Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ФИЛМ НА СЕНЕГАЛСКИ РЕЖИСЬОР ТРИУМФИРА НА 30-ия КИНОФЕСТИВАЛ В МЮНХЕН


17.07.2012  Текст:  Стефка Цанева

НОВИНИ

   

Между 29-ти юни и 7-ми юли се проведе за 30-и път международният филмов фестивал в Мюнхен (Filmfest München), който е вторият по мащаби и посещаемост в Германия след Берлинале. Повече информация за това събитие може да научите от Стефка Цанева - наш кореспондент в Германия. 

Освен юбилей, Мюнхенският кинофестивал отбеляза тази година и възкачването нов фестивален директор - Диана Ильин (Diana Iljine), която е първата жена, заемаща отговорния пост. Още с първото издание под нейно ръководство се заформят въпроси и дискусии около професионалните й решения. Мнозина се чудят, например, защо логото на фестивала са чифт слънчеви очила. Двама журналисти от най-големия баварски ежедневник, Зюддойче цайтунг, колебливо интерпретират очилата като метафора за заслепените от светкавиците звезди или като символ за тъмните киносалони, в които посетителите ще могат да се потопят в някой друг, съвсем непознат свят. Каквато и да е истината, логото провокира множество асоциации.
То обаче съвсем не е единственото, което поражда въпроси около тазгодишното издание. За разлика от значително по-стария и престижен берлински фестивал, мюнхенският далеч не може да се похвали със същия блясък. Ако в Берлин звездите минават по червени килими пред пищния Берлинале Паласт, то в Мюнхен това се случва в Матхесер, който повече напомня търговски мол.
Липсата на блясък обаче е предпоставка за по-лежерна и задушевна атмосфера, която се отрази много освежаващо на кинотворците, преуморени от церемониалността на други подобни събития.

Тазгодишното издание под новото ръководство поне можа да се похвали с разнообразна макар и по-малка от други години програма. Бяха показани 186 филма в няколко паралелни програми: международните бяха разделени в две селекции - за независими и за касови продукции, за интернационален дебют и за световни майстори на киното. Чрез специални ретроспективни програми фестът отдаде чест на Мелани Грифит, Райнер Фасбиндер, Тод Хайнс, Жюли Делпи, Никълъс Рефн, както и на Лорио. Основен акцент бяха новите немски кино- и телевизионни филми, с което се прави опит за стимулиране на родната продукция. Фестивалът включва още детска и оупън-еър програма.

На специална церемония за закриването на фестивала бяха присъдени и традиционните награди, с които се отличават най-значимите фигури от немското и световно кино.
Голямата награда CineMerit (спонсорирана от автомобилния концерн Ауди) за цялостен принос отиде тази година при една по-скоро залязваща актриса, чието име в последно време се чуваше само покрай премиерите на мъжа й, Антонио Бандерас. Разбира се, става въпрос за една от големите звезди на Холивуд, Мелани Грифит. Наградата от Мюнхенския фестивал идва точно навреме в живота на актрисата, която опитва да се завърне в света на киното и безспорно отличието освен 150 000 евро й донесе и медийното внимание.
Наградата "Ари" за най-добър чуждестранен филм пък отиде при френско-немската продукция „La Pirogue“ (Пирогата) на родения в Сенегал режисьор Муса Туре. Драмата разказва историята на капитан на малка рибарска пирога, който започва нелегално да прекарва имигранти към Европа. Дълбокият драматизъм и безкомпромисност в отразяването на един от най-актуалните проблеми на 2011-та заслужено му донесе едно от големите отличия на фестивала. 

Като най-добър чуждестранен дебют беше отличен аржентинският „Abrir puertas y ventanas“ (Отворени врати и прозорци) на Милагрос Мументалер. Това далеч не е първият световен успех за младата режисьорка, която спечели на миналогодишното издание на фестивала в Локарно „Златен леопард“ за най-добър филм.
“Отворени врати и прозорци” е много дълбока и лична драма, която проследява скръбта на три сестри след смъртта на баба им.

Сред големите фаворити но новото немско кино беше „Staub auf unseren Herzen“ (Прах на сърцата ни) на Хана Доозе (Hanna Doose), която спечели и поощряващата награда за най-добра режисура на германски филм. “Прах на сърцата ни” разказва историята на 30-годишната актриса Кати, която има изключително противоречиви отношения с майка си. Нещата се усложняват, когато в живота им отново се появява бащата на Кати.

Като обобщение може да се каже, че тазгодишното издание на фестивала някак не успя да привлече особено внимание и мина почти незабелязано през немските медии, а какво ли остава за световните. Нямаше я еуфорията и блясъкът, които подобават на фестивал с тези мащаби. Това обаче е само първото издание под ръководството на Диана Ильин, която, да се надяваме, ще се поучи от грешките през тази година.
Източник: screendaily.comfilmfest-muenchen.de



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМИ НА ФОКУС





 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание