Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

КАМЕН КАЛЕВ ЗА СКАНДАЛА В КИНОГИЛДИЯТА


03.07.2012  Текст:  Kastel

СТАТИИ

   

Както е известно, няколко от най-популярните млади български кинематографисти неотдавна обявиха, че учредяват сдружение „НОВО БЪЛГАРСКО КИНО 21-и ВЕК“ в знак на несъгласие с „посоката за развитие на българско кино“, заложена в решенията на Националната художествена комисия от 28 май 2012 г. Един от тях - Камен Калев, режисьор на филмите "Източни пиеси" и "Островът" - даде интервю за в. "Дневник" (30 юни т.г.), в което изяснява позицията (своята и тази на новото сдружение) относно скандала в киногилдията.   

КАМЕН КАЛЕВ: НА МОМЕНТИ ИЗГЛЕЖДА КАТО СРАМНА СЕЛСКА СВАДА,
НО ТОЗИ ПРОЦЕС Е ВАЖЕН

Въпросът за липсата на достатъчно пари за българско кино от вече повече от месец отново е доста актуален. Въпросът с механизма за оценка и избиране на проектите, които да получат и малкото държавни пари, също.
Припомнянето на проблемите в бранша тръгна от едно писмо за учредяването на сдружение на група млади и известни режисьори, наречено "Ново българско кино 21-ви век", които бяха провокирани от препоръчаните за финансиране кинопроекти. Последва преразглеждане. От три филма с най-много точки, стана ясно, че парите за игрален филм ще отидат само за филма на Георги Дюлгеров.
След повторното заседание на комисията отново пристигна писмо. Отново от "Ново българско кино 21-ви век". Прилагаме го в оригинал. А за мотивите за него и за да ни разясни от какво точно са провокирани и какво предлагат, потърсихме един от подписалите го - режисьора Камен Калев, известен с филмите "Източни пиеси" и "Островът", с които се представи успешно в Кан и които се завъртяха по кината не само у нас, но и в чужбина.

- Изпратихте второ писмо от името на "Ново българско кино 21-и век", подписано и от вас, в което давате конкретни предложения за действия и промени в организацията на избирането на филмови проекти за финансиране с държавни пари. Първото от тях е за провеждане на втора сесия с нова комисия. Какви са конкретните причини за това?

- Конфликт на интереси. Пет от членовете на комисията са тясно свързани с класиралите се на първо и второ място проекти. Това са техни ученици, колеги, асистенти... Самата председателка на комисията Росица Вълканова призна за съществуването на този конфликт на интереси в предаването "Арт Ефир" по програма Хр. Ботев от средата на юни (14 юни, мисля). Тя дори наивно попита защо, като сме знаели за конфликта, не сме реагирали предварително...

- Ако въпросът й не е бил реторичен, ще й отговоря, че не е работа на участниците в конкурса да разследват обвързаността на колегите си и комисията (особено по-младите колеги нямат идея, а и дори не се интересуват от тази информация). А дори и да се знаело предварително, може ли човек да обвинява в евентуално бъдещо нарушение?

- Не твърдя, че е имало манипулиране на процеса. Искам да кажа, че пет от девет са тясно обвързани, и поради уважение, колегиалност, съавторство или други причини, оценките на тези членове са с янви предпочитанията към класиралите се на първо и второ място проекти. Вижда се абсолютно ясно по оценъчните им карти.

- Министърът на културата Вежди Рашидов каза неотдавна в интервю за Нова ТВ, че (предавам в свободен текст) едва след неговата намеса има повече пари за българско кино. Само липсата на достатъчно държавни пари за разпределяне ли създава напрежение сред кинодейците?

- Не само... Неспазването на закона за филмопроизводство, необходимостта от реформи, липсата на ясна цел от страна на Националния филмов цетър (НФЦ) относно това какви филми да подпомага. Вече близо една година НФЦ има временно управляващ директор и никой не разбира защо не се провежда конкурс. Преди всички и всичко това, което създава напрежение, е обслужването на лични интереси. Това са само част от нашите актуални проблеми.

- Друго, което Рашидов заяви, е, че кинодейците "трябва да се разберат по мъжки". Как разбирате това и възможно ли е да се случи?

- Не разбирам какво е искал да каже.

- На какво се дължи разделението, което редица медии дадоха, за създалата се ситуация - "млади срещу стари режисьори и кинодейци"? Има ли действително такова разделение и на какво се дължи то?

- Няма такова. Това са спекулации... Има една разбираема реакция на много хора, които не искат да мълчат, искат своите права и им е писнало да се примиряват.

