Не може да живееш така, както хората очакват от теб. Никой не може. Но предполагам, че това е мой проблем, не техен.” (Мел Гибсън)
На 3 януари навърши 55 години Мел Гибсън - една от най-големите звезди на съвременното кино, чийто имидж напоследък поизгуби доста от предишния си блясък. А за годината, която отмина, едва ли ще иска да си спомня след време. Защото раздялата му със значително по-младата от него Оксана Григориева доведе до толкова скандални и грозни обвинения на рускинята срещу него, които дори и най-верните му почитатели трудно могат да преглътнат. Подобно на трилърите, в които толкова често играе - в живота му настъпи неочакван обрат, превърнал преуспяващия и самодоволен доскоро мачо в истински холивудски антигерой, от когото се отдръпнаха немалко звезди, страхувайки се да не навредят на кариерите си.
В крайна сметка Мел Гибсън бе обявен за „позор на годината” в една от класациите на сп.„People”, съставяни от многобройните му читатели.
АВСТРАЛИЕЦ ИЛИ АМЕРИКАНЕЦ
Мнозина го смятат за австралиец, защото започва кариерата си в Австралия. Но в действителност Мел Колъмсил Джерард Гибсън е роден в градчето Пикскил, щата Ню Йорк в многодетното семейство на католици. Той е шестото от общо 11 деца на Хътън Гибсън (жп работник) и австралийката Ан Гибсън. Родителите му се преселват в Австралия, когато е на 12 години.
Мел завършва гимназия там, след което постъпва в Националния институт по драматично изкуство в Сидни, където учи заедно с бъдещите австралийски кинозвезди Джуди Дейвис и Джефри Ръш. Oще като студент дебютира в киното с трилъра „Слънчев град” (1977), а две години по-късно е отличен с наградата на Австралийския филмов институт (АФИ) за изпълнението си в романтичната драма „Тим”.
През същата година се снима и в нискобюджетния фантастичен екшън на Джордж Милър „Лудия Макс” (1979), който става световен хит ($100 млн. приходи!) и трасира пътя на Гибсън към славата.
Но в истинска звезда се превръща след „Лудия Макс 2”, който излиза през 1981г. и засенчва превъзходната му роля във военната драма „Галиполи” на режисьора Питър Уиър - другото голямо име, създадено от прочутата австралийска филмова школа. За нея обаче получава повторно наградата на АФИ за най-добър актьор на годината.
Именно по това време - през 1980-а - се жени за актрисата Робин Мур, с която живее в разбирателство заедно със седемте си деца следващите 29 години.
По-късно, спомняйки си за своето бързо издигане, ще сподели скромно: „Аз просто се оказах в точното време на нужното място.”
КАРИЕРАТА В ХОЛИВУД
Мел Гибсън дебютира в американското кино със суперпродукцията „Баунти” (1984), в която играе редом до Антъни Хопкинс и Лорънс Оливие. Но в истински любимец на масовата публика се превръща след екшън-комедията „Смъртоносно оръжие” (1987) на режисьора Ричард Донър, за която получава $10 млн. хонорар. За „Лудия Макс”, който го направи звезда, Гибсън взима едва $15 хиляди.
С Дани Гловър са перфектният тандем от филма "Смъртоносно оръжие" (1987) на режисьора Р. Донър
Той изпълнява главните роли и в последвалите три продължения на „Смъртоносно оръжие”, донесъл общо $955 млн. приходи от разпространението си по целия свят.
Междувременно се снима и в други романтични екшъни и комедии, като „Текила на разсъмване”, „Птица върху жица”, „Вечно млад”, „Маверик”, „Теория на коспирацията”, в които му партнират холивудски красавици като Мишел Пфайфър, Голди Хоун, Джейми Ли Къртис, Джулия Робъртс и др.
После идва ред на скъпите блокбастъри, като „Откуп”, „Разплата” и „Патриотът”, за който му дават рекордния хонорар от $25 млн.
