В Парк Сити (САЩ) вече е в ход 31-ото издание на прочутия международен кинофестивал „Сънданс“ (Sundance), който е най-големият форум на американското и световното независимо кино. Той стартира на 22 януари и ще продължи до 1 февруари. (Повече за историята на неговото възникване и развитие през последните 30 години може да научите от публикацията на "Другото кино" по случай миналогодишното му издание, което за нас бе много важно, защото за пръв път български пълнометражен игрален филм („Виктория“) намери място в конкурсната програма на фестивала. А сам по себе си този факт е вече постижение, което говори за качествата на режисьорския дебют на Майя Виткова. Достатъчно е само да спомена, че ежегодно фестивалът подбира за показване около 200 филма от над 10 хиляди подадени заявки за участие.
Тази година организаторите на „Сънданс“ са допуснали 123 пълнометражни филма от близо 30 страни, от които 106 ще имат своите премиери в рамките на фестивала. Те са подбрани от общо 4 хиляди кандидатствали заглавия. Освен това селекционната комисия е трябвало да прегледа 8000 късометражки, за да може да състави програмите си от късометражно игрално, документално и анимационно кино.
В конкурсните програми на фестивала „Сънданс“ се съревновават:
Заглавията на конкурсните филми и имената на техните създатели едва ли говорят нещо на широката публика не само у нас, но също и в САЩ, а и навсякъде по света. Причината е проста – това са творби (най-често дебютни), които са създадени с много малко средства и извън системата на големите холивудски студиа. Затова и са наричани независими, защото създателите им не са подложени на натиск за възвръщане на разходите, което им предоставя възможност да мислят повече за художественото си себеизразяване чрез тях, отколкото дали ще ги хареса масовата публика. И благодарение на това, нерядко успяват да направят истински оригинални и дори уникални по стил творби – по-сложни в сюжетно отношение, с по-дълбоки и правдиви персонажи от онези, които са разпространявани в киномрежата у нас.
Така например през 1989 година едва накой е чувал за режисьор на име Стивън Содърбърг, но неговият дебютен филм „Секс, лъжи и видео“, който бил представен за пръв път именно в рамките на фестивала „Сънданс“, предизвиква истински фурор. Новаторската творба, заснета само за $1,2 млн., печели наградата на публиката, а компанията „Мирамакс“ на братята Уайнстийн го пуска в киномрежата, получавайки $25 млн. приходи само от разпространението му на територията на САЩ.
„Секс, лъжи и видео“ получава и „Златна палма“ в Кан, а неговият успех ознаменува началото на възхода на американското независимо кино и растящата популярност на фестивала „Сънданс“ по целия свят.
На вълната на бума на независимото кино фестивалът „Сънданс“ се превръща в основна платформа за откриване на нови таланти за филмовата индустрия. През първата половина на 90-те години дава зелена светлина на режисьори като Куентин Тарантино („Глутница кучета“), Гилермо дел Торо („Cronos“), Стивън Фриърс („The Grifters“), Брайън Сингър („Public Access“), Дейвид О. Ръсел („Spanking the Monkey“), Кевин Смит („Продавачи“), Атом Егоян („Eкзотика“), Ласе Халстрьом („Once Around“) и др.
През 1992 г. за пръв път е включена програма от късометражни филми и още през следващата година в нея участва с дебютната си късометражка „Bottle Rocket“ знаменитият днес Уес Андерсън – режисьорът на номинирания за 9 награди „Оскар“ „Гранд хотел Будапеща“. През 1996 г. „Сънданс“ набъбва с още три нови секции: международна (The World Cinema), извънконкурсна (American Spectrum), чийто днешен аналог е програмата Next, а така също и New Frontier.
Не са никак малко независимите филми, представени за пръв път на „Сънданс“, които впоследствие се превръщат в зрителски хитове.
Сред най-успешните проекти в зората на цифровата епоха е псевдодокументалният филм на ужасите „Проклятието Блеър“ (The Blair Witch Project, който дебютира на „Сънданс“ през 1999 г. Заснетата едва за 20 хиляди щатски долара лента е забелязана от кинокомпанията Artisan Entertainment, която купува правата му за разпространение за $1,1 млн. Впоследствие филмът й носи $250 млн. приходи.
Постъпленията от последвалото разпространение (след представянето им на „Сънданс“) на филми като „Мементо“ (Memento) на Кристофър Нолан, „Гардън Стейт“ (Garden State) на Зак Браф, „Наполеон Динамит“ (Napoleon Dynamite) на Джаред Хес и „Мис Слънчице“ (Little Miss Sunshine) на Джонатан Дейтън и Валери Фарис, са в пъти по-големи от разходите за тяхното заснемане.
