Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ФИЛМ НА ПИТЪР МЪЛАН СПЕЧЕЛИ "ЗЛАТНА РАКОВИНА" НА 58-ия КИНОФЕСТИВАЛ В САН СЕБАСТИАН


26.09.2010  Текст:  Kastel

питър мълан

   

Британската социална драма „NEDS” на режисьора и актьора Питър Мълан бе отличена с голямата награда „Златната раковина” на международния кинофестивал в испанския град Сан Себастиан, съобщиха световните информационни агенции.

 


Питър Мълан позира с голямата награда "Златна раковина", която му бе връчена като режисьор на филма "NEDS", обявен за най-добър в основния конкурс на 58-ия международен кинофестивал в Сан Себастиан.

В рамките на 58-ото издание на фестивала, който се проведе от 17 до 25 септември бяха представени 193 филма, 21 от които се съревноваваха за „Златната раковина”. Миналата година победител в основния конкурс бе китайският филм „Градът на живота и смъртта” на режисьора Лу Чуан.
Международното жури сега бе ръководено от прочутия сръбски режисьор Горан Паскалевич, който, както се твърди, е останал възхитен от британския филм, описващ бедняшките среди в Глазгоу през 70-те години на миналия век. Заглавието на филма-победител „NEDS” е абревиатура, която означава „трудновъзпитаеми тинейджъри”. Режисьорът Питър Мълан изпълнява ролята на алкохолик, съсипал своето семейство. Изпълнителят на една от главните роли Конър МакКарън получи „Сребърна раковина” за най-добър актьор.


Конър МакКарън получи "Сребърна раковина" като най-добър актьор.

Филмът разказва за това как дори и надарени с ум, способности и жажда за знания тинейджъри могат да се превърнат в изпечени бандити след няколко години възпитание в училището „Света Мария”, където преподават учители-садисти, за които физическите наказания са любимо развлечение. На фона на социалната действителност в Глазгоу през 1973г. филмът представя доста отблъскващ, но реалистичен портрет на пролетарска Шотландия. Според някои наблюдатели, Питър Мълан продължава своето задълбочено разработване на антиклерикалната тема, започнато още във филма му „Сестрите Магдаленки”, удостоен със „Златен лъв” във Венеция през 2002г.


Специалната награда на журито бе връчена на френско-чилийския режисьор Раул Руис за четиричасовия му филм „Лисабонски потайности”.

Испанката Нора Навас спечели наградата за най-добра актриса за своето изпълнение във филма "Черната брада" (Pa negre) на режисьора Агусти Виляронга.


Нора Навас спечели "Сребърна раковина" за най-добра актриса.

Наградата на журито за най-добър сценарий бе дадена на филма на норвежеца Бент Хамър „Home for Christmas”. Съответното отличие за най-добър оператор получи Джими Жимферер (Jimmy Gimferrer) за работата си в испанския филм „AITA” .
С наградата на международната критика (FIPRESCI AWARD) бе удостоена японската режисьорка Наоми Кавасе за филма си „Genpin”.

Тазгодишният кинофестивал в Сан Себастиан бе открит с прожекция на конкурсния мексикански филм „Големият Чико” (Chicogrande) на режисьора Фелипе Касалс, който е посветен на революционера Панчо Виля.
Основната конкурсна програма тази година се отличаваше със своя еклектичен характер и изобилието на жестокости и насилие.

Още в първия ден бе показан южнокорейският филм „Аз видях дявола” (Akmareul boattda), в който подробно убиват и разсчленяват бременно момиче, а малко по-късно гилотинират друго. Садистичната вакханалия продължава до края дори с още по-големи натурални подробности.


Кадър от най-кървавия филм на 58-ия фестивал в Сан Себастиан "Аз видях дявола" (Южна Корея).

Смята се, че с този си филм режисьорът Ким Чжи-вун достига предела на допустимото в показването на насилието на екрана, а актьорът Чой Мин-сик, чийто персонаж ожесточено размазва черепите на момичета с чук, довежда до крайност своята знаменита роля от не по-малко жестокия филм „Old Boy” на Пак Чан-вук.

В основната конкурсна тази година се съревноваваха с новите си филми знаменити режисьори като Джон Сейлс („Amigo”), Раул Руис („Мистериите на Лисабон”), Наоми Кавасе ( „Genpin”), Бент Хамер („Home for Christmas”) и др. В надпреварата за голямата награда участваха четири испански филма „Айта” (реж. Хосе Мария де Орбе), „Eлиза К” (реж. Юдит Колел и Жорди Кадена), „Великият Васкес” (реж. Оскар Айбар) и „Черната брада” (реж. Агусти Виляронга).
Сред акцентите на фестивалната програма бе пълната ретроспектива на цялото творчество на американския режисьор Дон Сийгъл, създател на ключови за развитието на киното филми от категория Б, като например „Нахлуването на похитителите на тела” (Invasion of the Body Snatchers, 1956), но също и на образци на криминалния жанр, като „Убийците” (The Killers, 1964) и особено „Мръсния Хари” (Dirty Harry, 1971) с Клинт Истууд.

Голямата атракция на кинофестивала в Сан Себастиан бе отличаването на Джулия Робъртс награда „Доностия” за цялостна кариера. Извън конкурсната програма бе представен новия филм с нейно участие „Яж, моли се и обичай” на режисьора Райън Мърфи, в който участва и Хавиер Бардем.

 

В рамките на секцията „Латиноамерикански хоризонти” бяха предсдтавени 11 филма от Мексико, Аржентина, Коста Рика, Уругвай, Чили и Перу, които се съревноваваха за наградата „Premio Horizontes”.

Тя бе спечелена от мексиканския филм „Абел”, режисиран от Диего Луна (партньорът на Гаел Гарсия Бернал от филма „И твойта майка също”). В него се разказва историята на момче, което в отсъствието на баща си поема в свои ръце съдбините на семейството си. Копродуценти на тази продукция са американският актьор Джон Малкович и мексиканецът Гаел Гарсия-Бернал, който е близък приятел на Диего Луна.
Миналата година тази награда бе дадена на уругвайския филм „Гигант” (реж. Адриан Биниес), който гледахме на последния София Филм Фест.

В рамките на фестивалната секция „Перли” (Zabaltegi-Pearls) бяха представени нови филми на световноизвестни режисьори, които вече са участвали и награждавани на други фестивали, но все още не са разпространявани в Испания. Именно тези филми се съревноваваха за Наградата на публиката (The TCM-AUDIENCE AWARD), която получи канадско-италианската продукция „Версията на Барни” (BARNEY´S VERSION) с Дъстин Хофман, Пол Джамати, Розамунд Пайк, Мини Драйвър и др. Нейното парично изражение е равно на €70 000.


Пол Джамати и Дъстин Хофман в кадър от филма "Версията на Барни" (Barney's Version), отличен с наградата на публиката в Сан Себастиан.

Втората награда в размер на €35 000 се присъжда на европейския филм, получил най-много гласове от журито. Това бе документалната биографична лента „How Much Does Your Building Weigh, Mr Foster?”, посветена на прочутия архитект Норман Фостър.

Източник: Официалният сайт на 58-ия международен кинофестивал в Сан Себастиан

 



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)