Мел Гибсън обаче не се задоволява с лесната слава на екшън герой, а търси начини да покаже таланта си на драматичен актьор, участвайки във филми като „Хамлет” на Франко Дзефирели и „Човекът без лице”, заснет от самия него. Впрочем през тези години на възход се изявява не само като актьор, но и като предприемчив собственик на продуцентската компания „Айкън” (ICON Productions) и превъзходен режисьор, чийто филм „Смело сърце” (1995) спечелва 5 награди „Оскар” – включително за най-добър филм и най-добър режисьор.
Кадър от филма "Смело сърце" (1995).
И в началото на новия век Гибсън не отстъпва водещото си място не само в класациите на най-високоплатените холивудски актьори, но и в тези на най-красивите и сексапилни мъже на планетата.
През 2004-а отново се изявява като режисьор и продуцент с религиозната драма „Страстите Христови”, която пожънва безпрецедентен касов успех. Получените приходи от световното разпространение на филма възлизат на $612 млн. при производствен бюджет от $30 млн. Две години по-късно пак застава зад камерата, за да заснеме „Апокалипто” - вълнуваща историческа драма за древна централно американска цивилизация. И отново постига зрителски успех, възвръщайки тройно 40-те милиона, изразходвани за заснемането на филма.
КРАХЪТ НА ЗАВИДНАТА РЕПУТАЦИЯ
И точно когато е на върха на успеха и славата си, изненадващо за всички, очакващи новите му успешни начинания като режисьор и актьор, Гибсън започва да подронва авторитета си на опитен, съобразителен и универсално подготвен кинематографист.
Най-напред, заради проблемите с алкохола, проваля плановете си за филм, посветен на Холокоста. Поводът е невинен, но последствията – катастрофални. При едно задържане от полицията за шофиране в нетрезво състояние, звездата си позволява доста резки антисемитски изявления. Това налива още масло в огъня на кампанията, започната срещу него след филма му „Страстите Христови”, когато за пръв път го обвиняват в антисемитизъм. Притиснат и от недоброжелателните реакции в медиите, той се отказва от идеята да снима филм за Холокоста.
Немного след този случай си навлича още по-големи неприятности, заради слабостта си към нежния пол. Мъжът, когото всички смятат дотогава за примерен съпруг и любящ баща на 7 деца, напуска съпругата си Робин Мур след 29-годишен съвместен живот, за да се хвърли в обятията на млада руска пианистка и певица на име Оксана Григориева, която скоро му ражда дъщеря. Любовната им идилия обаче трае само няколко месеца, след което двамата скоропостижно се разделят, но за съжаление - прекалено скандално.
Бракоразводното им дело, дошло като манна небесна за жълтата преса от цял свят, изкарва на повърхността много нелицеприятни факти, подронващи авторитета на екранния идол. Той е обвинен, че е подлагал втората си съпруга на физически тормоз, което тя доказва чрез предвидливо направен запис, от който става ясно как пияният Мел я заплашва, че ще я удари.
Самата Оксана обрисува още по-страшна картина – как актьорът я е ударил толкова силно, че й е избил два зъба, докато тя държала на ръце невръстното им дете.
Сега двамата имат ограничителни заповеди един към друг и се борят за попечителството над дъщеричката си Лусия.
ОПИТ ЗА НОВО НАЧАЛО
В резултат на всичко това репутацията на Мел Гибсън е силно разклатена и той едва ли ще намери сили (и средства!), за да осъществи новия си режисьорски проект – грандиозен исторически филм за викингите.
С това донякъде може да се обясни и внезапното му завръщане на екрана като актьор. В началото на миналата година излезе екшън-трилъра с негово участие „Острието на мрака".
„Първоначално не исках да се върна към актьорската професия, но с течение на времето си казвах, че може и отново да опитам да играя в киното”, споделя актьорът пред журналисти от Лос Анджелис, преди премиерата на 29 януари м.г.
А тази пролет предстои да го видим във филма „Бобърът” (реж. Джоди Фостър), в който след толкова много години изпълнява отново драматична роля.
Внезапно пробудилото се у Гибсън желание за възкресяване на актьорската си кариера може и да е свързано с нуждата му от пари, но не е малка и вероятността да се стреми към повторно доказване като актьор, за да се реабилитира в очите на разочарованата публика...
Източник: моята статия, която излиза в "ТВ Сага" на 6 януари (четвъртък).