Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

НАЙ-ДОБРИТЕ ФИЛМИ НА 2014, СПОРЕД СТУДЕНТИ ПО ЖУРНАЛИСТИКА ОТ СУ "СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ"


04.01.2015  Текст:  Христо Френгов

Камшичен удар

   

„Другото кино“ продължава публикуването на класации на най-добрите филми през 2014 година. Този път имат думата третокурсници от Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, изявяващи се в киноманското предаване „Lord of the Films” на студентското онлайн радио „Реакция“.

ТОП 10 НА 2014 г.

10. Gone Girl / Не Казвай Сбогом

Трилърът на режисьора Дейвид Финчър, адаптиран по романа на Джилиан Флин, неслучайно попада сред 10-е заглавия от тази година, които ни впечатлиха най-много. Като започнем от режисурата на Финчър, умело акомпанираща атмосферата на филма, силната актьорска игра на Розамунд Пайк в ролята на „Невероятната“ Ейми Дън, която следва да й донесе номинация за „Оскар“ и стигнем до сценария, написан с доза черен хумор, много напрежение и изцяло нов край от самата Флин, „Не казвай сбогом“ започва историята си с изчезването на съпругата Ейми и последвалото издирване, което хвърля подозрения върху нейният съпруг Ник. Не след дълго обаче, филмът прераства пред очите ни в едно мрачно пътешествие през взаимоотношенията на една женена двойка, в която тайните доминират над откровеността. В резултат имаме поредният силен филм на Дейвид Финчър и една от задължителните ленти за гледане през тази година.

09. Edge of Tomorrow / На ръба на утрешния ден

Подобно на нас в „Lord of the Films”, мнозинството почитатели на жанра научна фантастика бяха много развълнувани, когато дойде време и за премиерата на филма на режисьора Дъг Лайман „На ръба на утрешния Ден“. И с право, бихме добавили, тъй като лентата с участието на Том Круз и Емили Блънт в ролите на войници, борещи се срещу извънземна инвазия, унищожила по-голямата част от Европа, е едно напомняне, че идеите трябва да властват над рамките и стереотипите, когато става въпрос за високобюджетни, студийни продукции. Героят на Том Круз, Уилям Кейдж, повтаря в някаква степен ролята на Бил Мъри от „Омагьосан ден“, тъй като и двамата са принудени да изживяват отново и отново един и същи ден по необясними за тях причини. Но приликите между двата филма свършват дотук. Кейдж изживява отново и отново десанта на човешките сили по бреговете на Франция (добре де, тази част не е напълно оригинална), където умира всеки път, а после денят започва отначало, тъй като той случайно успява да опитоми извънземна технология, която може да тласне войната в полза на хората. И макар че зрителите гледат един и същи ден отново и отново, ситуациите са различни и действието никога не доскучава, заради хитрият начин на заснемане от страна на Лайман, който снима една екшън сцена (като десанта) с толкова много камери, което му позволява всеки път да представя действието от различна гледна точка и по различен начин. Том Круз пък изпълнява една от по-нестандартните си роли, тъй като когато зрителите се срещат с Кейдж за първи път, той е страхлив майор, който не е виждал и ден на сражения в живота си, не може да се бие и дори се опитва да подкупи, изнуди и дори заплаши прекия си началник, за да не го хвърля в битка с извънземните. Преди срещата му с войника от специалните части Рита Вратаски (Емили Блънт) ролята му е откровено комедийна, както и много от начините, по които той умира ден след ден. Всичко това превръща „На ръба на утрешния ден“ в една от най-свежите и оригинални фантастики през 2014 г.

08. A Million Ways To Die / Който оцелее, ще разказва

Тъй като една класация никога не е пълна, без в нея да има една откровена комедия, тази година ние се спряхме на лентата на Сет МакФарлън. Тъй като комедията е субективен жанр, ние ще си кажем, че просто се смяхме най-много на премеждията на фермера-овцевъд Албърт, който е роден и живее в най-опасното място и време на света, а именно Дивия запад в края на 19-и век, където всичко и всички се опитват да те убият. Освен Макфарлън и Чарлийз Терон в главните роли, можем да видим и много гост-актьори, появяващи се за по минута в лентата, сред които са и Кристофър Лойд, който играе ролята си на д-р Емет Браун от „Завръщане в бъдещето“, Джейми Фокс като Джанго от филма на Тарантино „Джанго без окови“, Юън МакГрегър, Райън Рейнолдс, комикът и социален критик Бил Меър и още кой ли-не. Именно тези малки детайли и препратки правят филма на МакФарлан едно невероятно забавно преживяване, в което, освен всичко друго, чрез комедията режисьорът отдава своята почит към един вече позабравен период от киното, а именно – ерата на уестърните.

