Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ДЖЕЙМС КАМЕРЪН


16.08.2011  Текст:  Красимир Кастелов

Аватар

   


 

Най-влиятелният режисьор и продуцент в съвременното кино Джеймс Камерън (James Cameron) навърши 57 години. Той е роден на 16 август 1954 г. в канадското градче Капъскейсинг (провинция Онтарио), но детството му преминава в Чипауа - недалече от водопада Ниагара. Неговият баща - Филип Камерън бил електроинженер, а майка му - художничка (тя именно го научава да рисува и дори организира изложба на негови рисунки).
На 15 години Камерън гледа филма на Стенли Кубрик „2001: космическа одисея“ и е толкова силно поразен, че решава да посвети живота си на киното. Но много скоро съобразява, че това едва ли е постижимо за момче от провинцията като него и затова се записва да следва в Калифорнийския държавен университет. Възнамерява да учи физика, а като завърши да стане биолог-океанолог. Но след известно време се насочва към литературата, но не след дълго се разколебава и от този си избор. Зарязва следването и започва да си изкарва прехраната с каквото попадне – шофьор на товарен камион, а после и на училищен автобус, автомонтьор, рисува картини и по цели нощи пише фантастични истории.
През 1977-а гледа „Междузвездни войни” и констатира с огромна изненада, че много от фантазиите на Джордж Лукас приличат на онова, което винаги си е мечтаел и самият той да пренесе на екрана. Този път вече престава да се колебае относно бъдещето си.
Успява да се устрои на работа в киностудиото на Роджър Корман, където най-напред изработва минимодели (минидекорации), но бързо израства до арт-директор и именно в това си качество участва в работата над фантастичния филм „Battle Beyond the Stars” (1980). Помага и при създаването на специалните ефекти за култовата лента на Джон Карпентър „Бягство от Ню Йорк“. Освен това консултира авторите на филма „Андроид“ (Android) и „Галактика на терора“ (Galaxy Of Terror).
През 1981 г. и поканен да заснеме продължението на филма на Джо Данте „Piranha”, който озаглавяват „Piranha Part Two: The Spawning”. Продуцентът се надява не само да му излезе по-евтино, но и да има пълен контрол върху снимачния процес, поради което наема неизвестния Джеймс Камерън. Но двамата не успяват да намерят общ език и Камерън е изолиран при монтажа на филма. Той обаче не се предава. В извънработно време прониква в студиото и тайно от всички успява да премонтира заснетия материал.
Това е ужасен период от живота на изключително амбициозния Камерън. Нощем го измъчват кошмари, в които е преследван от робот, изпратен от бъдещето. Така именно му хрумва идеята за „Терминаторът”, превърнал се в мощен катапулт, който го изстрелва в звездна орбита. Но докато се опитва да намери финансиране за този филм, Камерън участва в написването на няколко сценария, сред които е и „Рамбо 2” със Силвестър Сталоун. В крайна сметка успял да си осигури $6,5 млн., които са недостатъчни дори за обикновена комедия, но не и за изобретателен гений като Камерън.

Терминаторът” (1984) печели огромна популярност по целия свят, донасяйки над $100 млн. приходи.

След това Камерън заснема „Пришълците” (1986) по собствен сценарий и отново улучва десятката. Филмът се оказва още по-успешен не само във финансово отношение ($180 млн. долара приходи!), но и получава две награди „Оскар“ (от общо 7 номинации) - за визуалните и звуковите си ефекти.

