ОРСЪН УЕЛС 08.05.2012 Текст: Красимир Кастелов НОВИНИ
На 6 май се навършиха 97-години от рождението на човека, оставил най-ярката диря в историята на киното със своя шедьовър „Гражданинът Кейн” – най-великият филм на всички времена! ОРСЪН УЕЛС (George Orson Welles) е роден на 6 май 1915г. в градчето Кеноша, щата Уисконсин (САЩ) в семейство на даровити хора с изявени артистични заложби – баща му бил изобретател, а майка му – концертираща пианистка. След като опитът му да се наложи на Бродуей се проваля, Орсън Уелс влиза в трупата на К. Корнел, с която обикаля американските провинциални сцени. Опитва се да припечелва, изнасяйки лекции и собствени представления с фокуси. Веднъж в едно градче дошли много малко хора да го гледат. И Орсън Уелс се обърнал към тях по следния екстравагантен начин: „Аз поставям пиеси на Бродуей. Работя в киното като актьор и режисьор. Съчинявам радиодраматизации. Свиря на пиано и цигулка. Рисувам картини. Правя фокуси. Публикувал съм няколко книги, в това число и два романа. Не е ли странно, че вие сте толкова малко, а аз съм толкова много?”. През 1937г. заедно с продуцента Дж. Хаусман създава компанията „Меркюри тиатър”, която нашумява с постановката на шекспировата драма „Юлий Цезар”, в която облечените съвременно актьори играели на сцена без декори, с причудливо осветление. През 1938г. „Меркюри тиатър” започва да представя ежеседмично радиодраматизации по прочути творби. Точно в Деня на вси светии (30 октомври 1938г.) ефирът излъчва постановката на Орсън Уелс по романа на Херберт Уелс „Война на световете”, което предизвиква нечувана паника. Причината е в това, че младият режисьор използва документалния репортаж, желаейки да направи историята за марсианската инвазия по-убедителна. В резултат стотици хиляди от милионната аудитория на тази драматизация, наистина повярвали, че марсианци са кацнали на земята. И когато един от актьорите на Уелс, имитирайки гласа на президента Рузвелт, се обръща с призив към нацията да запази спокойствие, паниката обхваща слушателите. Хората се втурват да търсят спасение накъдето им видят очите – в планини, гори, подземия. Църквите се препълват от желаещи да се изповядат за последно, защото си мислели, че е настъпил Съдният ден. Само Уелс и неговите актьори си нямали никаква представа за психозата, до която са докарали нацията. Научили за това от вестниците на следващия ден, които излизат със заглавия от типа: "Орсън Уелс - човекът, който подплаши Америка". Славата на младия режисьор достига до Холивуд и много скоро 24-годишният Уелс подписва първия си договор за филм с компанията RKO, издействайки си неограничена свобода на действие. И резултатът е повече от впечатляващ! Орсън Уелс този път удивява не само Америка, но и целия свят с дебюта си в киното – филмът «ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН», който заснема по собствен сценарий, написан съвместно с Х. Манкевич, режисира самостоятелно и дори играе главната роля – тази на мултимилионера Чарлз Фостър Кейн! Членовете на Американсканската филмова академия били дотолкова шашнати от гениалността и новаторските идеи, въплътени в този филм, че не успяват да го оценят по достойнство: «Гражданинът Кейн» получава само един "Оскар" в категорията за най-добър сценарий. „Гражданинът Кейн” разказва биографията на могъщ вестникарски магнат, натрупал приживе несметни богатства и власт. Но разказът за живота му започва след неговия край – след момента, в който той умира самотен в собствения си дом, приличащ на приказен дворец и започва инвентаризация на несметните му богатства. Медиите са заинтригувани от думата, произнесена от него преди да умре: „rosebud” (розова пъпка). Филмът проследява журналистическото разследване, целящо да разгадае какво е искал да каже Кейн, допускайки, че отговорът на този въпрос ще допринесе за разкриване тайната на живота на могъщия магнат. Но се оказва, че дори и за хората, които си мислят, че добре го познават, това се оказва непосилна задача. Заслепени от бляскавия имидж на Кейн, те явно са били неспособни да опознаят истинската му същност на дълбоко чувствителен мъж, изпитващ през целия си живот носталгия по неизживяното детство. И затова тайната на последната произнесена от него дума си остава неразгадана. Все пак, от последните кадри на филма разбираме, че въпросната дума „rosebud” всъщност е надпис върху шейничката, на която се пързаля малкият Чарлз в деня, в който се взема решението за отделянето му от семейството. Но, уви, и вторият брак на Орсън не трае дълго. Дори и появата на дъщеричката им Ребека не предотвратява неговото разпадане само след 5 години. Единственият съвместен филм на Орсън Уелс и Рита Хейуърт „Дамата от Шанхай” (1947) се появява по чиста случайност, при това в момент, в който отношенията между двамата вече били силно влошени. На Уелс му трябвали спешно пари, които искал да вложи в театрална постановка и затова се съгласява да направи за холивудската компания „Колумбия” филм по неин избор с участието на звездата на студията Рита Хейуърт, която била все още негова съпруга. Впоследствие Уелс прави още немалко филми в САЩ и Европа, но много повече са проектите, които не успява да осъществи, поради финансови причини. Нищо от създаденото от него не успява да достигне равнището на дебютната му творба. Може би едно от изключенията е великолепният филм-ноар „Допир до злото” (1958), който днес можем да видим възстановен по начина, по който би желал да го види самият Уелс. Навремето обаче продуцентите не се съобразили с неговите изисквания при монтажа и филмът излиза осакатен. Нямала особен успех и новаторската му екранизация по Кафка „Процесът”, излязла през 1962 г. Тя е отличена само от синдиката на френските кинокритици. Може би най-голямо признание след „Гражданинът Кейн” Орсън Уелс получава благодарение на своите екранизации по Шекспир – „Макбет” (1948), „Отело” („The Tragedy of Othello: The Moor of Venice” ,1952); „Фалстаф” („Campanadas a medianoche”,1965) и „Венецианският търговец” (1969), в които изпълнява блестящо главните роли. За филма си „Отело” получава Голямата награда на кинофестивала в Кан. Големият френски философ Жил Дельоз пише за Орсън Уелс следното: „Неговият сардоничен хумор, мрачен песимизм и поетичен жар водят началото си от един източник. Уелс е пряк наследник, кинематографична реинкарнация на Уилям Шекспир”. А главният редактор на списание „Sight & Sound” Ник Джеймс дори нарича Уелс „Шекспир на съвременното кино”. През 1971 година Холивуд най-после се решава да оцени по достойнство необикновените му заслуги за развитието на киното, връчвайки му почетен „Оскар” за цялостно творчество. През 1975-та Уелс е удостоен и с наградата на Американския филмов институт „за изключителни заслуги в киното”. Умира в Лос Анджелис на 10 октомври 1985г.
Коментари (1)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|