07. Boyhood / Юношество

Като се замислим, май ще е по-лесно да изредим какво не ни хареса в отглежданата с толкова любов и търпение епична лента на Ричард Линклейтър, тъй като неговият филм „Юношество“ едва ли има еквивалент в наши дни. Всичко около създаването му носи пионерския дух, който трябва да бъде синоним на съвременното кино. Елар Колтрейн и Лорелай Линклейтър (дъщерята на режисьора) са още деца, когато започват първата си киноавантюра. И двамата са едва на по седем години, когато, през 2002-а започват работа по амбициозния проект на Линклейтър, успешното изпълнение на който отнема 12 години. Толкова въпросителни е имало пред екипа на филма, като например фактът, че всички от продукцията са работили без трудови договори, тъй като според американското законодателство работни споразумения не могат да бъдат подписвани за период, по-дълъг от седем години. В един момент дори и самият Ричард Линклейтър казал на Итън Хоук (който също участва във филма като бащата на децата) да довърши филма, ако с него се случи нещо. Методът на работа на Линклейтър пък се състоял в това да събира екипа всяко лято за няколко седмици, заснемайки промените най-вече в живота на децата, истински и сурови и точно каквито са по време на тяхното съзряване. Филмът се състои от 143 сцени и е едно от едва единадесет заглавия, получили максимална оценка (100) от професионалната филмова критика. Продуцентитe му са влагали по няколкостотин хиляди щатски долара в него всяко лято, без дори да са сигурни, че той ще бъде осъществен и че изобщо ще са живи да го видят завършен – нещо, заради което Линклейтър неведнъж изразява безбройните си благодарности за търпението, проявено към него. И един любопитен факт – в една сцена от филма, в която Мейсън старши (Хоук) и Мейсън младши (Колтрейн) са на къмпинг, те успяват да предвидят, че ще има Епизод VII от сагата „Междузвездни войни“, тъй като точно тази сцена е снимана през 2008-а година, когато такъв проект все още не е съществувал. И като добавим невероятната игра на Колтрейн и филмовите му родители – Итън Хоук и Патриша Аркет – „Юношество“ ще се задържи в съзнанието на хората и занапред. Всички тези невероятни факти около създаването на лентата показват колко специално киносъбитие са сътворили всички тези хора и как то дори би променило бъдещето на киното, стига да има кой да се вслуша и поучи от опита на неговите създатели.

06. Snowpiercer / Снежен снаряд

Научно-фантастичният филм на корейския режисьор Бонг Джун-хо е завършена през 2013-а, но получава широко разпространение през миналата година. Той представя един пост-апокалиптичен свят, в който температурите на повърхността на Земята са толкова ниски, че всякакъв животински и растителен живот е невъзможен, освен ако не се намирате в „Snowpiercer”. Но дори и сред привидната безопасност на борда на този уникален влак, задвижван от вечни двигатели, които не могат да бъдат спрени (Perpetuum mobile - вечно движение), се заражда класова система, в която хората в задната част на чудовищната машина живеят като роби на тези в предната част. Историята ни среща с Къртис (Крис Евънс), който се опитва да промени статуквото, да изравни силите между богати и бедни и най-важното - да стигне до предната част на композицията. Във всеки един вагон обаче го чака ново препятствие, което показва колко голямо е класовото разделение на борда на „Snowpiercer”.
Това е един от малкото филми, които умело смесват оригиналните идеи на своите създатели с чисто холивудските изисквания за зрелищност. „Снежен снаряд“ може да бъде определен като перфектния блокбъстър за мислещи хора. Филм с голям размах, който обаче не се ограничава до западните клишета за екшън и представяне на действието. Филм, който не възпрепятства ангажираната в него плеяда от звезди, начело с Тилда Суинтън, да изразява своята индивидуалност. С интересни персонажи, интригуваща история, прекрасни екшън сцени и множество послания за бъдещето и класовото разделение между хората, „Снежен снаряд“ надмогва ограниченията на жанровата си определеност и показва какви чудеса може да бъдат направени в днешното развлекателно кино с не особено много пари и достатъчно креативна свобода, която в Холивуд днес е нещо, което е много рядко срещано.

