На 13 ноември в София се открива 28-ото издание на „Киномания“. Нейното значение ни най-малко не намалява през годините, изминали от първото й издание, когато още се наричаше Световна кинопанорама. Причината е в еднообразието и бедността на редовния кинорепертоар в България, който е тотално зависим от масовата холивудска продукция. Разпространителските фирми у нас слабо се интересуват от киното, награждавано на международните кинофестивали, а още по-малко от образците на европейското и световното арт кино и напълно игнорират документалните филми.
За онези, които все още смятат киното за изкуство и държат да се ориентират за неговите тенденции от големия екран, няма други възможности, освен прожекциите по време на няколкото фестивала, провеждани главно в София и, разбира се, изданията на "Киномания".
28-ата "Киномания" се открива на 13 ноември (четвъртък) с прожекция на „ПОТЪВАНЕТО НА СОЗОПОЛ“ - новият филм на режисьора Костадин Бонев, отличен с две награди (за най-добър сценарий и най-добра актриса) на завършилия наскоро 32-ри фестивал на българския игрален филм „Златна роза“.
Този път тя ни предоставя възможност да видим 60 стойностни заглавия от европейското и световното кино, създадени през миналата и тази година, от които само 11 ще бъдат разпространени впоследствие в националната киномрежа. По традиция филмовият празник ще бъде съсредоточен в София (НДК и още пет киносалона), но част от филмите ще бъдат прожектирани и в Пловдив и Варна. Филмите от тазгодишната „Киномания“ са групирани в няколкото станали вече традиционни рубрики.
- Както винаги най-впечатляваща е селекцията на основния тематичен раздел "ФЕСТИВАЛ НА ФЕСТИВАЛИТЕ", включващ общо 19 продукции, представени през 2013-а и 2014-а година на най-големите международни кинофестивали. Естествено, сред тях се открояват най-вече отличените с награди филми:
„МАМО“ (Mommy) на 25-годишния канадец Ксавие Долан (награда на журито в Кан’2014);
„Г-Н ТЪРНЪР“ (Mr. Turner) на прочутия британски режисьор Майк Лий (награда за най-добър актьор на Тимоти Спол в Кан’2014);
„ИГРА НА КОДОВЕ“ (The Imitation Game) на норвежеца Мортен Тилдум (награда на публиката в Торонто’2014) за Алън Търинг - брилянтния математик от Кеймбридж, вербуван от британската армия, за да разбие нацистките кодове;
„БЕЛИТЕ НОЩИ НА ПОЩАЛЬОНА АЛЕКСЕЙ ТРЯПИЦИН“ (Белые ночи почтальона Алексея Тряпицына) на големия руски режисьор Андрей Кончаловски („Сребърен лъв“ за режисура във Венеция’2014);
„ВЯТЪРЪТ СЕ НАДИГА“ (Kaze tachinu) на великия японски аниматор Хаяо Миядзаки, (номинация за „Оскар“ и Награда на Нюйоркската критика за най-добра анимация).
„УИКЕНД ПО ФРЕНСКИ“ (Le Week-End) на британския майстор на романтични комедии Роджър Мичъл („Сребърна раковина“ за най-добър актьор на Джим Бродбент в Сан Себастиан).
С не по-малък интерес са очаквани и някои от филмите, имали премиери на големите международни фестивали, а сега се очаква да се наредят и сред номинираните за награди „Оскар“:
„БЪРДМЕН ИЛИ НЕОЧАКВАНАТА ДОБРОДЕТЕЛ НА НЕВЕЖЕСТВОТО“ (Birdman or The Unexpected Virtue of Ignorance) на прославения мексикански режисьор Алехандро Гонсалес Иняриту, който се завръща неочаквано за мнозина с този модерен шедьовър, заснет като черна комедия с нотки на сюрреалистична сатира;
„ИЗМЕТ“ (Trash) на британеца Стивън Долдри, създател на шедьоври като „Часовете“ и „Били Елиът“;
„МАГИЯ В ПОЛУНОЩ“ (Magic in the Moonlight) на легендарния Уди Алън;
„МАНГЕЛХОРН“ (Manglehorn) на новата американска надежда Дейвид Гордън Грийн с Ал Пачино в главната роля;
„ЧУЖДО ТЯЛО“ (Obce cialo) на знаменития полски режисьор Кшиштоф Зануси и др.
