Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

НАЙ-ДОБРИТЕ ФИЛМИ НА ГОДИНАТА, СПОРЕД КИНОРЕЖИСЬОРА КОСТАДИН БОНЕВ


28.12.2016  Текст:  Костадин Бонев

класации

   

Кинорежисьорът Костадин Бонев споделя за пореден път с "Другото кино" своята класация на филмите, които са му направили най-силно впечатление през отиващата си година.

Да си припомня филмите, които съм харесал през 2016-та, е удобна възможност да избягам от отровно политизираното ни, наситено с отрицателна енергия битие. И въпреки че това беше година, в която големите имена на световното кино не показаха нещо особено, представям на вашето внимание филмите, които ми подействаха достатъчно зареждащо:

1. Прегръдката на змията (El abrazo de la serpiente) - реж. Сиро Гуера

Номинираният за "Оскар" колумбийски филм ме спечели с няколко неща. Историята на двамата европейски естествоизпитатели, търсещи в джунглата на Амазонка митичното растение якруна е разказана като сън, който сънуват всички персонажи едновременно и асинхронно. Така самите хора се превръщат в бродещи сънища. Атмосферата на филма засмуква зрителя и не му дава възможност да се освободи от магията на този гигантски сън, разпрострял се над цялата джунгла. За разлика от филмите на Вернер Херцог и Ролан Жофе, където историите са разказани от гледната точка на колонизатора, на пришълеца, в „Прегръдката на змията“ Ciro Guerra методично разкрива логиката на поведение на шамана Карамакате. Изключително монолитен филм. За изображението му трябва да се говори специално.

2. Идеалните непознати (Perfetti Sconosciuti) - реж. Паоло Дженовезе

Филмът е носител на двете най-важни италиански награди „Давид на Донатело“ за 2016 г. – за най-добър филм и най-добър сценарий. Изключителен актьорски ансамбъл в една история, в която личното пространство на персонажите е заличено и всеки трябва да се оправя сам в лавината от лъжи и предателства.
Майсторски заплетена интрига, която те оставя без дъх.

3. Комуната (Kollektivet) - реж. Томас Винтенберг

Томас Винтенберг е по-добър от всякога! Любопитен бях каква история ще разкаже след „Ловът“. Той е избрал да ни покаже как истината може да наранява. Изключителна Трине Дилхолм (Награда за женска роля в Берлин).
Това е филм, чиито въпроси човъркат дни след като си го гледал.

4. Тя (Elle) - реж. Пол Верховен

Две номинации за "Златен глобус" и изключителна Изабел Юпер, която се завръща в голямото кино с роля от ранга на „Пианистката“.
Сценарий по новелата на Филип Джиан.
История за насилие и копнеж, разказана с въображение и финес.

5. Специалния човек (Swiss Army Man) - Дан Куан и Даниел Шайнерт

Награда за режисура в Сънданс. Много хора няма да харесат този филм, но, уверявам ви, че никога няма да го забравят. Няма начин! Филм с толкова шантав и ексцентричен сюжет и с толкова много любов и болка в него! Няма друг филм, в който смъртта да играе толкова съществена роля! И да изглежда поносима! Ярък и неподражаем почерк на дебютантите Дан Куан и Даниел Шайнерт, които превръщат всеки епизод в каскада от оригинални драматургически хрумвания. Страхотни Пол Дано и Даниел Радклиф, които изнасят на плещите си целия филм. И каква звукова партитура!
(Редактирах българското заглавие, понеже „Швейцарското войниче“ ми се струва абсолютно неадекватно.)

6. Манчестър до морето (Manchester by the Sea) - реж. Кенет Лонърган

Един от най-харесваните филми за 2016-та, с пет номинации за Златен Глобус. Кенет Лонърган има досега две номинации за "Оскар" – за сценариите на „Можеш да разчиташ на мен“ и „Бандите на Ню Йорк“. Съвършен разказвач! Филмът респектира именно с добре конструираната история, в която Кейси Афлек плува в свои води. Филм за раните, които ни нанасят най-любимите хора. И за това - може ли човек да избяга от миналото си, или да спре и го посрещне челно.

