НАЙ-ДОБРИТЕ ФИЛМИ НА 16-ия СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ, СПОРЕД РЕЖИСЬОРА КОСТАДИН БОНЕВ 01.04.2012 Текст: Костадин Бонев ФаустКакто винаги Стефан Китанов и вярната му дружина направиха от София Филм Фест истински празник! Извън многобройните конкурси, в програмата бяха включени филмите, оформящи физиономията на световното кино през 2011 г. Не успях да видя по-голямата част от програмата (практически нищо от конкурса), поради което моето мнение ще бъде абсолютно субективно. По тази причина ще изброя само филмите, които според мен, добавят нови, непознати нюанси в езика на киното. Моят абсолютен фаворит е „ФАУСТ” на Александър Сокуров. Признавам си, че освен моя приятел Влади Киров, който е завършил немска филология, аз не познавам човек, който да харесва фамозната Гьотева пиеса. Затова бях двойно по-изненадан, че Сокуров в последния си филм е изоставил маниакалната си претенциозност, и е създал мощен филм, в който историята на доктор Фауст звучи абсолютно новаторски. Той преобръща драматургичната структура и пласира подписването на договора с Мефистофел десет минути преди финала. И така целият филм се гледа на един дъх. „ИМАЛО ЕДНО ВРЕМЕ В АНАДОЛА” на Нури Билге Джейлан ме спечели с минимализма на изразните си средства. Висш пилотаж е да задържиш вниманието на зрителя близо три часа, търсейки труп из сокаците на Анадола. Филмът е толкова далеч напред в боравенето със звука и изображението, че би трябвало да бъде изучаван в киноуниверситетите. Най-добрият филм на Джейлан. „АРИРАН” (Arirang) на Ким Ки Дук. Кореецът прави радикална равносметка на живота си, в която искреното разкаяние, пиянските изцепки и доза ексхибиционизъм са замесени в гърмяща (в истинския смисъл на думата) смес. Поздравления за смелостта. Започнах да търся в Интернет негови филми, които съм пропуснал. Попаднах на „Дивите животни” – филм от края на 90 – те. „ТРЯБВА ДА ГОВОРИМ ЗА КЕВИН” – Някои може би си спомнят предишните филми на Лин Рамзи – „Ловецът на плъхове” и „ Морверн Калар”. Но това, което тя постига в последния си филм надмина и най-смелите очаквания. Още не мога да простя на Американската академия, че Тилда Суинтън не беше отбелязана за тази роля. Крехка и болезнено открита, нейната героиня е готова да поеме върху плещите си цялата човешка вина, натрупала се на нещастната ни земя, за да спаси душата на единствения близък човек, който й е останал. „АЛПИ” на Йоргос Лантимос. Преди две години този грък дойде сякаш от нищото и побърка света с филма си „Кучешки зъби”. В „Алпи” той продължава да развива радикалното си кино. Какво ли ни чака от тук нататък? НОВОТО РУМЪНСКО КИНО Разбира се, не мога да не спомена и бижутата на Феста „ТОРИНСКИЯТ КОН” и „РАЗДЯЛАТА”, но тях сме ги претакали достатъчно. И за да отбележим и българското участие – СТЕФАН ВЪРДОБРЕВ в „МИГРАЦИЯТА НА ПАЛАМУДА”. Различен, страхотно израснал. Абсолютно европейско ниво. Мислех да сложа и „МОМЧЕТО С ВЕЛОСИПЕДА” на братята Дарден, но в последния момент се отказах. Играта на хлапето е прекрасна, но филми с добре играещи деца в киното винаги е имало. Пък и в Кан достатъчно си ги хвалят братята. Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|