Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

НАГРАДИТЕ НА 33-ия КИНОФЕСТИВАЛ „БРАТЯ МАНАКИ“ В БИТОЛЯ


25.09.2012  Текст:  Зорница Йончева – Даниловска

Катрин Деньов

   

В Битоля бяха раздадени наградите на кинофестивала „Братя Манаки“. Зорница Йончева – Даниловска информира читателите на „Другото кино“ от мястото на събитието.

33-ото издание на международния фестивал на филмовата камера „Братя Манаки“ се проведе в Битоля от 15 до 21 септември. Това е най-старият кино форум, в който главно действащо лице е кинооператорът.
Международното жури в състав – председател операторът Фред Калеман („Торинският кон“) и членове - Миладин Чолакович („Бял, бял свят“), Виржини Сен Мартен („Аз съм от Тито Велес“), актьорът Илия Пенушлиски и режисьорът Дамян Козоле („Резервни части“) имаха трудната задача да определят носителите на наградите: Бронзова, Сребърна и Златна камера 300.

Тази година Благой Куновски–Доре бе направил необичайна селекция филми, заснети в различни визуални стилове: „Сред мрак“ (In Darkness) с оператор Йоланда Дилевска и режисьор Агнешка Холанд, черно-белият „Табу“ (Tabu) на оператора Руи Покаш и режисьора Мигел Гомес, „Реалност“ (Reality) с оператор Марко Онорато и реж. Матео Гароне. Присъствието на двата руски филма „Бедуин“ (оп. Алексей Родионов и реж. Игор Волошин) и „Да се живее“ (оп. Алишер Хомидходжаев и реж. Василий Сигарьов) напомни за руската традиция в кино изображението. „Това трябва да е мястото“ (оп. Лука Бигаци, реж. Паоло сорентино), „Atomic age” – режисьорски дебют на Елена Клоц с оператор Хелене Лувърт (“Пина“), два китайски филма – „Мистерия“ и „Wight deer plain“.
Усещах някаква малка празнота, липсваше ми магията на „Имало едно време в Анадола“ и „Меланхолия“ на Триeр, които се открояваха в миналогодишната селекция на фестивала. Според мен, като очевидец за пети пореден път, фестивалът доказа, че е навлязъл в своята зряла възраст.

Разделен на отделни програмни модули - наравно с конкурсната програма върви паралелно и програмата „Нови визии“, която тази година даде своята награда за новаторство в кино изображението на филма „My brother the devil”, в който през погледа на режисьорката Сали Ел Хосайни и оператора Дейвид Рийдекер е показан живота на арабското общество в Лондон и взаимоотношенията между двама братя.

Интересна част от фестивала е и документалната програма, селектирана по прекрасен начин и тази година от Гена Теодосиевска – както тя самата се изрази много точно - това е „филмов блог на реалността“. Несъмнено най-очакваната част в програмата са срещите с големите художници на визуалното изкуство.

Всяка година се връчват две награди за особен принос в киноизкуството и награда за цялостно творчество. 33-тото издание ще се запомни с присъствието на Кристиан Бергер. Операторът, заснел филмите на психолога в съвременното кино Михаел Ханеке – „Скрито“, „Видеото на Бени“, „Пианистката“.

С огромен интерес бе посрещнат и другият лауреат на Златна камера 300 за цялостно творчество - маестро Лучано Товоли. Енергичен, магичен, емоционален и много забавен той разказа за работата си с големите майстори на световното кино – Микеланджело Антониони, Еторе Скола, Марко Ферери, Нани Морети, Морис Пиала и др.
Лучано Товоли сподели с публиката своето мнение за документализма и фееричността, характеризиращи неговия уникален операторски стил. Маестро Товоли е инициатор и един от основателите на Европейската федерация на кинооператорите „ИМАГО“. ИМАГО от дълги години в лицето на Найджъл Уолтърс е партньор на „Братя Манаки“. С подкрепата на ИМАГО миналата година в Битоля пристигна Данте Спиноти и Бруно Дел Бонел. Тази година Найджъл Уолтърс инициира конференция на кинооператорите от балканските страни. Паралелно с това бе прожектиран и филмът „Side by Side”. Идеята на филма е да покаже науката, изкуството и въздействието на дигиталното кино. Киану Рийвс разговаря с различни оператори и режисьори за промяната в стилистиката на кино изображението, която дигиталната камера налага. За възможността да преминаваш много по-лесно в сюреалистичното изображение с техническите възможности, които предлага дигиталната техника. Данте Спиноти беше казал, че докато киноизкуството се интересува от човека и човешките взаимоотношения, и дигиталната камера ще го снима.

Сред специалните гости на фестивала в Битоля тази година бе Катрин Деньов - гранд дамата на френското и европейското кино, която получи лично специална награда Златна камера 300 за цялостен принос в киноизкустгвото.

Златната камера 300, камерата с която братя Манаки са снимали на Балканите бе връчена на полската операторка Йоланда Дилевска за богатата визуалност на филма „Сред мрак“ режисиран от Агнешка Холанд.
Сребърна камера бе присъдена на руския оператор Алишер Камидходжаев за филма
Да се живее“ (Жить).
Бронзова камера получи Лука Бигаци за филма „Това трябва да е мястото“ (This Must Be the Place) на известния италиански режисьор Паоло Сорентино.
Цялото това вълшебство от образи, нямаше да се случи без прекрасната Лабина Митевска, директор на фестивала. А приказното шоу режисирано от Теона Митевска и сценографски решено от Вук Митевски, разиграно при церемонията по откриването и закриването на фестивала затвърди мотото„Продължавай да създаваш“ под което премина 33-тото издание на „Братя Манаки“ . Продължавай да създаваш образи, мисли, чувства, истории...
Снимки: официалният сайт на 33-ия кинофестивал "Братя Манаки"

 



Коментари (1)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)