Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ФИЛМИТЕ, КОИТО НЕ СА ЗА ИЗПУСКАНЕ НА 19-ия СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ


08.03.2015  Текст:  Красимир Кастелов

Зимен сън

   

19-ият София Филм Фест вече е в разгара си. След тържественото откриване с премиерата на новия български филм „Досието Петров“ и награждаването на актьора Иван Иванов с приза на Столична община за принос в киноизкуството, тази вечер в Дома на киното стартира и Международният конкурс (за първи или втори игрален филм на режисьори от цял свят) с прожекции на нашия „Урок“ (от 18.30 часа) и иранския „Без граници“ (от 21 часа).
Тази година за пръв път фестивалният победител ще получи новоучредената от Столичния общински съвет Голяма награда „София град на киното“, която има и парично изражение от 7000 евро. Претенденти за нея са следните 12 продукции: 

Подробности за всяко от тези 12 заглавия може да научите от тук

Филмите от още три програми със състезателен характер приковават вниманието:

Изключително силни заглавия, сред които се откроява „CITIZENFOUR“, спечелил „Оскар“ преди две седмици за най-добър документален филм, но също и „ОБРАЗЪТ НА МЪЛЧАНИЕТО“, отличен с много престижни международни награди. „Акт на убийство“ - предишният филм на неговия режисьор Джошуа Опенхаймер заслужено победи в миналогодишния документален конкурс на София Филм Фест.

Освен конкурсните заглавия, изкушените киномани не би трябвало да пропуснат да видят на голям екран и следните филми от паралелните фестивални секции:
СОЛТА НА ЗЕМЯТА“ на Вим Вендерс и Жулиано Рибейро Салгадо и „ЛЕВИАТАН“ на Андрей Звягинцев, за които са предвидени специални гала-прожекции на 14 и 15 март от 19 часа в зала 1 на НДК, но ще бъдат показвани и в Дома на киното. 
Лично аз не бих си позволил да пропусна нито един от четирите филма, включени в информационната секция „ГОЛЕМИТЕ НАГРАДИ“: „ЗИМЕН СЪН“ на Нурил Билге Джейла („Златна палма“, Кан’2014) „ГЪЛЪБ, КАЦНАЛ НА КЛОН, РАЗМИШЛЯВА ЗА БИТИЕТО“ на Рой Андершон („Златен лъв”, Венеция’2014), "ЧЕРЕН ВЪГЛЕН, ТЪНЪК ЛЕД"  на Дяо Инан („Златна мечка“, Берлин’2014) и „ЦАРЕВИЧЕН ОСТРОВ“ на Георгий Овашвили („Кристален глобус“, Карлови Вари’2014).
Не са за изпускане и поне половината от 18-те заглавия, селектирани в рубриката „КИНОТО ДНЕС: големите майстори“. За мен това са: „ДВА ДНИ И ЕДНА НОЩ“ на белгийските братя Дарден, „ТЯЛО“ на полякинята Малгожата Шумовска, „ФЕНИКС“ на германеца Кристиан Пецолд, „ТИМБУКТУ“ на мавританеца Абдеррахман Сисако, „ТИХИ ВОДИ“ на японката Наоми Кавасе, „БЕЛИЯТ БОГ“ на унгареца Корнел Мундруцо и „1001 ГРАМА“ на норвежеца Бент Хамер плюс два американски филма („ВСЕ ОЩЕ АЛИС“ и „МОЯТА РАЗХОДКА В ДИВОТО“), които привличат вниманието с превъплъщенията на главните актриси в тях - Джулиан Мур и Рийз Уидърспун.
От рубриката „КИНОТО УТРЕ – Големите надежди“, в която са селектирани общо 9 филма, за мен са задължителни следните три: „ЧУДЕСАТА“ на италианката Аличе Рорвахер (Голямата награда на журито в Кан’2014), „ПЛЕМЕТО“ на украинеца Мирослав Слабошпицки (Голямата награда на критиката в Кан’2014) и „ДИВИ ИСТОРИИ“ на аржентинеца Дамиан Шифрон (Номинация за „Оскар“ за най-добър неанглоезичен филм).
Някои секции ми изглеждат доста странно, защото е малко неясен критерият за подбора на заглавията в тях. Например в програмата „КАЛЕЙДОСКОП“ е включен превъзходният филм „ФОРСМАЖОР“ на Рубен Йостлунд, който е една от големите надежди не само на шведското кино, поради което не би било пресилено да бъде представен редом с Аличе Рорвахер, Мирослав Слабошпицки и Дамиан Шифрон.
Твърде разнородна е и секцията „СПЕЦИАЛНИ ПРОЖЕКЦИИ“. В нея има и класики, и дебюти и дори съвсем нови филми, създадени в различно време. Но безспорно се откроява режисьорската версия на „НИМФОМАНКА“ на Ларс фон Триер, която е значително по-въздействаща от варианта, който видяхме на предишния София Филм Фест. Много би ми се искало да я гледат онези, които се прехласват по „Петдесет нюанса сиво“, за да се уверят на какво е способно истинското киноизкуство, когато си постави за цел да изследва проблемите, свързани със секса. Все още имат възможност да го направят на 13 и 14 март в „Културен център G8“. 
Не е за изпускане и филмът на Серджо Корбучи „ДЖАНГО“, предоставящ възможност на по-младите зрители да оценят актьорското майсторство на италианската звезда ФРАНКО НЕРО, който ще пристигне в София, за да получи почетна награда за цялостния си принос в киноизкуството. Впрочем, Куентин Тарантино му отдаде своята почит в една сцена от своя „Джанго без окови“, който е своеобразен поклон към класическия филм на Корбучи от 60-те години на миналия век.
Задължителни за гледане от всички, които са ги пропуснали досега, са и петте заглавия в секцията „ТЕРИ ДЖОУНС И МОНТИ ПАЙТЪН: 20 ГОДИНИ ПО-КЪСНО (ПОЧТИ)“ - още повече, че един от легендарните членове на прочутата комедийна трупа - Тери Джоунс - идва отново в София, за да ги представи лично.

