Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ФЕЙ ДЪНАУЕЙ


14.01.2016  Текст:  Красимир Кастелов

звезди

   

 Фeй Дънауей (Faye Dunaway), която е една от живите легенди на Холивуд, навършва днес 75 години.
 Преди няколко години научихме, че Хилъри Дъф е била спрягана за нейната емблематична роля от „Бони и Клайд“ в подготвяния римейк на прочутия филм на Артър Пен от 60-те (впоследствие бе заснет мини-сериал, но с участието на Холидей Грейнджър). Тогава Фей Дънауей не се въздържа и сподели, че е много разочарована от избора на Хилъри Дъф. Но младата актриса не й остана длъжна и ехидно подхвърли, че сегашната публика въобще не познава Дънауей. Не знам дали това е истина, но по-възрастните зрители (дори и у нас!) прекрасно помнят русокосата звезда, защото навремето бяха разпространявани в кината два от най-известните филми с нейно участие - „Телевизионна мрежа“ и „Малък голям човек“. А „Бони и Клайд“, който я направи световно известна, се прожектираше с голям успех в столичното филмотечно кино. В този филм тя и Уорън Бийти правят един от най-забележителните дуети в историята на киното, превъплъщавайки се в прочута ганстерска двойка от времето на Голямата депресия в САЩ. Не случайно и двамата са номинирани за „Оскар“ за превъзходните си изпълнения.

След последвалото партньорство със Стив Маккуин в „Аферата Томас Краун" и с Кърк Дъглас в „Споразумението“ Фей Дънауей отново се снима под режисурата на Артър Пен в знаменития му уестърн „Малък голям човек“ (Little Big Man, 1970), в който блести Дъстин Хофман.

Четири години по-късно пък партнира на Джак Никълсън в превъзходния трилър на Роман Полански „Китайски квартал“, но отново изпуска наградата „Оскар“ за най-добра актриса.

На следващата година играе с Робърт Редфорд в криминалната драма на Сидни Полак „Трите дни на кондора“, а през 1976-а излиза легендарният филм „Телевизионна мрежа“ (реж. Сидни Лъмет), който най-после и носи единствения „Оскар“ в нейната кариера.

Фей Дънауей (цялото й име е Дороти Фей Дънауей) е родена във Флорида, САЩ, на 14 януари 1941 г. в семейството на военен. Завършва aктьорския факултет на Бостънския университет за изящни изкуства, след което играе на сцената в пиеси като „Човек на всички времена“, „След грехопадението“, „Платото на Хоган“ и др. Но въпреки любовта си към театъра, приема с готовност предложението да се снима във филми, за да нахлуе по шеметен начин в света на киното.

През 1967-а излизат едновременно три филма с нейно участие - „Hurry Sundown“, „Събитието“ и легендарният „Бони и Клайд“, който я прави знаменита едва на 27 години. Но след шеметния старт и стремителния й възход през седемдесетте години, настъпва известен спад в кариерата й през 80-те и 90-те.
Може би една от причините за това е, че повечето режисьори виждат в нея студената и пресметлива фатална жена, носеща смъртна опасност за мъжете, с които си има работа. Не случайно Роман Полански й поверява подобна роля в „Китайски квартал“, а Ричард Лестър вярва, че тя е идеалната Миледи за неговата екранизация по „Тримата мускетари“ на Александър Дюма.
Но ако през първото десетилетие от нейната кариера ролите на пресметлива и коравосърдечна кариеристка й носят признание, впоследствие тази рамка на наложеното й амплоа започва да пречи за изявата на нейния разностранен талант.
Той обаче се разкрива в неочаквана светлина в творби на нехоливудски режисьори, в които Дънауей представя на екрана много по-сложни и дори трагични характери. Такива са ролите й например в неизвестни на широката публика заглавия, като „Burning Secret“ и „Midnight Crossing“, но също и в по-известни филми, като „Аризонска мечта“ на Кустурица и „Муха на бара“ (Barfly).
В този филм под ръководството на режисьора от ирански произход Барбет Шрьодер тя се превъплъщава гениално в пропаднала алкохоличка – приятелка на пропил се писател. Автор на сценария е прочутият Чарлс Буковски, който впоследствие в своя роман „Холивуд“ включва лаконичен,
но възторжен портрет на Фей Дънауей.
Една от последните роли на голямата актриса, която сме гледали на голям екран у нас е във филма „Новият Дон Жуан” (1994), в който нейни партньори са Марлон Брандо и Джони Деп. А две години по-късно на Алеята на славата в Холивуд съвсем заслужено поставят и нейната звезда.
За своята дълга и успешна кариера в киното (снимала се е в 110 филма!) Дънауей получава различни награди за цялостно творчество - сред които са „Леджънт“ и „Златен Александър“. Независимо че това са отличия, които обикновено човек получава в края на артистичната си кариера, тя не се възприема за стара. И до днес продължава да търси нови предизвикателства.  Тази година трябва да излезе нов филм (The Bye Bye Man) с нейно участие, макар и в епизодична роля.   


                                     



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМ НА ФОКУС


      

Повече по темата може да прочетете тук.
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание