83 години навърши Джина Роуландс, партньорката на Питър Фолк от знаменития филм на Джон Касавитис „Жена под влияние“ (1974). Определено това е най-недооценената женска роля в историята на киното. Нито за това си изпълнение, нито за ролята си и в „Глория“ шест години по-късно, Джина Роуландс не получава най-престижното отличие, което безспорно заслужава.
Но би могло и да се приеме, че тази несправедливост спрямо нея е донякъде резултат на изключително високото равнище на киното през 70-те години на миналия век. Днес е невъзможно дори да си представим подобна конкуренция на тази през 1974 година, когато Джина Роуландс е номинирана за пръв път за „Оскар“. Нейни съпернички тогава са Фей Дънауей и Елън Бърстийн, които не по-малко заслужават наградата за превъзходните си роли в „Китайски квартал“ и „Алис вече не живее тук“. Тогава побеждава Елън Бърстийн, според мен напълно заслужено, но кой може да каже, че ако бяха дали наградата на Джина или на Фей, това не би било също напълно заслужено.
Докато в наши дни връчват „Оскар“ на Сандра Бълок за средна роля в слаб филм, като „Сляпата страна“ (The Blind Side) например.
Както и да е – да се върнем на Джина Роуландс, която и през 1981 година се разминава със заслужения си „Оскар“ за блустящото си изпълнение в „Глория“.
Впрочем несправедливо ощетяван бе приживе и нейният съпруг – режисьорът и актьорът Джон Касавитис – един от най-големите новатори в американското кино, сравняван с легенди като Роберто Роселини и Жан Реноар.
Джина Роуландс, която независимите критици винаги са поставяли наравно с Катрин Хепбърн и Мерил Стрийп, е родена на 19 юни 1930 г. в Медисън, щата Уисконсин (САЩ). Нейният баща бил банкер и щатски законодател, изкарал два мандата като сенатор във Вашингтон. Именно естеството на неговата работа станала причина за честите промени в местожителството на семейството на Джина.
От 1947 до 1950 година тя учи в университета на Уисконсин, след което заминава за Ню Йорк, за да продължи образованието си в Академията за драматични изкуства.
През 1952 г. започва работа като дублираща актриса на изпълнителката на главната роля в една комедийна постановка на Бродуей, а скоро след това играе в пиесата „Посред нощ” (1956-1957). Канят я и в Холивуд за участие в романтичната комедия „Високата цена на любовта” (The High Cost Of Loving, 1958).
През 1954 година се омъжва за Джон Касаветис и двамата са неразделни до неговата смърт през 1989 г. Междувременно им се раждат 3 деца – Ник, Александра и Зоуи, които също правят кариери в киното.
Джина Роуландс се снима в няколко филма под режисурата на своя Касавитис: „A Child Is Waiting" (1963), „Лица” (Faces, 1968), „Мини и Московиц” (1971), „Жена под влияние” (A Woman Under the Influence, 1974, номинация за „Оскар”), „Премиера” (Opening Night, 1977 – награда за най-добра актриса на Берлинале), „Глория” (1980, номинация за „Оскар”) и „Любовни потоци” (Love Streams, 1984).
В тях тя играе роли на умни жени, чието вътрешно достойнство остава непоколебимо, независимо от изпитанията, на които са подложени. (Вижте това видео, посветено на Касавитис и Роуландс).
Освен във филмите, режисирани от своя съпруг Джина се изявява и като него партньорка във филми на други режисьори, като Джулиано Монталдо „(Machine Gun McCain”, 1969), Лари Пиърс („Two-Minute Warning”, 1976) и Пол Мазурски („Tempest”, 1982).
Снимала се е в интелектуални и психологически драми и на други знаменити режисьори, като Пол Шрайдър (Light Of Day, 1987), Уди Алън (Another Woman, 1988), Джим Джармуш (Night On Earth, 1991) и дори под режисурата на своите деца - Ник Касавитис („Unhook the Stars, „Тя е толкова прекрасна”, „Тетрадката”, „Alpha Dog”) и Зоуи Касавитис (Broken English, 2007).
За мен обаче нейното най-добро изпълнение си остава ролята на доведената до лудост американска домакиня от превъзходния филм на Джон Касавитис „Жена под влияние”. То е вероятно и най-доброто, което съм виждал някога на киноекрана.
Сред най-големите почитатели на таланта на Джина Роуландс е Педро Алмодовар, който посвети на нея, на Бет Дейвис и на Роми Шнайдер своя шедьовър „Всичко за майка ми”. Според него, сцената от този филм, в която колата на актрисата блъска сина, е своеобразно съживяване на легендарната творба на Джон Касавитис „Премиера” (Opening Night). „Този филм с Джина Роуландс показва по най-ярък начин взаимоотношенията между режисьор и актриса, фантазиите...”, казва още знаменитият испански режисьор.
Назависимо от напредналата си възраст Джина Роуландс продължава да се снима в киното. До края на тази година предстои да бъде завършен 104-ият филм с нейно участие. Това е драмата „Six Dance Lessons in Six Weeks”, режисирана от Артър Алън Зейделман, в която тя изпълнява главната роля.