Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ДЖИНА РОУЛАНДС


30.06.2011  Текст:  Красимир Кастелов

Питър Фолк

   

Наскоро навърши 81 години Джина Роуландс, партньорката на Питър Фолк от знаменития филм на Джон Касавитис „Жена под влияние“.  Определено това е най-недооценената женска роля в историята на киното. Въпреки че е номинирана на два пъти за „Оскар“, Джина Роуландс така и не получава най-престижното отличие, което безспорно заслужава за своето гениално изпълнение.
Но би могло да се каже, че тя става жертва на изключително високото равнище на киното през 70-те години на миналия век. Днес е невъзможно дори да си представим подобна конкуренция на тази през 1974 година, когато Джина Роуландс е номинирана за „Оскар“. Нейни съпернички тогава са Фей Дънауей и Елън Бърстийн, които също заслужават наградата за превъзходните си роли в „Китайски квартал“ и „Алис вече не живее тук“. Отличават Елън Бърстийн, според мен напълно заслужено, но кой може да каже, че ако тогава бяха дали наградата на Джина или на Фей, това не би било също напълно заслужено.
Докато в наши дни връчват „Оскар“ на Сандра Бълок за средна роля в слаб филм, като „Сляпата страна“ (The Blind Side).

Както и да е – да се върнем на Джина Роуландс, която и през 1981 година се размина със заслужения си „Оскар“ за филма „Глория“.
Впрочем несправедливо ощетен бе приживе и нейният съпруг – режисьорът и актьорът Джон Касавитис – един от най-големите новатори в американското кино, сравняван с легенди като Роберто Роселини и Жан Реноар.
Джина Роуландс, която независимите критици винаги са поставяли наравно с Катрин Хепбърн и Мерил Стрийп, е родена на 19 юни 1930 г. в Медисън, щата Уисконсин (САЩ). Нейният баща бил банкер и щатски законодател, изкарал два мандата като сенатор във Вашингтон. Именно естеството на неговата работа станала причина за честите промени в местожителството на семейството на Джина.
От 1947 до 1950 година тя учи в университета на Уисконсин, след което заминава за Ню Йорк, за да продължи образованието си в Академията за драматични изкуства.
През 1952 г. започва работа като дублираща актриса на изпълнителката на главната роля в една комедийна постановка на Бродуей, а скоро след това играе в пиесата „Посред нощ” (1956-1957). Канят я и в Холивуд за участие в романтичната комедия „Високата цена на любовта” (The High Cost Of Loving, 1958).
През 1954 година се омъжва за Джон Касаветис и двамата са неразделни до неговата смърт през 1989 г. Междувременно им се раждат 3 деца – Ник, Александра и Зоуи, които също правят кариери в киното.
Джина Роуландс се снима в няколко филма под режисурата на своя Касавитис: „A Child Is Waiting" (1963), „Лица” (Faces, 1968), „Мини и Московиц” (1971), „Жена под влияние” (A Woman Under the Influence, 1974, номинация за „Оскар”), „Премиера” (Opening Night, 1977 – награда за най-добра актриса на Берлинале), „Глория” (1980, номинация за „Оскар”) и „Любовни потоци” (Love Streams, 1984).
В тях тя играе роли на умни жени, чието вътрешно достойнство остава непоколебимо, независимо от изпитанията, на които са подложени.
Освен това Джина се изявява и като партньорка на своя съпруг във филми под режисурата на Джулиано Монталдо (Machine Gun McCain, 1969), Лари Пиърс (Two-Minute Warning, 1976) и Пол Мазурски („Буря” (Tempest, 1982).
Снимала се е в интелектуални и психологически драми и на други знаменити режисьори, като Пол Шрайдър (Light Of Day, 1987), Уди Алън (Another Woman, 1988), Джим Джармуш (Night On Earth, 1991) и дори под режисурата на своите деца - Ник Касавитис („Unhook the Stars, „Тя е толкова прекрасна”, „Тетрадката”, „Alpha Dog”) и Зоуи Касавитис (Broken English, 2007).
За мен обаче нейното най-добро изпълнение си остава ролята на доведената до лудост американска домакиня от превъзходния филм на Джон Касавитис „Жена под влияние”. То е вероятно и най-доброто, което съм виждал някога на киноекрана.
Сред най-големите почитатели на таланта на Джина Роуландс е Педро Алмодовар, който посвети на нея, на Бет Дейвис и на Роми Шнайдер своя шедьовър „Всичко за майка ми”. Според него, сцената от този филм, в която колата на актрисата блъска сина, е своеобразно съживяване на легендарната творба на Джон Касавитис „Премиера” (Opening Night). „Този филм с Джина Роуландс показва по най-ярък начин взаимоотношенията между режисьор и актриса, фантазиите...”, казва още знаменитият испански режисьор.



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)