Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

НАЙ-ВЕЛИКИТЕ ФИЛМИ НА ВСИЧКИ ВРЕМЕНА, СПОРЕД SIGHT&SOUND


02.05.2012  Текст:  Kastel

класации

   

На всеки 10 години авторитетното издание на Британския филмов институт анкетира най-изтъкнатите критици и режисьори от целия свят и въз основа на техните мнения публикува своя списък на 10-те най-хубави филма в историята на киното.
През това лято предстои да излезе поредната (седма!) класация на списанието.

На сайта за независимо кино Indiewire върви любопитна дискусия в тази връзка. А знаменитият американски кинокритик Роджър Еберт написа статия по повод „най-великите филми на всички времена“, аргументирайки се защо включва в своята класация едно или друго заглавие. В сравнение със списъка си отпреди 10 години, прави само една промяна: маха „Декалог“ на Кшиштоф Кешлофски. И както самият той обяснява – наложило му се да избира сред филмите, създадени през последните 10 години, между „Дървото на живота“ на Терънс Малик и „Синекдоха, Ню Йорк“ на Чарли Кауфман. В крайна сметка включва в своя топ 10 „Дървото на живота“.

До момента Sight&Sound е публикувало 6 пъти обобщени класации на десетте най-велики филма на всички времена, според критиците, като се почне от 1952 г.
В пет от тях води филмът на Орсън Уелс „ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН“ (Citizen Kane), създаден през 1941 г. Именно той оглавява и двете класации – от 1992 и 2002 г. – съставени въз основа на мненията на анкетираните режисьори. Като че ли именно това е творбата, която не се страхува от времето и въпреки появята на нови майсторски филми през последните 50 години, неизменно държи първото място в класациите на Sight&Sound.
Докато при други филми ситуацията не е такава. Например създаденият през 1948г. „КРАДЦИ НА ВЕЛОСИПЕДИ“ на Виторио Де Сика оглавява класацията през 1952 година, но през 1962-ра слиза на седмо място, а в следващите четири класации – съответно през 1972, 1982, 1992 и 2002 година - въобще не е включен в топ 10.

Любопитен е случаят с „ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА“ (La Règle du jeu, 1939) на Жан Реноар. От 10-тото място в първата класация (1952 г. ) той се изкачва постепенно нагоре през годините, заемайки последователно: трето място през 1962 г.; второ – през 1972, 1982 и 1992 г. и трето – през 2002 г.
Все по-високо е оценяван с течение на времето и филмът на Алфред Хичкок „ШЕМЕТ“ (Vertigo, 1958). След като въобще не е включен в топ 10 през 1962 и 1972 г., изведнъж го преоткриват и нареждат на седмо място в класацията през 1982 г., на четвърто – през 1992 г. и на второ – през 2002 г.
Сред преоткритите филми е и „ИЗГРЕВ: ПЕСЕН ЗА ДВЕ ЧОВЕШКИ ДУШИ (Sunrise: A Song of Two Humans, 1927) на Фридрих Вилхелм Мурнау, който отсъства  от всичките класации преди 2002 г., когато изненадващо се нарежда на седма позиция.
Интересно е дали най-новата класация на Sight&Sound, която ще бъде готова на 1 юли т.г., ще преоткрие друг забравен шедьовър или пък ще съдържа някой от филмите, създадени през последното десетилетие. Защото, ако се вгледаме в списъка на десетте най-добри филма, съставен през 2002 г., ще открием, че в него няма нито едно заглавие, снимано след средата на 70-те години.

ДОСЕГАШНИТЕ КЛАСАЦИИ
НА SIGHT&SOUND
Според кинокритиците (Critics' Top Ten Poll)

1952

• 01. КРАДЦИ НА ВЕЛОСИПЕДИ (Bicycle Thieves, 1948) – реж. Виторио Де Сика;
• 02. СВЕТЛИНИТЕ НА ГРАДА (City Lights, 1931) – реж. Чарли Чаплин;
• 02. ТРЕСКА ЗА ЗЛАТО (The Gold Rush, 1925) – реж. Чарли Чаплин;
• 04. БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН (The Battleship Potemkin, 1925) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 05. НЕТЪРПИМОСТ (Intolerance, 1916) – реж. Дейвид Уорк Грифит;
• 05. ЛУИЗИАНСКА ИСТОРИЯ (Louisiana Story, 1948) – реж. Робърт Флаерти;
• 07. АЛЧНОСТ (Greed, 1924) – реж. Ерих фон Щрохайм;
• 07. ДЕНЯТ СЕ РАЖДА (Le Jour se leve, 1939) – реж. Марсел Карне;
• 07. СТРАСТИТЕ НА ЖАНА Д’АРК (The Passion of Joan of Arc, 1928) – реж. Карл Теодор Драйер;
• 10. КРАТКА СРЕЩА (Brief Encounter, 1945) – реж. Дейвид Лийн;
• 10. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 10. МИЛИОНЪТ (Le Million, 1931) – реж. Рене Клер.

