НАЙ-ДОБРИТЕ ФИЛМИ НА ГОДИНАТА, СПОРЕД КИНОРЕЖИСЬОРА КОСТАДИН БОНЕВ 28.12.2016 Текст: Костадин Бонев НОВИНИКинорежисьорът Костадин Бонев споделя за пореден път с "Другото кино" своята класация на филмите, които са му направили най-силно впечатление през отиващата си година. Да си припомня филмите, които съм харесал през 2016-та, е удобна възможност да избягам от отровно политизираното ни, наситено с отрицателна енергия битие. И въпреки че това беше година, в която големите имена на световното кино не показаха нещо особено, представям на вашето внимание филмите, които ми подействаха достатъчно зареждащо: 1. Прегръдката на змията (El abrazo de la serpiente) - реж. Сиро Гуера Номинираният за "Оскар" колумбийски филм ме спечели с няколко неща. Историята на двамата европейски естествоизпитатели, търсещи в джунглата на Амазонка митичното растение якруна е разказана като сън, който сънуват всички персонажи едновременно и асинхронно. Така самите хора се превръщат в бродещи сънища. Атмосферата на филма засмуква зрителя и не му дава възможност да се освободи от магията на този гигантски сън, разпрострял се над цялата джунгла. За разлика от филмите на Вернер Херцог и Ролан Жофе, където историите са разказани от гледната точка на колонизатора, на пришълеца, в „Прегръдката на змията“ Ciro Guerra методично разкрива логиката на поведение на шамана Карамакате. Изключително монолитен филм. За изображението му трябва да се говори специално. 2. Идеалните непознати (Perfetti Sconosciuti) - реж. Паоло Дженовезе Филмът е носител на двете най-важни италиански награди „Давид на Донатело“ за 2016 г. – за най-добър филм и най-добър сценарий. Изключителен актьорски ансамбъл в една история, в която личното пространство на персонажите е заличено и всеки трябва да се оправя сам в лавината от лъжи и предателства. 3. Комуната (Kollektivet) - реж. Томас Винтенберг Томас Винтенберг е по-добър от всякога! Любопитен бях каква история ще разкаже след „Ловът“. Той е избрал да ни покаже как истината може да наранява. Изключителна Трине Дилхолм (Награда за женска роля в Берлин). 4. Тя (Elle) - реж. Пол Верховен Две номинации за "Златен глобус" и изключителна Изабел Юпер, която се завръща в голямото кино с роля от ранга на „Пианистката“. 5. Специалния човек (Swiss Army Man) - Дан Куан и Даниел Шайнерт Награда за режисура в Сънданс. Много хора няма да харесат този филм, но, уверявам ви, че никога няма да го забравят. Няма начин! Филм с толкова шантав и ексцентричен сюжет и с толкова много любов и болка в него! Няма друг филм, в който смъртта да играе толкова съществена роля! И да изглежда поносима! Ярък и неподражаем почерк на дебютантите Дан Куан и Даниел Шайнерт, които превръщат всеки епизод в каскада от оригинални драматургически хрумвания. Страхотни Пол Дано и Даниел Радклиф, които изнасят на плещите си целия филм. И каква звукова партитура! 6. Манчестър до морето (Manchester by the Sea) - реж. Кенет Лонърган Един от най-харесваните филми за 2016-та, с пет номинации за Златен Глобус. Кенет Лонърган има досега две номинации за "Оскар" – за сценариите на „Можеш да разчиташ на мен“ и „Бандите на Ню Йорк“. Съвършен разказвач! Филмът респектира именно с добре конструираната история, в която Кейси Афлек плува в свои води. Филм за раните, които ни нанасят най-любимите хора. И за това - може ли човек да избяга от миналото си, или да спре и го посрещне челно. 7. Аз, Джиг Роботът (Lo chiamavano Jeeg Robot) - Седем награди „Давид на Донатело“ в една от най-силните за италианското кино години! От които четирите актьорски, приз за нов режисьор и наградата за продуцент! 8. Капитан Фантастик (Captain Fantastic) - реж. Мат Рос Номинация за "Златен Глобус" на Виго Мортенсен, който е просто неотразим в този филм за тоталното отричане от заобикалящия ни свят и заменянето му с лабораторен Рай, в който един мъж трябва да съхрани останките от разпадащото се семейство. Какво се случва, ако двама души започнат експеримент, в който залогът е „всичко, или нищо“ и по средата на пътя единият напуска битката? В състояние ли е този, който остава да „изтегли лодката“ сам? 9. Лов на диви хора (Hunt for the Wilderpeople) - реж. Таика Вайтити Филмът, който се превърна в най-приятната изненада за мен през отминалата година. Геновева Димитрова го определи като „свеж и адреналинен“. Абсолютно съм съгласен! Историята на дете, попаднало в приемно семейство и перипетиите на продължилото няколко месеца приключение са разказани с дяволска изобретателност и чувство за хумор, извиращо от всяка ситуация. Заслужаващ аплодисменти дует между суперистинския Сам Нийл и малкия Джулиан Денисън. И още един режисьор, за чиито бъдещи филми трябва да внимаваме. 10. Детството на един лидер (The Childhood of a Leader) - Филм, който спечели няколко награди на миналогодишния Венециански фестивал. Разказва историята на дете с ангелско лице, което постепенно се превръща в бъдещата заплаха за човешката цивилизация. Действието се развива след края на Първата Световна война. Режисьорът предпочита силно театрализирана стилистика с оперно звучене, за да пресъздаде атмосферата на неизлекуваната от раните на войната Европа. Красив и тревожещ съзнанието филм. Филмът, който спокойно можех да пропусна: „Divines“. Когато маргиналността премине в социопатия, когато бунтът срещу социалните правила се пренесе върху цивилизационните ни устои – това вече няма начин да ме спечели. Най-голямото разочарование: „ЛА ЛА Ленд“ (La La Land) на Деймиън Шазел. Положих невероятни усилия да харесам филма, но от екрана правеха всичко възможно това да не се случи. Банално – отегчителен сценарий, низ от ситуации – клишета. И стиропорени Райън Гослинг и Ема Стоун! Наистина ли се кефите на това? Българското кино: „Златният леопард“ в Локарно за „Безбог“, явлението Тео Ушев, Плътният календар на „София – град на киното“ – започна през януари със "София Менар" и приключи през декември с Италианската панорама.
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|