Напоследък все повече филми от стартиралите на „Сънданс“ получават номинации и дори печелят „Оскар“-и впоследствие. Сред тях са: „В спалнята“ (In the Bedroom, 2001), „Мария, изпълнена с благодат“ (Maria Full of Grace, 2004), „Суета и движение“ (Hustle & Flow, 2005), „Half Nelson“ (2006), „Китът и сепията“ (The Squid and the Whale, 2005), „Мис Слънчице“ (Little Miss Sunshine, 2006), „Съзряване“ (An Education, 2009), "Прешъс" (Precious), „Блу Валънтайн“ (Blue Valentine, 2010), „Зимен дар“ (Winter's Bone, 2010), „Зверовeте на дивия юг“ (Beasts of the Southern Wild, 2012), „Сеанси“ (The Sessions, 2012) и др.
А миналата година на "Сънданс" с наградата за най-добър американски игрален филм бе удостоен „Камшичен удар“ (Whiplash) на 29-годишния режисьор Деймиън Чазъл (Damien Chazelle). Същият филм сега е сред фаворитите за предстоящото връчване на наградите „Оскар“ с пет номинации (най-добър филм, най-добър адаптиран сценарий, най-добър актьор в поддържаща роля, най-добър монтаж и най-добър звук).
Пак в рамките на минологодишното издание на „Сънданс“ се състоя и световната премиера на филма „Юношество“ (Boyhood), който впоследствие спечели приза за режисура в лицето на Ричард Линклейтър от Берлинале, а сега е сред основните претендентни „Оскар“-и с общо шест номинации.
И все пак, кои са премиерните филми на "Сънданс" в сегашното му издание, които не трябва да се пропускат и може би след година някои от тях вече ще са спечелили значими международни награди и ще се съревновават за "Оскар"? Вижте предложенията на сайта Cinemotion.
ПРЕМИЕРИТЕ НА "СЪНДАНС": 18 ФИЛМА, КОИТО НЕ СА ЗА ИЗПУСКАНЕ
Last Days in the Desert
(реж. Родриго Гарсия, с Юън Макгрегър)
Разказ за праведник и демон, които пътешестват из пустинята. Оператор е Еманюел Любецки, отличен с "Оскар" за "Гравитация" и с шансове да получи отново престижното отличие за превъзходната си работа по заснемането на филма "Бърдмен".
What Happened, Miss Simone?
(реж. Лиз Гарбус)
Документалeн филм, посветен на живота на легендарната джаз певица Нина Симон.
The Diary of a Teenage Girl
(реж. Мариел Хелър)
Поредната интерпретация на знаменития набоковски сюжет за Лолита. Действие се развива през 70-те години на миналия век в Сан Франциско.
Digging for Fire
(реж. Джо Суонбърг)
В главните роли: Ана Кендрик, Орландо Блум, Сам Рокуел, Стив Бърг и др.
True Story
(реж. Рупърт Гулд)
В главните роли: Джеймс Франко, Джона Хил, Фелисити Джоунс
За взаимоотношенията на журналиста Майкъл Финкъл и убиец на име Кристиан Лонго, издирван от ФБР, който в продължение на години се укрива извън пределите на САЩ под името Финкъл.
The Nightmare
(реж. Родни Ашър)
Документален филм за природата на нощните кошмари, заснет по разказите на 8 души, които редовно сънуват ужасии. Автор е Родни Ашър (Rodney Ascher) - режисьорът на нашумялото документално изследване "Room 237",
посветено на филма "Сиянието" на Стенли Кубрик.
Kurt Cobain: Montage of Heck
(реж. Брет Морген)
Поредният документален филм-биография на прочутия рок-музикант. Любопитно е, че сред изпълнителните продуценти е и Франсис Бийн (Frances Bean Cobain) - дъщерята на Кърт Кобейн.
Slow West
(реж Джон Маклийн)
В главните роли: Майкъл Фасбендър, Коди Смит-Макфи и др.
Главният герой е 17-годишен младеж, който пътешества из страната в търсене на любимата си жена. Той е придружават от мистериозен спътник на име Сайлас. Дейстивето се развива в САЩ през XIX век.
The Stanford Prison Experiment
(реж. Кайл Патрик Алварес)
Филм за знаменития експеримент на американския психолог Филипа Зимбардо, проведен в Станфордския университет през 1971 г. Тогава няколко доброволци са разделени на две групи (пазачи и затворници) в специален затвор, устроен в подземието на факултета по психология. Целта е била да се изследват реакциите на жертвите и техните "надзиратели". Но кспериментът завършил плачевно, защото излязъл от контрол, след като няколко от "пазачите"
започнали да се отнасят садистично с поверените им "затворници".
The Bronze
(реж. Брайън Бъкли)
В главните роли: Мелиса Рауш, Хари Коул, Хейли Лу Ричардсън
Бивша гимнастичка, носителка в миналото на бронзов медал, се състезава в локален конкурс с тийнейджърка, която е новоизгряваща звезда. Филмът е пълнометражен дебют на режисьора, номиниран за "Оскар" за късометражката си "Асад" (Asad, 2012).
The End of the Tour
(реж. Джеймс Понсолд)
В главните роли: Ана Кламски, Джеси Айзенбърг, Джейсън Сигъл
Филмова адаптация на мемоарите на журналиста от Rolling Stones Дейвид Липски за петте дни, прекарани в опити да вземе интервю от писателя Дейвид Фостър Уолъс, автор на романа „Безкрайна шега”, публикуван през 1996 г. В класация на списание Time тази книга се нареди сред стоте най-добри англоезични творби, публикувани след 1923г.
Дейвид Фостър Уолъс се самоубива през септември 2008 г.
Knock Knock
(реж. Илай Рот)
В главните роли: Киану Рийвс, Лоренца Иссо, Ана де Армас и др.
Две фатални жени превръщат живота на женен мъж в пълен хаос…
Mistress America
(реж. Ноа Баумбач)
Комедия за преследването на мечтата, разчисването на сметки и кражбата на котки.
Z for Zachariah
(реж. Крейг Зобъл)
В главните роли: Крис Пайн, Чиуетел Еджиофор, Марго Роби
Свободна адаптация на фантастичния роман на Робърт С. О’Брайън за 16-годишно момиче, живеещо с възрастен учен в разрушения след ядрена война свят. Между тях възникват чувства, обаче скоро срещат трети оцелял от ядрения апокалипсис.
Mississippi Grind
(реж. Анна Боден, Райън Флек)
В главните роли: Райън Рейнълдс, Сиена Милър
Разказ за пътешествието на застаряващ комарджия и неговия по-млад колега
из юга на Америка.
Strangerland
(реж. Ким Ферант)
В главните роли: Никол Кидман, Хюго Уивинг и др.
Семейна двойка се опитва данамери изчезналите си деца в австралийската пустиня.
В официалната програма е специално посочено, че във филма Никол Кидман изпълнява една от най-ярките роли в своата кариера.
The Overnight
(реж. Патрик Брайс)
В главните роли: Джейсън Шварцман, Адам Скот, Тейлър Шилинг и др.
Съпруг и съпруга прекарват една нощ в дома на родителите на новия приятел
на техния син.
The D-Train
(реж. Андрю Моугъл, Джарад Пол)
В главните роли: Джек Блек, Катрин Хан, Джеймс Марсдън и др.
Бивши съученици решават да оргавизират среща на випуска. Един от них решава да превърне двайсетгодишния юбилей в най-запомнящото се събитие в историята и прави всичко възможно да осигури присъствието на един от най-популярните бивши ученици, който е неуспял актьор, снимащ се предимно в реклами.
Прочутият американски актьор и режисьор Робърт Редфорд е човекът, без когото този фестивал едва ли би бил това, което е днес. Възникнал още през 1978 г. под името Utah/US Film Festival, той започва да се превръща в наистина голям форум на независимото кино през 1984/85 година, когато минава под опеката на основания от Редфорд институт „Сънданс“. По този начин знаменитият актьор получава платформа за лансиране на независимите американски филми, а фестивалът — толкова необходимата му финансова подкрепа.
Мнозина може би не знаят, че прочутият институт, допринесъл толкова много за възхода на американското независимо кино, е наречен „Сънданс“ в чест на един от най-известните герои в историята на киното – легендарния бандит Сънданс Кид, пресъздаден на екрана блестящо от Робърт Редфорд във филма на Джордж Рой Хил „Бъч Касиди и Сънданс Кид“ (Butch Cassidy and the Sundance Kid, 1969).
Знаменитият актьор и режисьор, който е и президент на фестивала „Сънданс“ заявява преди откриването на сегашното му 31-издание следното: „Работата на независимите творци неизбежно отразява състоянието на нашата култура и времето, в което живеем. Техните истории са неочаквани, убедителни, нерядко непочтителни, проблемни, но в тях има сила, която може да трогва и вдъхновява зрителите“.