Неподражаемият американски кинорежисьор, актьор, продуцент и писател Кевин Смит навърши 45 години. Той е сред най-ярките представители на американското независимо кино, а повечето му филми са смятани за култови от поколението зрители, родено в края на 80-те и началото на 90-те години. Те се отличават с неангажиращата си тематика и абсолютно нестандартните си персонажи, които не страдат от болни амбиции за успех, а предпочитат да си убиват времето с минимален разход на енергия, водейки безкрайни разговори на маловажни теми.
Кевин Смит е роден на 2 август 1970 г. в Ред Банк, Ню Джърси (RedBank, NewJersey) в обикновено семейство. Баща му, който бил пощенски служител, умира през 2003-та на 67 години. От малък Кевин се увлича по комиксите, които колекционира с огромна страст. Дори и след като става известен режисьор не само че не ги забравя, но вече самият той започва да ги създава. В тема на неговите рисувани творби се превръщат собствените му филми, а персонажите им обитават място, наречено от него „View Askewniverse“. Сътрудничи на прочутата компания Marvel Comics и през 1999г. написва 8 издания на комикса Daredevil.
По киното също се увлича още през детството си, но решава да му се посвети изцяло едва след като гледал филма на Ричард Линклейтър „Slacker“ (1991). И ето че на 22-годишна възраст заминава за Ванкувър, за да учи кино. Но успява да се задържи само един семестър и е принуден да се прибере в родния Ню Джърси. Налага му се да работи, за да си изкарва прехраната. Постъпва в голям местен супермаркет като продавач.
Именно тази работа го подтиква да заснеме своя дебютен пълнометражен филм „Продавачи“ (Clerks, 1994). Благодарение на находчивостта си, съумява да го направи със съвсем малко пари – едва 27 хиляди щатски долара. За целта продава колекцията си от комикси и ангажира неизвестни актьори плюс натуршчици, както и свои приятели, снимайки само нощем в същия супермаркет, в който работи през деня. Представя филма си на фестивала на независимото кино „Сънданс“, където го гледали представители от компанията „Мирамакс“ (Miramax), която го купува за десет пъти по-голяма сума и организира търговското му разпространение в кината. Удивително е, че толкова евтин филм, показан при това с възрастово ограничение, заради нецензурната си лексика, донася приходи от $3,1 млн. щатски долара (по данни на boxofficemojo.com) и много бързо си спечелва култов статут сред поклонниците на независимото американско кино.
Този успех вдъхновява начинаещия кинематографист, изявил се и като актьор в режисьорския си дебют, да продължи да се занимава с любимата работа.
В „Продавачи“ действието се развива в измислено от Кевин място, наречено от него „Вселената View Askew“ (View Askewniverse). Според неговия замисъл то се намира някъде в Ню Джърси и, по един или друг начин, е споменавано и в следващите му филми.
През 1995 г. излиза „Кибици в мола“ (Mallrats), който заснема отново по собствен сценарий, но вече с доста по-голям бюджет ($6 млн.). Филмът обаче няма очаквания зрителски успех (едва $2,1 млн. приходи). Любопитно е, че в него изпълнява една от най-ранните си роли бъдещата звезда Бен Афлек, дебютирал на големия екран през същата година в „Славни дни“ (Glory Daze).
Впрочем, само две години по-късно, Бен Афлек е ангажиран вече за главната роля в третия филм на Кевин Смит „Да преследваш Ейми“ (Chasing Amy, 1997).
Следващото му превъплъщение е в „Догма“ (Dogma, 1999) – заглавие, което заема специално място в режисьорската филмография на Кевин Смит. Този филм е замислен още преди създаването на „Продавачи“, но се наложило идеята да отлежи, докато финансовите възможности на Смит позволят осъществяването ѝ. Заснетата за $10 млн. сатирична комедия предизвиква разпалени спорове, защото засяга темата за религиозната вяра и католицизма. Някои фанатизирани групи се опитват дори да попречат на разпространението ѝ в кината, обвинявайки Смит в богохулство. Но това допринася за привличането на вниманието към филма, чието разпространение в САЩ носи $30,6 млн. приходи (по данни на boxofficemojo.com).