7. Аз, Джиг Роботът (Lo chiamavano Jeeg Robot) -
реж. Габриеле Маинети

Седем награди „Давид на Донатело“ в една от най-силните за италианското кино години! От които четирите актьорски, приз за нов режисьор и наградата за продуцент!
Това е истинският боксофис разбивач в Италия! Ако някога сте си задавали въпроса как се прави съвременна кино-приказка – това е отговорът! Трансформацията на дребния крадец Клаудио в Хироши - защитника на слабите и угнетените е дивително забавно зрелище, в което насилието и човешката топлота се редуват по неподражаем начин.

8. Капитан Фантастик (Captain Fantastic) - реж. Мат Рос

Номинация за "Златен Глобус" на Виго Мортенсен, който е просто неотразим в този филм за тоталното отричане от заобикалящия ни свят и заменянето му с лабораторен Рай, в който един мъж трябва да съхрани останките от разпадащото се семейство. Какво се случва, ако двама души започнат експеримент, в който залогът е „всичко, или нищо“ и по средата на пътя единият напуска битката? В състояние ли е този, който остава да „изтегли лодката“ сам?
Филм, в който смъртта осветява цялата химеричност на опитите нашия цивилизационен избор да бъде заменен с нещо друго.

9. Лов на диви хора (Hunt for the Wilderpeople) - реж. Таика Вайтити

Филмът, който се превърна в най-приятната изненада за мен през отминалата година. Геновева Димитрова го определи като „свеж и адреналинен“. Абсолютно съм съгласен! Историята на дете, попаднало в приемно семейство и перипетиите на продължилото няколко месеца приключение са разказани с дяволска изобретателност и чувство за хумор, извиращо от всяка ситуация. Заслужаващ аплодисменти дует между суперистинския Сам Нийл и малкия Джулиан Денисън. И още един режисьор, за чиито бъдещи филми трябва да внимаваме.

10. Детството на един лидер (The Childhood of a Leader) -
реж. Брейди Корбет

Филм, който спечели няколко награди на миналогодишния Венециански фестивал. Разказва историята на дете с ангелско лице, което постепенно се превръща в бъдещата заплаха за човешката цивилизация. Действието се развива след края на Първата Световна война. Режисьорът предпочита силно театрализирана стилистика с оперно звучене, за да пресъздаде атмосферата на неизлекуваната от раните на войната Европа. Красив и тревожещ съзнанието филм.
-----------------------------
И един филм, който намирам, че ще е кощунствено да бъда слаган в каквито и да е класации: "Остатъчни образи" (Powidoki) на големия Анджей Вайда. Човекът, който продължава и след смъртта си да бъде морален стожер на цяла една нация! Последните му филми – „Катин“ и сега „Остатъчни образи“ са нещо много специално и заслужават отделно изследване. Ако търсите определение за понятието „истина“ – и двата филма са еманация на това, което се съдържа в този термин. Дар свише е умението на Вайда да предаде своите най-важни послания чрез БОЛКАТА. И парализирани от истината, ние, зрителите, да стоим притихнали в тъмното, вперили поглед във финалните надписи, като че ли там ще открием лекарството, което ще ни утеши.
-------------------------
Филмите, които останаха най-близо до десетката са: „Американски мед“ (American Honey) на Андреа Арнолд и „Слугинята“ (Ah-ga-ssi) на Чан Уок Парк.

Филмът, който спокойно можех да пропусна: „Divines“. Когато маргиналността премине в социопатия, когато бунтът срещу социалните правила се пренесе върху цивилизационните ни устои – това вече няма начин да ме спечели.

Най-голямото разочарование: „ЛА ЛА Ленд“ (La La Land) на Деймиън Шазел. Положих невероятни усилия да харесам филма, но от екрана правеха всичко възможно това да не се случи. Банално – отегчителен сценарий, низ от ситуации – клишета. И стиропорени Райън Гослинг и Ема Стоун! Наистина ли се кефите на това?

Българското кино: „Златният леопард“ в Локарно за „Безбог“, явлението Тео Ушев, Плътният календар на „София – град на киното“ – започна през януари със "София Менар" и приключи през декември с Италианската панорама.
Моето лично удовлетворение: няколкото награди за "Потъването на Созопол" в Оксфорд/САЩ, Прага и Брашов, рецензията на проф. Густаво Доурадо в бразилската преса, класирането на филма в Top Five на сайта Deep impact.

 

 



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМ НА ФОКУС


     

Повече по темата може да прочетете тук.
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание