестройка, е истински шедьовър – може би най-силният филм на Герман, който поразява с новаторската си естетика и с дълбочината на прозренията за човешката природа. 

Хрустальов, колата“ обаче е доста хладно приет на кинофестивала в Кан през 1998 г. Неговият режисьор тогава споделя, че не е изненадан, защото един филм за Родината, може да бъде разбран само в Родината (вижте видео тук).

Алексей Герман бе един от лидерите на своето поколение, заяви днес Наум Клейман, директор на музея на киното в Москва. Според него този режисьор се отличавал от другите по това, че у него се усещало единство между отделната човешка съдба и историческото движение на страната. Това е човек, който живееше в историческо измерение, според него.
Източник: 1tv.rukinote 



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)