Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ФИЛМЪТ, КОЙТО ПРОМЕНИ ХОЛИВУД (40 години от излизането на „ЧЕЛЮСТИ“)


20.06.2015  Текст:  Красимир Кастелов

американско кино

   

Точно преди 40 години - на 20 юни 1975 година – по екраните в САЩ излиза филмът „Челюсти“ - третият пълнометражен филм на едва 31-годишния тогава американски режисьор Стивън Спилбърг. Фантастичните приходи от световното разпространение на филма му ($470,6 млн. при бюджет от $7 млн.) го превръщат буквално за дни в световна знаменитост.
Но признавайки значението на кинематографичните достойнства на „Челюсти“, изследователите не пропускат да отбележат и ролята на рекламата за неговия изключителен зрителски успех. Особеното в стратегията на холивудската компания „Universal“, е в това, че за пръв път тя е съчетание от масираното рекламиране в праймтайма на водещите американски телевизионни канали с едновременното пускане на филма на 400 екрана по цялата територия на САЩ. Оттогава до днес водещите холивудски компании не пестят средства за реклама по телевизията и водят истински битки за разпространението на своите филми на колкото е възможно повече екрани.

За немалко режисьори се казва, че историята на киното се дели на две части: до и след тяхната поява. Разбира се, това най-често е преувеличение, обаче в случая със Спилбърг си е самата истина. Той наистина извършва истинска революция, ако не в киното като изкуство, то в киното като индустрия. Впрочем, прието е да се смята, че модернизирането си Холивуд дължи на трима велики кинематографисти: Спилбърг, Лукас и Копола. Но Спилбърг е този, на когото се пада водещата роля. Към момента, когато заснема първите си пълнометражни филми, Холивуд все още се намира в дълбока криза. Но с излизането на „Челюсти“ през 1975-а е поставено началото на летните мегахитове или блокбастъри, както са наричани впоследствие най-касовите филми, които допринасят за завръщането на зрителите в киносалоните и увеличаване на печалбите от разпространението на холивудските филми.

* * * 

В началото на тази година в Русия излезе книгата на Анжелика Артюх "Новият Холивуд". Основният въпрос, на който известната изследователка се опитва да отговори е следният: Кога Холивуд става такъв, какъвто го знаем днес? Или с други думи – кога е поставено началото на т.нар. Нов Холивуд?
Защото за никого не е тайна, че в американската "Мека на киното" отдавна не се снимат филми като „Отнесени от вихъра“, „Булевардът на залеза“ или „Кой се страхува от Вирджиния Улф?“ Холивудската класика, която не престава да ни поразява с вниманието си към човека, чувството за стил, перфектните драматургия, режисура и актьорски изпълнения, днес ни изглежда като кино, чието качество едва ли би могло да бъде достигнато.
Като критически термин „Новият Холивуд“ навлиза в масова употреба към средата на 70-те години на миналия век, когато американското кино се подготвя да навлезе в ерата на блокбастърите и на дневен ред са такива важни за епохата хитове като „Челюсти“ (1975) на Стивън Спилбърг и първия „Междузвездни войни“ (1977) на Джордж Лукас. Самото определение „нов“ подсказва за навлизането в киноиндустрията на САЩ на ново поколение режисьори, придобили своите знания във филмовите училища или от кинокритиката. Тази генерация, която е наричана в американската киноведска литература Movie Brats (в превод това означава буквално кинобратя или общност, възпитана от филмите), започва да снима комерсиално кино, което се радва на огромен зрителски успех, особено сред младежката публика.
Не случайно касовият успех на новото кино благоприятства за формирането към средата на 70-те години в Холивуд на истински „култ към младите“, което в крайна сметка допринася за доверяването на режисьорите от Movie Brats на огромни бюджети за онези години, изразходвани за създаването на блокбастъри като „Кръстникът“, „Челюсти“, „Междузвездни войни“. По-нататъшното развитие на концепцията за блокбастърните филми пък допринася за утвърждаването на „Новия Нов Холивуд“, който в крайна сметка отменя много от завоеванията на „Новия Холивуд“ от края на 60-те и началото на 70-те години. Така например, ориентирането към големите печалби, осигурявани от блокбастърното кино, е причина за възвръщането на водещата роля на продуцента на полето на филмовото производство и постепенния отказ от авторското кино, разцъфтяло през предходното десетилетие. Отличителен белег на Новия Нов Холивуд е внедряването на цифровите технологии в началото на 80-те години. Тяхното нахлуване е съпътствано от развитието на редица икономически, административни, демографски и глобални фактори, които допринасят за превръщането на Холивуд в гигантска машина, ориентирана към производството на все по-скъпи и по-скъпи продукции (блокбастъри), чиято основна задача е осигуряването на все по-големи приходи от разпространението.
Така че, колкото и големи почитатели да сме на таланта на Спилбърг и на неговия филм „Челюсти“, не може да си затваряме очите и да не признаваме факта, че именно неговият небивал касов успех, както и този на „Междузвездни войни“ на Лукас, повлияват за ускоряване на залеза на десетгодишния холивудски ренесанс на авторското кино и за окончателното утвърждаване на концепцията за блокбастъра, основана върху т.нар. предварителна продаваемост на филма, космическите бюджети и усъвършенстването на специалните ефекти. И в резултат, както всички виждаме, се стигна до печалното положение в наши дни, когато Холивуд бълва все по-повърхностни продължения на касови хитове, ориентирани към непретенциозната тийнейджърска публика не само в САЩ, но и по целия свят.

---------------------------------------------------------
Използвана литература:

Артюх, Анжелика. Новый Голливуд. История и концепция, Санкт Петербург, Алетейя, 2015



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМ НА ФОКУС


      

Повече по темата може да прочетете тук.
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание