Фeй Дънауей (Faye Dunaway), която е една от живите легенди на Холивуд, навършва днес 75 години.
Преди няколко години научихме, че Хилъри Дъф е била спрягана за нейната емблематична роля от „Бони и Клайд“ в подготвяния римейк на прочутия филм на Артър Пен от 60-те (впоследствие бе заснет мини-сериал, но с участието на Холидей Грейнджър). Тогава Фей Дънауей не се въздържа и сподели, че е много разочарована от избора на Хилъри Дъф. Но младата актриса не й остана длъжна и ехидно подхвърли, че сегашната публика въобще не познава Дънауей. Не знам дали това е истина, но по-възрастните зрители (дори и у нас!) прекрасно помнят русокосата звезда, защото навремето бяха разпространявани в кината два от най-известните филми с нейно участие - „Телевизионна мрежа“ и „Малък голям човек“. А „Бони и Клайд“, който я направи световно известна, се прожектираше с голям успех в столичното филмотечно кино. В този филм тя и Уорън Бийти правят един от най-забележителните дуети в историята на киното, превъплъщавайки се в прочута ганстерска двойка от времето на Голямата депресия в САЩ. Не случайно и двамата са номинирани за „Оскар“ за превъзходните си изпълнения.
След последвалото партньорство със Стив Маккуин в „Аферата Томас Краун" и с Кърк Дъглас в „Споразумението“ Фей Дънауей отново се снима под режисурата на Артър Пен в знаменития му уестърн „Малък голям човек“ (Little Big Man, 1970), в който блести Дъстин Хофман.
Четири години по-късно пък партнира на Джак Никълсън в превъзходния трилър на Роман Полански „Китайски квартал“, но отново изпуска наградата „Оскар“ за най-добра актриса.
На следващата година играе с Робърт Редфорд в криминалната драма на Сидни Полак „Трите дни на кондора“, а през 1976-а излиза легендарният филм „Телевизионна мрежа“ (реж. Сидни Лъмет), който най-после и носи единствения „Оскар“ в нейната кариера.
Фей Дънауей (цялото й име е Дороти Фей Дънауей) е родена във Флорида, САЩ, на 14 януари 1941 г. в семейството на военен. Завършва aктьорския факултет на Бостънския университет за изящни изкуства, след което играе на сцената в пиеси като „Човек на всички времена“, „След грехопадението“, „Платото на Хоган“ и др. Но въпреки любовта си към театъра, приема с готовност предложението да се снима във филми, за да нахлуе по шеметен начин в света на киното.
През 1967-а излизат едновременно три филма с нейно участие - „Hurry Sundown“, „Събитието“ и легендарният „Бони и Клайд“, който я прави знаменита едва на 27 години. Но след шеметния старт и стремителния й възход през седемдесетте години, настъпва известен спад в кариерата й през 80-те и 90-те.
Може би една от причините за това е, че повечето режисьори виждат в нея студената и пресметлива фатална жена, носеща смъртна опасност за мъжете, с които си има работа. Не случайно Роман Полански й поверява подобна роля в „Китайски квартал“, а Ричард Лестър вярва, че тя е идеалната Миледи за неговата екранизация по „Тримата мускетари“ на Александър Дюма.
Но ако през първото десетилетие от нейната кариера ролите на пресметлива и коравосърдечна кариеристка й носят признание, впоследствие тази рамка на наложеното й амплоа започва да пречи за изявата на нейния разностранен талант.
Той обаче се разкрива в неочаквана светлина в творби на нехоливудски режисьори, в които Дънауей представя на екрана много по-сложни и дори трагични характери. Такива са ролите й например в неизвестни на широката публика заглавия, като „Burning Secret“ и „Midnight Crossing“, но също и в по-известни филми, като „Аризонска мечта“ на Кустурица и „Муха на бара“ (Barfly).
В този филм под ръководството на режисьора от ирански произход Барбет Шрьодер тя се превъплъщава гениално в пропаднала алкохоличка – приятелка на пропил се писател. Автор на сценария е прочутият Чарлс Буковски, който впоследствие в своя роман „Холивуд“ включва лаконичен,
но възторжен портрет на Фей Дънауей.
Една от последните роли на голямата актриса, която сме гледали на голям екран у нас е във филма „Новият Дон Жуан” (1994), в който нейни партньори са Марлон Брандо и Джони Деп. А две години по-късно на Алеята на славата в Холивуд съвсем заслужено поставят и нейната звезда.
За своята дълга и успешна кариера в киното (снимала се е в 110 филма!) Дънауей получава различни награди за цялостно творчество - сред които са „Леджънт“ и „Златен Александър“. Независимо че това са отличия, които обикновено човек получава в края на артистичната си кариера, тя не се възприема за стара. И до днес продължава да търси нови предизвикателства. Тази година трябва да излезе нов филм (The Bye Bye Man) с нейно участие, макар и в епизодична роля.