1962

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. ПРИКЛЮЧЕНИЕТО (L'avventura, 1960) – реж. Микеланджело Антониони;
• 03. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 04. АЛЧНОСТ (Greed, 1924) – реж. Ерих фон Щрохайм;
• 04. РАЗКАЗИ НА БЛЕДАТА ЛУНА СЛЕД ДЪЖД (Ugetsu monogatari) – реж. Кендзи Мидзогучи;
• 06. БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН (The Battleship Potemkin, 1925) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 07. КРАДЦИ НА ВЕЛОСИПЕДИ (Bicycle Thieves, 1948) – реж. Виторио Де Сика;
• 07. ИВАН ГРОЗНИ (Ivan the Terrible, 1944) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 09. ЗЕМЯТА ТРЕПЕРИ (La terra trema, 1948) – реж. Лукино Висконти;
• 10. АТАЛАНТА (L'Atalante, 1934) – реж. Жан Виго.

1972

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 03. БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН (The Battleship Potemkin, 1925) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 04. ОСЕМ И ПОЛОВИНА (8½ , 1963) – реж. Федерико Фелини;
• 05. ПРИКЛЮЧЕНИЕТО (L'avventura, 1960) – реж. Микеланджело Антониони;
• 05. ПЕРСОНА (Persona, 1966) – реж. Ингмар Бергман;
• 07. СТРАСТИТЕ НА ЖАНА Д’АРК (The Passion of Joan of Arc, 1928) – реж. Карл Теодор Драйер;
• 08. ГЕНЕРАЛЪТ (The General, 1926) – реж. Бъстър Кийтън;
• 08. ВЕЛИКОЛЕПНИТЕ АМБЪРСОНОВИ (The Magnificent Ambersons, 1942) – реж. Орсън Уелс;
• 10. РАЗКАЗИ НА БЛЕДАТА ЛУНА СЛЕД ДЪЖД (Ugetsu monogatari) – реж. Кендзи Мидзогучи;
• 10. ПОЛЯНАТА С ДИВИТЕ ЯГОДИ (Wild Strawberries, 1957) – реж. Ингмар Бергман. 

1982

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 03. СЕДЕМТЕ САМУРАИ (Seven Samurai, 1954) – реж. Акира Куросава;
• 04. АЗ ПЕЯ ПОД ДЪЖДА (Singin‘ in the Rain, 1952) – реж. Джин Кели и Стенли Донън;
• 05. ОСЕМ И ПОЛОВИНА (8½ , 1963) – реж. Федерико Фелини;
• 06. БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН (The Battleship Potemkin, 1925) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 07. ПРИКЛЮЧЕНИЕТО (L‘avventura, 1960) – реж. Микеланджело Антониони;
• 07. ВЕЛИКОЛЕПНИТЕ АМБЪРСОНОВИ (The Magnificent Ambersons, 1942) – реж. Орсън Уелс;
• 07. ШЕМЕТ (Vertigo, 1958) – реж. Алфред Хичкок;
• 10. ГЕНЕРАЛЪТ (The General, 1926) – реж. Бъстър Кийтън;
• 10. ТЪРСАЧИТЕ (The Searchers, 1956) – реж. Джон Форд.

1992

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 03. ТОКИЙСКА ИСТОРИЯ (Tokyo Story, 1953) – реж. Ясудзиро Одзу;
• 04. ШЕМЕТ (Vertigo, 1958) – реж. Алфред Хичкок;
• 05. ТЪРСАЧИТЕ (The Searchers, 1956) – реж. Джон Форд;
• 06. АТАЛАНТА (L'Atalante, 1934) – реж. Жан Виго;
• 06. СТРАСТИТЕ НА ЖАНА Д’АРК (The Passion of Joan of Arc, 1928) – реж. Карл Теодор Драйер;
• 06. ПЕСЕНТА НА ПЪТЯ (Pather Panchali, 1955) – реж. Сатяджит Рей;
• 06. БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН (The Battleship Potemkin, 1925) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 10. 2001: КОСМИЧЕСКА ОДИСЕЯ (2001: A Space Odyssey, 1968) – реж. Стенли Кубрик.

