ФИЛМОВАТА 2012-та 09.01.2013 Текст: Стефка Цанева ЛюбовСлед празничната еуфория, когато вече тъжни елхички гният покрай кофите за боклук, заринати с конфети, дойде и времето за моята може би малко позакъсняла равносметка на филмовата 2012-та. Както всяко подобно размишление покрай Нова година и това ми коства значителни усилия и енергия, изправяйки ме пред множество въпроси. Какво стана с 2012-та – толкова ли съм занемарила навиците си да гледам кино - нищо ли не ми е харесало или просто паметта започва да ми изневерява? Както и да е, но задачата да направя списък с „най-доброто”, видяно през изминалата година, се оказа неизпълнима (почти). Затова реших просто да подредя няколко заглавия (нейерархично), които по една или друга причина са оставили в съзнанието ми по-дълготраен филмов спомен. „КРАЛСТВОТО НА ПЪЛНОЛУНИЕТО” (САЩ, реж. Уес Андерсън) Безспорно един от най-любимите филми през 2012-та. Публиката и критиците по цял свят безспирно възхваляват шантаво-магическата история на Уес Андерсън. Филмът гордо се нарежда до предишните му творби, превърнали се в култови, като „Ръшмор” (1998), „Кланът Таненбаум” (2001) и „Фантастичният мистър Фокс” (2009). „ПОСЛАНИКЪТ” (Дания, реж. Мадс Брюгер) Мадс Брюгер е датски журналист, известен със скандалните си разследвания и смелост, която понякога граничи с глупост. Той създава съвсем нов жанр в журналистиката/киното, който сам определя като „пърформативен журнализъм” – нещо като репортер под прикритие – т.е. той не просто прави разследване, но и влиза в определена роля, за да може да достигне до повече информация и да вникне по-добре в проблема. В този смисъл пърформативният журнализъм е като интердисциплинарно занимание, което изисква не само добра журналистическа подготовка, но и определени актьорски заложби. Но най-вече смелост. „КАРТИЧКИ ОТ ЗООПАРКА” (Индонезия, реж. Едуин) 2012-та беше годината на първата ми среща с киното на Индонезия – незабравимо познанство и големи очаквания за бъдещето. Филмът на индонезийския режисьор не стана много популярен (съвсем неочаквано за мен) въпреки високия си старт като номиниран за „Златна мечка“ на Берлиналето през 2012-та. „БЕЛИЯТ СЛОН“ (Аржентина, реж. Пабло Траперо) Аржентина беше представена на фестивала в Кан през миналата година именно с „Белият слон” на Пабло Траперо. Филмът се фокусира върху живота в едно от най-бедните предградия на Буенос Айрес. Свещеникът Хулиан е един от стълбовете на вярата в този свят на мизерия, за който правителството нехае. Ученикът му от семинарията Николас се връща от Африка, травмиран след като е станал свидетел на масово клане. В този труден момент Хулиан го въвлича в делото, за да го разсее от кошмарите. Упоритата работа заедно със социалната работничка Лучиана възвръща надеждата на Николас и той започва да гледа на предградието „Белия слон” като на свой дом. Отчаянието настъпва, когато църковното настоятелство се отказва да защитава каузата пред общината, която спира строежа на социални жилища, а престъпността в квартала взема нови и нови жертви, въпреки всички усилия на свещениците. Правителството предявява иск за земята и предприема насилствено изселване на живущите. Когато няколкото хиляди обитатели на „Белия слон” се изправят на протест, полицията не се поколебава да използва брутално насилие. Филмът на аржентинския режисьор Пабло Траперо е много силна политическа драма, поставяща и въпросите за вярата и ролята на църквата в обществото. Сценарият е изключително добре структуриран, умело балансиращ между личната драмата на героите и политическата проблематика. Режисурата и актьорската игра са на изключително високо ниво, като най-силно се откроява Рикардо Дарин – прекрасният актьор, когото световната публика познава от международно известните аржентински филми „XXY” (2007) и „Тайната в очите им” (2009, „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм). „ЛЮБОВ” (Австрия/Франция, реж. Михаел Ханеке) „Любов” на Ханеке спечели много високи отличия от престижни международни фестивали, дълбоко трогвайки критиците по цял свят с начина, по който е третирана интимната тема. Макар и да не е най-доброто от австрийския режисьор, той е безспорно едно от най-ярките явления на европейското кино през 2012-та. НАЙ-ДОБРИТЕ БЛОКБАСТЪРИ НА 2012-та „ЧЕРНИЯТ РИЦАР: ВЪЗРАЖДАНЕ” и „007 КООРДИНАТИ: СКАЙФОЛ” бяха може би две от най-обсъжданите заглавия през изминалата година, които събраха фантастични приходи, счупвайки рекорди по посещаемост на много места по света. Последният филм от поредицата за Батман на Кристофър Нолън е изключително мрачна, апокалиптична история за супергерои, която е съвършено неразбираема за тези, които не са гледали първите две части. Насилието в американските филми е било винаги на преден план, но в този филм то е непоносимо брутално и мащабно, усещането за което се засилва и от изключително слабата фигура на супергероя. Очевидно е, че Нолън залага на идеята, че „супергероят е във всеки от нас” и се опитва да превърне Батман в сълзлива метафора. Но резултатът обаче не е нищо повече от това, че Батман се размива и избледнява на фона на къде по-силната фигура на Бейн, култовият образ олицетворение на бруталното насилие. За разлика от „Черният рицар” новият филм за Джеймс Бонд е поне едно приятно убиване на времето в събота вечер. Много насилие, престрелки, автомобилни преследвания и криминални заговори – изцяло в духа на вече 50-годишната филмова поредица. Прави впечатление обаче това, че женските образи са по-слаби от всякога и ако преди момичетата на Бонд бяха подмолни двойни агенти или учени, то сега едната е държанка на опасен престъпник, а другата – агентка от МИ6, некадърен стрелец и секретарка. А да не говорим за това, че агент М, шефката на Кралските тайни служби загива и е заменена от мъж – и така си отиде последният силен женски образ от филмите за Джеймс Бонд. И ОЩЕ НЕЩО ОТ 2012-та... Ето и някои заглавия, които, за жалост, пропуснах, но които без съмнение, уверена съм, биха се наредили на челни позиции в личната ми класация на най-доброто през 2012-та: „Компания „Свети мотори“ (Holy Motors), „Това не е филм“ (This Is Not A Film), „Пирогата“ (La pirogue), „Ай Уейуей: Никога не съжалявай“ (Ai Weiwei: Never Sorry) „Марина Абрамович: Артистът присъства“ (Marina Abramovic: The Artist is Present), „Ръжда и кости“ (Rust and Bone), „Табу“ (Tabu), „Цезар трябва да умре” (Cesare deve morire). Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|