- ФЕСТИВАЛЪТ НА ФРЕНСКИЯ ФИЛМ този път включва 10 съвсем нови френски заглавия, от които не са за изпускане поне пет, според мен:
„ИСТИНСКИЯТ СЕН ЛОРАН“ (Saint Laurent) на Бертран Бонело, който е френското предложение за чуждоезичен „Оскар“;
„ОБЛАЦИТЕ НА СИЛС МАРИЯ“ (Clouds of Sils Maria) на Оливие Асаяс и с участието на Жюлиет Бинош и Кристен Стюарт, представен в конкурсната програма в Кан тази година;
„АТИЛА МАРСЕЛ“ (Attila Marcel), игрален дебют на големия майстор на анимацията Силвен Шоме;
„ДИПЛОМАЦИЯ“ (Diplomatie) на създателя на „Тенекиеният барабан“ Фолкер Шльондорф;
„ПОЗЛАТЕНАТА КЛЕТКА“ (La cage dorée) на Рубен Алвиш, отличен с Европейска филмова награда на публиката.
- В рубриката „КИНОТО И НЕГОВАТА ИСТОРИЯ“ ще бъдат представени следните филми:
„ГРАЖДАНИНЪТ КИНО“ (реж. Коста Биков) - Документален филм за Тодор Андрейков – „човекът-кино”, както го нарекоха филмовите дейци по случай 60-ата му годишнина.
„ДА НАХЪЛТАШ У БЕРГМАН“ (реж. Джейн Магнусон и Хинек Палас) – шведски документален филм-поклонение поклонение към изолирания дом на остров Форьо, където великият режисьор Ингмар Бергман прекарва повечето от последните си години.
„ЧАПЛИН – ЛЕГЕНДАТА НА ВЕКА“ (реж. еж. Фредерик Мартен и Ан Льбулш) – френски документален филм, съчетал по уникален начин кадри от домашни филми на Чаплин, негови писма и лични вещи.
„ПАЗОЛИНИ“ (реж. Абел Ферара) – френско-белгийско-италианска копродукция, посветена на легендарния италиански кинорежисьор Пиер Паоло Пазолини с Уилям Дефо в главната роля.
- Рубриката „ИТАЛИАНСКО КИНО“ включва следните четири филма:
„ЧОВЕШКИЯТ КАПИТАЛ“ (Il capitale umano) на режисьора Паоло Вирдзи, спечелил награда за най-добра актриса на Валерия Бруни Тедески от фестивала „Трайбека“ в Ню Йорк. Този филм е италианското предложение за чуждоезичен „Оскар“.
„ДА ЖИВЕЕ СВОБОДАТА“ (Viva la libertà) на режисьора Роберто Андо с участието на превъзходния актьор Тони Сервило. Остроумна сатира на непостоянната италианска политика и на дразнещите навици на управляващата класа;
„ПЪТУВАМ САМА“ (Viaggio sola) на Мария Соле Тоняци – дъщеря на легендарния актьор Уго Тоняци. Един от най-добрите италиански филми в последните години.
„ЩАСТЛИВИ ГОДИНИ“ (Anni felici) на Даниеле Лукети. Съвременен поглед към един брак в криза, който блести с отлични актьорски изпълнения и с мярка избягва мелодраматизма в полза на искрените емоции и съчувствието.
„ГОСПОЖИЦА ЮЛИЯ“ – поредният филм като режисьор на прочутата шведска актриса Лив Улман по едноименната пиеса на Аугуст Стриндберг с участието на Джесика Частейн, Колин Фарел, Саманта Мортън и др.
„ПРИНИЗЯВАНЕТО“ (The Humbling) на големия американски режисьор Бари Левинсън по романа на Филип Рот и с Ал Пачино в главната роля.
„СТОГОДИШНИЯТ СТАРЕЦ, КОЙТО СКОЧИ ПРЕЗ ПРОЗОРЕЦА И ИЗЧЕЗНА“ (Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann) на шведския актьор и режисьор Феликс Хернгрен, който преплита умело идеи и мотиви от „Форест Гъмп“ и филмите на Гай Ричи.
Пълната програма на фестивала може да намерите тук.