- Пояснете какво визирате под "невъзможността на тази комисия за безпристранстно" оценяване.

- Вече го казах - конфликт на интереси... Първото решение беше отменено. Много от членовете на комисията се почувстваха между чука и наковалнята и с основание... При създалото се напрежение никой не очаква, ако остане същата тази комисия и за втората сесия, тя да може нормално да функционира. 

- Поправете ме, ако греша, но от съобщението ви става ясно, че трябва да се даде преднина на филми, които имат международно подпомагане, както и да се поощрят филмите с потенциал за намиране на допълнителни финансови източници и копродуценти. Бихте ли пояснили защо?

- Парите са малко не само в България... Съвременната практика е финансирането на европейските филми да се случва между няколко страни... Неслучайно са изградени програми като "Евроимаж", които изискват наличието на европейска копродукция между поне две държави... Ако един проект може да намери своите партньори навън, това значи, че проектът има реален потенциал и че продуцентите са способни и сериозни.
В този ред на мисли, аз лично смятам, че по-адекватно за страната ни и вечно ограничения бюджет е филмите да получават по-малко пари от държавата за сметка на по-голям брой подпомогнати филми. Ако да речем има 6 милиона лева, не 6 филма да вземат по един милион, а дванайсет - по половин.

- Какво очаквате да се случи след тази ваша реакция (създаването на сдружението и изпращането на писма)? Очаквате ли реална промяна и каква?

- Мисля, че колкото и да е болезнено и на моменти всичко това да изглежда като срамна селска свада, този процес е важен... Кара ни да сме по-активни, да сме по-внимателни... Този процес очувствява и общественото мнение, като всичко това води до по-голяма отговорност и съзнание за цялостност, за изграждане на дългосрочни цели.

- Кои са механизмите на сегашното оценяване в конкурса, които не одобрявате и защо?

- Начина, по които се издигат кандидатурите в комисията. Съществуват така наречените фалшиви аосциации, които са направени заради автоматичната квота, която получават. Те са съставени от двама-трима члена и единствена им цел е да манипулират процеса... За самия конкурс мисля, че много обективни критерии като опит на режисьора и продуцента не трябва да бъдат оценявани субективно. Задължително трябва да има и дебат между членовете на комисията за финалното класиране на проектите, а не те да са подредени по математически принципи. Ако вие трябва да оцените красотата на едно цвете по десетобалната оценъчна система, за вас красиво, но не абсолютно красиво, цвете може да е 8, а за мен - 9. Съответно - грозно може за вас да е 5, а за мен 3.... Ако само тези цифри определят кое е по-красиво и липсва дебат, резултатите няма да са задоволителни.
Преди пет години е имало дебат след попълване на оценъчните карти, но това е било отменено точно заради силното лобиране. Дали сме готови да се върнем към нещо, което сме отхвърлили преди пет години? В крайна сметка какъвто и закон да се измисли, всичко е в ръцете на членовете на комисията и резултатите ще се отнасят към тяхната компетентност и принципност.

- Какво точно предлагате като алтернатива? Има ли проблем със сегашния изпълнителен директор на НФЦ, щом настоявате за избирането на нов.

- Той просто в момента е временен. Така е от близо една година и се чудим защо няма конкурс... Искаме човек с ясна позиция, както и целите и програмата, с които е спечелил конкурса, да бъдат достъпни за всички и да се следи за изпълнението им.

- В писмото говорите и за възможност за външен експерт с определени познания, по примера на Румъния и Гърция? Каква е ролята на тези експерти и може би да дадете примери за ефекта от тях в Гърция или Румъния?

- Като че ли се нуждаем от външен обективен професионален мениджър, който да вижда по-ясно и безпристрастно проблемите и чрез своята компетентност да прокара нужните реформи в защита на едно съвременно българско кинопроизводство на световно ниво, с което да се гордеем всички.

- Имате ли нещо против спечелилите най-много точки проекти и техните автори и запознати ли сте с тях в детайли? Има ли битка между млади и стари действително, за каквато се говори в медиите?

- Няма такава битка. Не съм запознат с проектите... Отново ще кажа - реакция е спрямо тенденциозен избор.

- Щяхте ли да искате промени, ако беше спечелил някой от проектите на автор, подписал се под сдружението "Ново българско кино 21 век"?

- Да, но създалият се прецедент е катализатор с много мощна енергия, която ни събира не само в едно ново сдружение, но и в по-будна общност, обединена от общи принципи.

Източник: интервюто с Камен Калев, публикувано в електронното издание на в. "Дневник" на 30.06.2012



Коментари (0)


     

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)