2002

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. ШЕМЕТ (Vertigo, 1958) – реж. Алфред Хичкок;
• 03. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 04. КРЪСТНИКЪТ и КРЪСТНИКЪТ II (The Godfather and The Godfather Part II, 1972 и 1974) – реж. Франсис Копола;
• 05. ТОКИЙСКА ИСТОРИЯ (Tokyo Story, 1953) – реж. Ясудзиро Одзу;
• 06. 2001: КОСМИЧЕСКА ОДИСЕЯ (2001: A Space Odyssey, 1968) – реж. Стенли Кубрик;
• 07. БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН (The Battleship Potemkin, 1925) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 07. ИЗГРЕВ: ПЕСЕН ЗА ДВЕ ЧОВЕШКИ ДУШИ (Sunrise: A Song of Two Humans, 1927) – реж. Фридрих Вилхелм Мурнау;
• 09. ОСЕМ И ПОЛОВИНА (8½ , 1963) – реж. Федерико Фелини;
• 10. АЗ ПЕЯ ПОД ДЪЖДА (Singin‘ in the Rain, 1952) – реж. Джин Кели и Стенли Донън.

ДОСЕГАШНИТЕ КЛАСАЦИИ
НА SIGHT&SOUND
Според кинорежисьорите
(Directors' Top Ten Poll)

1992

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. ОСЕМ И ПОЛОВИНА (8½ , 1963) – реж. Федерико Фелини;
• 03. РАЗЯРЕНИЯ БИК (Raging Bull, 1980) – реж. Мартин Скорсезе;
• 04. ПЪТЯТ (La Strada, 1954) – реж. Федерико Фелини;
• 05. АТАЛАНТА (L'Atalante, 1934) – реж. Жан Виго;
• 06. КРЪСТНИКЪТ (The Godfather, 1972) – реж. Франсис Копола;
• 06. МОДЕРНИ ВРЕМЕНА (Modern Times, 1936) – реж. Чарли Чаплин;
• 06. ШЕМЕТ (Vertigo, 1958) – реж. Алфред Хичкок;
• 09. КРЪСТНИКЪТ II (The Godfather Part II, 1974) – реж. Франсис Копола;
• 10. СТРАСТИТЕ НА ЖАНА Д’АРК (The Passion of Joan of Arc, 1928) – реж. Карл Теодор Драйер;
• 10. РАШОМОН (Rashomon, 1950) – реж. Акира Куросава;
• 10. СЕДЕМТЕ САМУРАИ (Seven Samurai, 1954) – реж. Акира Куросава.

2002

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. КРЪСТНИКЪТ и КРЪСТНИКЪТ II (The Godfather and The Godfather Part II, 1972 и 1974) – реж. Франсис Копола;
• 03. ОСЕМ И ПОЛОВИНА (8½ , 1963) – реж. Федерико Фелини;
• 04. ЛОРЪНС АРАБСКИ (Lawrence of Arabia, 1962) – реж. Дейвид Лийн;
• 05. ДОКТОР СТРЕЙНДЖЛАВ (Dr. Strangelove, 1964) – реж. Стенли Кубрик;
• 06. КРАДЦИ НА ВЕЛОСИПЕДИ (Bicycle Thieves, 1948) – реж. Виторио Де Сика;
• 06. РАЗЯРЕНИЯ БИК (Raging Bull, 1980) – реж. Мартин Скорсезе;
• 06. ШЕМЕТ (Vertigo, 1958) – реж. Алфред Хичкок;
• 09. РАШОМОН (Rashomon, 1950) – реж. Акира Куросава;
• 09. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 09. СЕДЕМТЕ САМУРАИ (Seven Samurai, 1954) – реж. Акира Куросава.

 

 



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  


Вижте повече за филма тук  

ФИЛМИ НА ФОКУС


  ВИЖТЕ ОЩЕ ИНФОРМАЦИЯ ТУК

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание