100 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА СИДНИ ЛЮМЕТ 25.06.2024 Текст: Красимир Кастелов Сидни Лъмет
Последният негов филм, който съм гледал, беше „Игрите на дявола” (Before the Devil Knows You're Dead, 2007). И още помня, колко силно бях впечатлен не само от играта на целия актьорски ансамбъл, сред които се откроява Филип Сеймур Хофман, но най-вече от режисьорската смелост на 83-годишния тогава Люмет да изрази по толкова откровен начин крайно отрицателното си отношение към нравствената деградация на съвременна Америка. Сидни Люмет е роден на 25 юни 1924г. във Филаделфия (САЩ) в семейството на актьор и танцьорка и затова едва ли е изненадващо, че и самият той се появява на сцената едва 4-годишен. През 1930-те години участва в няколко от хитовите постановки на Бродуей, а през 1947г. оглавява актьорска трупа, съставена от бивши възпитаници на Актърс студио, които били недоволни от методиката на преподаване на Лий Страсбърг.
Независимо от успешния си дебют в киното, Люмет продължава да работи в телевизията, като от време на време се изявява и като кинорежисьор. През 1960г. излиза филмът му „От породата на бегълците” с Марлон Брандо и Ана Маняни в главните роли, а 4 години по-късно жъне успех с драмата „Лихварят” (The Pawnbroker), в която блести Род Стайгър, който е отличен със „Сребърна мечка” за най-добър актьор на Берлинале. Следващият прочут филм на Люмет е „Могилата” (1965) - великолепна, силно въздействаща притча за вечното противоборство между Личността и Системата. Действието се развива по време на Втората световна война в един английски наказателен батальон насред африканската пустиня. Между един от затворниците (акт. Шон Конъри) и садистичния началник на лагера назрява сериозен конфликт. Режисьорът съумява да предаде пределно реалистично усещането за нагнетяване на напрежението, използвайки превъзходно уменията на актьорите. През 1970-те години Сидни Люмет създава най-известните си филми. Като се почне от „Серпико” и „Кучешки следобед”, в които се развихря мощният талант на още младия Ал Пачино и се стигне до сатиричната драма „Телевизионна мрежа”, демаскираща пагубната роля на телевизията и големите многонационални корпорации в съвременното общество. През 1982 година големият режисьор се завръща към любимия си жанр – съдебната драма – с „Присъдата”, в който изиграва една от най-силните си роли Пол Нюман. Този филм е и последният голям успех на Люмет в киното. Следващите му филми, с изключение може би на последния „Игрите на дявола” (2007), едва ли ще бъдат запомнени с нещо повече от добрата актьорска игра, например на Джейн Фонда в „На следващата сутрин” (1986) и Ривър Финикс в „Running on Empty“ (1988). Като провал е оценен и опитът на Люмет за римейк на прочутия филм на Джон Касавитис „Глория” (1999).
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|