Кевин Смит предпочита да работи с едни и същи актьори. Някои от тях дължат своята популярност и на участието си в неговите филми. Например Мат Деймън, Бен Афлек, Джеф Андерсън, Джейсън Лий и др. Почти винаги и самият Смит също се изявява като актьор в своите продукции.
След 2000-ата година създава още няколко филма. Зрителски успех има сатирата срещу Холивуд, озаглавена „Джей и мълчаливият Боб отвръщат на удара“ (JayandSilentBobStrikeBack, 2001), която носи $30 млн. от разпространението в САЩ плюс още $3,7 млн. от представянето в чужбина, при бюджетни разходи от $22 млн. (по данни на boxofficemojo.com).
„Момиче от Джърси“ (JerseyGirl, 2004) обаче се проваля. Данните в boxofficemojo.com показват, че приходите от разпространението му в САЩ и по света са общо $36 млн., а разходите $35 млн. Трябва да се има предвид, че половината пари от продажбата на билети прибират собствениците на кината, което означава, че за да се възвърнат средствата, вложени в производството на един филм, приходите от неговото разпространение би трябвало да бъдат двойно повече. Не трябва да се забравя също, че отделно за реклама обикновено се изразходват средно 15–25 млн. щатски долара на продукция.
Стреснат явно от финансовия провал, Кевин Смит решава да заложи на сигурно и през 2006-а пуска „Продавачи 2“ (Clerks II) - продължение на дебютната си хитова комедия, заснето със скромния бюджет от $5 млн. И отново жъне успех, получавайки $24,1 млн. от разпространението в САЩ и още $2,8 млн. в чужбина!
Този път разказва, но вече в цвят, продължението на живота на Данте Хикс (Брайън O'Халоран) и Рендал Грейвс (Джеф Андерсън), които макар и вече на Христова възраст си пилеят все така безгрижно времето, обсъждайки надълго и нашироко „Междузвездни войни“ и „Властелинът на пръстените“ или особеностите на аналния секс, докато работят в заведение за бързо хранене. Разликата е, че за Данте, който се кани да се ожени, настъпва критичен момент, в който трябва да се подготви за бъдещото си еснафско съществование. Следващите четири филма на Кевин Смит са: „Зак и Мири снимат порно“ (ZackandMiriMakeaPorno, 2008), „Скатавки“ (CopOut, 2010), „Червен щат“ (Red State, 2011) и „Бивни“ (Tusk, 2014).
Първият от тях е замислен специално за Сет Роугън (Seth Rogen) в главната роля, който за радост на Кевин Смит приема предложението. Но за главната женска роля се наложило да намерят друга актриса, след като Росарио Доусън отказва, заради ангажимента си в „Орлово око“ (Eagle Eye, 2008) на Д. Дж. Карузо (D.J. Caruso). Заменена е от Елизабет Банкс (ElizabethBanks). Но дуетът между нея и Роугън се оказва великолепен.
Освен, че е много приятна и оригинална комедия, този филм може да служи и като нагледно пособие за това – колко е лесно, всъщност, може да се заснеме сносна пълнометражна кинопродукция. Разбира се, някои може да се подразнят от съчетанието между твърде откровените порно сцени и романтичния сюжет, който на финала, прозвучава малко нереалистично, но пък не може да се отрече, че филмът е много забавен и при това абсолютно различен от клишираните холивудски романтични комедии. Излезлият през 2010 година „Скатавки“ е първият филм, който Кевин Смит снима по чужд сценарий и по поръчка на голяма холивудска компания (Warner Bros.). И може би това обяснява тоталния провал. Дори участието на Брус Уилис не му помага да възроди успешните през 80-те години полицейски комедии. Независимо от огромните разходи за реклама, приходите от разпространението на филма в САЩ и чужбина са едва $55,5 млн. при бюджет от $30 млн.