Тази година във фокуса на фестивала е Грузия, която ще бъде представена с две превъзходни програми - едната ретроспективна, а другата - съвременна.
ФОКУС ГРУЗИЯ - ГРУЗИНСКА КЛАСИКА“ включва някои от най-значимите филми в историята на грузинското кино „ЛИСТОПАД“ (1966) на Отар Йоселиани, „СИНИТЕ ПЛАНИНИ ИЛИ НЕПРАВДОПОДОБНА ИСТОРИЯ“ (1983) на Елдар Шенгелая, „ПИРОСМАНИ“ (1969) на Георги Шенгелая, „ДЪРВОТО НА ЖЕЛАНИЯТА“ (1977) и „ПОКАЯНИЕ“ (1984) на Тенгиз Абуладзе и „1001 РЕЦЕПТИ НА ВЛЮБЕНИЯ ГОТВАЧ“ (1996) на Нана Джорджадзе, която е специален гост на 19-ия СФФ и ще получи Наградата на Столична община като признание за нейния принос към света на киното, а освен това ще ръководи работата на журито, което ще определи победителите в Балканския конкурс.
ФОКУС ГРУЗИЯ“ е съставена от 10 съвременни филма, от които не бих си позволил да пропусна следните пет: „МАНДАРИНИ“ на Заза Урушадзе (номинирания за „Оскар“ за най-добър неанглоезичен филм), „РУСАЛКЕ МОЯ, МОЯ ЛОРЕЛАЙ“ на Нана Джорджадзе, „ЖИВОТ НА КРЕДИТ“ на Саломе Алекси, а също и „ПРЕЗИДЕНТЪТ“ - новият филм на големия режисьор Мохсен Махмалбаф, принуден в последно време да снима извън родния си Иран. А на онези, които са пропуснали да го видят миналата година, препоръчвам горещо филма „СРЕЩИ НА СЛЯПО“, спечелил Голямата награда на 18-ия София Филм Фест.
Специалната програма „БАУМИ“, която е в памет на Карл Баумгартнер, включва 12 чудесни филма, появили се на бял свят благодарение на изключителния германски продуцент, починал на 18 март 2014 г. Три от тях – „Раната“ на Фатих Акин, „Чудесата“ на Аличе Рорвахер и „Белият бог“ на Корнел Мундруцо са представени и в други фестивални секции. При повече свободно време бих гледал отново (за кой ли път!) незабравимите шедьоври „ЪНДЪРГРАУНД“ на Емир Кустурица и „ПРОЛЕТ, ЛЯТО, ЕСЕН, ЗИМА… И ПРОЛЕТ“ на Ким Ки-дук.
В никакъв случай не са за пропускане и филмите в рубриката "НОВО БЪЛГАРСКО ИГРАЛНО КИНО", от които препоръчвам най-вече: "УРОК", "ПОТЪВАНЕТО НА СОЗОПОЛ" и "БУФЕРНА ЗОНА". 
 



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)