05. Guardians of the Galaxy / Пазители на Галактиката

Рядкост е, но все пак го има. И „Пазители на Галактиката“ на режисьора Джеймс Гън е точно такъв филм. Кой би помислил, че откровено тесногръдите хора от „Марвел“, които са и небезизвестни скръндзи, биха позволили на някого да развихри дотолкова въображението си за тяхна сметка, пък било то и по изричното нареждане и благословия на режисьора на „Отмъстителите“ Джос Уедън, дърпащ конците в цялата „Вселена на Марвел“. В крайна сметка, преди време от компанията бяха готови да заменят целия актьорски състав на „Отмъстителите“, тъй като хората, виждайки какъв касов успех носят филмите, имаха дързостта да поискат увеличение на и без това скромните си (за съвременен Холивуд) възнаграждения, които бяха в пъти по-ниски от тези на Робърт Дауни-младши. Когато „Марвел“ им отказаха, а Дауни разбра за споровете, той ги защити и оповести, че всички дружно ще напуснат, ако не се стигне до договорка с колегите му. Чак тогава „Марвел“ се пречупиха, решавайки, че в крайна сметка рискуват да изгубят цялата си „Вселена“, която им носи милиарди долари в световен мащаб. Но дали мисленето им е било променено от Джеймс Гън, Джос Уедън или от когото и да е било другиго, факт е, че „Пазители на Галактиката“ е една от най-оригиналните, и нестандартни ленти, излизали в супергеройския спектър досега, както и една от най-големите бокс-офис победи през 2014-а г. Самият факт, че за главната роля бе избран Крис Прат, нестандартен избор по онова време, тъй като Прат е с 20-ина килограма над нормата и физически не е готов за главна роля в екшън филм, говори много. И всичко това - благодарение на Джеймс Гън.

04. Still Alice / Все още Алис (вероятен превод)

Заради всичките събития и хакерски скандали по оста „Sony Pictures” / САЩ – Северна Корея от последните седмици, много от филмите на „Сони“ бяха пуснати в интернет-пространството предварително. Един от тях е драматичната лента „Still Alice”, в която Джулиан Мур играе д-р Алис Хоулънд - професор по лингвистика, която разбира, че е болна от рядка форма на Алцхаймер. Семейството й се притича на помощ, след като, малко по малко тя започва да забравя най-ценното за нея, а именно – думите. Режисьори на лентата са дългогодишният тандем Уош Уестморленд и Ричърд Глейцър (Richard Glatzer, Wash Westmoreland), чиято лична история е не по-малко интригуваща, тъй като Глейцър страда от амиотрофична латерална склероза (или ALS, както е по-известно заболяването) и не може да говори. Актьорите разказват, че той използва приложение на своя iPad, за да говори и да им дава насоки. Сред партньорите на Джулиан Мур са Алек Болдуин, който играе нейния съпруг – д-р Джон Хоулънд, както и Кристен Стюърт в ролята на дъщеря й - Лидия.
Филмът е вдъхновен от бестселъра на американския невробиолог Лиса Генова (Lisa Genova), за която този й роман (издаден през 2011 г.) е първи опит в писането, последван впоследствие от още три. Актьорската игра е сред най-отличителните качества на лентата – Джулиан Мур е невероятна в главната роля, оставяйки ни опустошени и натъжени от нейната необратима съдба. Всичко това тя постига благодарение на широкия спектър от емоции, който Мур с лекота показва на зрителите. Алек Болдуин и Кристен Стюърт пък са най-близките до Алис членове на семейството, които съпреживяват всеки аспект от нейното състояние. И двамата биха имали немалки шансове за номинации, но голямата конкуренция за престижната статуетка прави начинанието изключително сложно. Но за сметка на това, експертите твърдят, че Джулиан Мур ще бъде не само номинирана за „Оскар“, но може да бъде смятана отсега за почти сигурна победителка в надпреварата. Ще разберем със сигурност това в края на февруари, но засега едно е ясно – дори и само заради великолепната актьорска игра, „Still Alice”, макар и тежък, е филм, който си заслужава гледането.