„Червен щат“, в който Кевин Смит отново насочва своя сарказъм срещу христианските фундаменталисти, получава неоднозначни отзиви, но пък е знаменателно, че самият Куентин Тарантино е сред тези, които му отдават заслуженото. След премиерата, състояла се на фестивала „Сънданс“, Кевин Смит обявява официално, че възнамерява сам да разпространява филма си, обикаляйки от град на град из цяла Америка. „Вече знаем, че всеки може да заснеме филм. Това е известно, щом аз самият съм заснел вече десет. Сега трябва да се докаже, че всеки може да разпространи филма си. Независимото кино не е умряло. То просто е пораснало“, споделя ексцентричният режисьор. Вижте в този клип как Кевин Смит откупува за $20 правата за разпространение на собствения си филм на организирания от самия него търг по време на фестивала "Сънданс":
Разходите за производството на „Червен щат“ са само $4 млн. Смит преценява, че е напълно безсмислено да харчи още $20 млн. за рекламна кампания, както обикновено се прави, поради което решава просто да няма такава. „Да продаваш своя филм е същото като да родиш дете, а после да тръгнеш да търсиш на кого да го продадеш, за да го възпитава“, - убеден е Смит. „Червен щат“ е разпространяван официално от собствената му компания „Smodcast Pictures“, като за реклама е използвана обиколката „Red State USA Tour“, по време на която Кевин Смит се надява да си върне поне половината от разходите, разговаряйки лично със собствениците на киносалоните, предлагайки им по-изгодни форми на сътрудничество от големите филмови производители. Но експериментът му се оказва неуспешен и приходите едва достигат $1,1 млн. Любопитно е, че режисьорът отказва да покаже предварително филма си на кинокритиците, поради което на фестивала „Сънданс“ е нямало специална прожекция за пресата. Но въпреки това отделни отзиви все пак излизат тук-там. Например сайтът Slashfilm пише следното: „Червения щат“ не прилича на нито един от предишните филми на Смит“, „Непрестанен ураган от насилие и религиозен терор“, „Майкъл Паркс в ролята на ужасен лидер на религиозна секта е истинско откровение“, „Това не е просто филм на ужасите, но и смело изявление за религията и правителството“.
И в последния си (засега) филм, озаглавен „Бивни“ (Tusk), Кевин Смит продължава експериментите си с комедийните филми на ужасите, опитвайки се да възроди т.нар. „B-movies“. Но и този път не успява да възвърне дори и нищожните разходи ($2,8) за неговото производство. Дали наистина ще успее да реанимира авторските хоръри, както прогнозира списание Wired, ще покажат бъдещите му режисьорски проекти, ако ги осъществи. А те не са никак малко - поне шест са тези, за които има някаква информация в IMDB и половината от тях са анонсирани именно като комедии/хоръри (сomedy, horror). Задават се и нови продължения на „Продавачи“ и "Кибици в мола"… Едно е сигурно обаче, че родените преди началото на 90-те ще го запомнят с ранните му филми, считани днес вече за класика, посветена на т.нар. поколение X. Кевин Смит е женен от 1999 година за журналистката Дженифър Швалбах (JenniferSchwalbach). Двамата се запознават след едно интервю, което Кевин дава за популярния американски вестник „USA Today“. Дъщеря им се казва Харли Куин – на името на асистентката на Жокера от комиксовата поредица за Батман.
Създател е на сайт, чрез който общува с поклонниците на своите филми и комикси и споделя плановете си за бъдещето. Основава и собствен ежегоден кинофестивал Vulgarthon в своя роден град Ред Банк, чието първо издание е през 1998 г. Източници: IMDB, furfur.me, uznayvse.ru и др.