03. Locke / Лок

На третото място в класацията ни се изкачва one-man-шоуто на блестящия актьор Том Харди, озаглавено „Лок“. Това е едва вторият пълнометражен филм на английския режисьор Стивън Найт, който се откроява с изключителната си нестандартност. Действието му е фокусирано върху един-единствен персонаж (Лок), който пътува към Лондон. През цялото време (с изключение на 2-3 минути) от 90-минутната лента, той не напуска колата си, опитвайки се да запази от разпад своя семеен и професионален живот чрез серия от телефонни обаждания. Филмът е заснет чрез три непрестанно снимащи камери, поставени в автомобила на Харди за 8-те нощи, през които той е карал по магистралата, докато те са записвали случващото се в реално време. Всяка вечер то е било заснемано от начало до край по два пъти, така че може да се каже, че Харди и снимачният екип са заснели всичко 16 пъти и са избирали измежду най-добрите кадри от тези 3 камери и 16 филма, които да останат във финалната екранна версия. По време на снимките Том Харди дори имал настинка, която също била добавена в сценария. А актьорите, които играли ролята на семейството му и на колегите му, били отседнали в хотел, откъдето се обаждали на героя на Харди, докато той карал към Лондон. Именно изключителната хореография е сред най-силните страни на филма, който може да бъде описан и като пиеса, тъй като започнат ли снимките, краят настъпва чак след час и половина. А Том Харди е просто брилянтен в ролята на Лок, която е може би върхова в досегашната му кариера.

02. Interstellar / Интерстелар

И в най-новият си филм, който е научна-фантастика, Кристофър Нолан зашеметява със своето кинематографично майсторство. Той и неговият брат (Джонатан Нолан), който е съсценарист на продукцията, принадлежат към малцината в съвременното масово кино, чиято цел не е просто да привлекат стотици милиони зрители в киносалоните. В „Интерстелар“, освен много пари, са вложени и изключително старание, голяма доза наука и много, много любов. И това си личи. Като се започне от факта, че не се срещат често режисьори, пишещи сценариите си с помощта на учени (в случая това е Кип Торн, изследовател в областта на теоретичната физика), до които се допитват дори за неща като визията на небесните тела или начините, по които те биха се движили, преминем през изключителната прецизност, с която е подбиран актьорският състав и стигнем до почитта, която е отдадена на безсмъртни класики в научно-фантастичния жанр като „2001: Космическа Одисея“ на Стенли Кубрик.

01. Whiplash / Камшичен Удар

Първото място в класацията на „Lord of the Films” за най-добър филм, е отредено на едно от откритията през 2014 г. Става въпрос за едва 29-годишния Деймиън Чазел – режисьорът на музикалната драма „Камшичен удар“, разказваща историята на младия барабанист Андрю (Майлс Телър) - готов на всичко, за да се докаже пред своя учител и ментор Терънс Флетчър (Дж. К. Симънс), който го тласка до самите предели на психическата и физическата издръжливост в мисията си да го направи велик. Победител в режисьорски, актьорски и редица други категории на множество фестивали през годината, сред които и „Сънданс“, „Камшичен Удар“ е сред филмите, които за малко е можело да не бъдат заснети. През 2012-а Деймиън Чазел пише сценария, но не успява да намери финансирането, от което се нуждае, за да осъществи проекта си, който попада в черните списъци на много експерти за най-добри неосъществени проекти на годината. През 2013-а, в отчаянието си, Чазел заснема нискобюджетна късометражка по своя сценарий, с който печели наградата на журито в Сънданс и тази на фестивала за късометражно кино в Аспен за най-добър късометражен филм. Чак тогава проектът му е забелязан, а филмът – реализиран и пуснат в разпространение през 2014-а. Към днешна дата, лентата има много голям шанс да попадне сред номинираните за "Оскар" в категорията за най-добър актьор в поддържаща роля, благодарение на гениалното изпълнение на Дж. К. Симънс в ролята на преподавателя Терънс Флетчър. „Камшичен Удар“ е доказателство за несломимия дух на Деймиън Чазел, създал един невероятен филм, като не се предава нито за миг в борбата си за финансиране, точно както неговия герой Андрю не се отказва да преследва мечтата си да стане велик барабанист.



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)