Възходът продължава с „Бездната (1989), който издига летвата за качество на подводните снимки на непозната дотогава висота и заслужено е отличен отново с „Оскар” за най-добри визуални ефекти.
Огромните приходи от тези филми дават възможност на Камерън да основе собствено студио за специални ефекти - Digital Domain. 
Терминаторът 2” (1991) донася $500 млн. приходи и 4 награди „Оскар” – за грим, звук, визуални и звукови ефекти.
Предприемчивият Камерън основава нова кинокомпания „Lightstorm Entertainment”, междувременно сменяйки за трети път своята съпруга – този път с актрисата Линда Хамилтън, от която има една дъщеря.
След „Истински лъжи” (1994), който също се нарежда сред летните касови хитове, идва редът на „Титаник” (1997).
Джеймс Камерън подхожда към работата си над този грандиозен проект извънредно сериозно. Снимките са предшествани от дълъг период на изучаване на останките на потъналия кораб, като самият Камерън се спуска многократно на океанското дъно със специален батискаф. Той е не само режисьор на „Титаник”, но също и продуцент и монтажист. Бюджетът на филма надхвърля $200 млн. и експертите вещаят най-грандиозния провал в историята на киното. Но както всички знаем „Титаник” счупва рекордите по приходи, измествайки от върха „Междузвездни войни” и „Отнесени от вихъра”. От световното му разпространение са реализирани приходи, възлизащи на $1,84 млрд. Освен това филмът е удостоен с 11 награди „Оскар”, в това число и за най-добър филм и най-добър режисьор. Това именно е звездният миг в живота на Камерън, който получавайки заветната статуетка произнадя знаменитата фраза от „Титаник“ – I’m the king of the world !
Пет години по-късно Джеймс Камерън се завръща към темата за „Титаник“, заснемайки за киносалоните, оборудвани със система IMAX 3D, документалния филм „Призраци от бездната” (2003), който е посветен на пътешествието до океанското дъно и изследването на останките от знаменития кораб.
През 2005 г. излиза още един документален филм на Камерън, озаглавен „Пришълци от дълбините 3D“. В поредната си изумителна подводна разходка знаменитият режисьор е придружаван от биолози и изследователи на НАСА, които имат за задача да му помогнат в откриването на рядко срещани морски форми на живот.

След нов 4-годишен период на къртовски труд неуморимият кинематографист се завръща с поредното си голямо предизвикателство, което ознаменува началото на нова ера в заснемането и разпространението на триизмерни филми. „Аватар” е първият филм, заснет изцяло в 3D-формат, в който са използвани революционно нови технологии за обработка на изображението и суперавангардни системи за виртуални снимки в реално време.
Филмът предизвика невероятен зрителски интерес, счупвайки рекорда на „Титаник“ по приходи. Преди излизането на специалната режисьорска версия на филма миналото лято, приходите от неговото разпространение бяха $2,740 млрд., което го прави най-успешната в касово отношение продукция в историята на киното.
Благодарение на огромния успех на „Аватар“, самият Камерън спечелва през 2010-та $257 млн. и оглавява класацията на 40-те най-преуспяващи холивудски знаменитости, съставена от сп. „Vanity Fair“. След него (с почти двойно по-малко приходи!) са Джони Деп, Стивън Спилбърг, Кристофър Нолан и Леонардо Ди Каприо.
Пак през миналата година вестник „The Guardian” публикува списък на 100-те най-влиятелни личности в съвременното кино от гледна точка на британците. На първо място и в него е режисьорът на „Титаник” и „Аватар” Джеймс Камерън. Рейтингът „Film Power 100” е изработен по поръчка на вестника от група британски експерти в областта на киноиндустрията. Веднага след създателя на най-касовите филми в историята се нареждат режисьорът и продуцентът Стивън Спилбърг (Steven Spielberg) и актьорът Леонардо Ди Каприо (Leonardo DiCaprio).
Навръх предишния си 56-ти рожден ден Джеймс Камерън предприе поредното си подводно приключение, спускайки се в студените води на най-дълбокото езеро на света „Байкал” с руския батискаф „Мир-1”, пилотиран от Анатолий Сагалевич.
В момента Камерън работи над продължението на "Аватар". Според IMDB, втората и третата част на знаменития филм трябва да бъдат готови през 2014 и 2015 г.
Както е известно, „Аватар” отстъпва пред „Войната е опиат” на 82-ата церемония по връчване на наградите „Оскар”. Джеймс Камерън е победен от своята бивша съпруга Катрин Бигълоу, чиято военна драма за Ирак получава общо 6 статуетки – за най-добър филм, най-добър режисьор, оригинален сценарий, монтаж, звук и звукови ефекти. За „Аватар” остават само три – за сценография, операторско майсторство и визуални ефекти. Това дава основание на мнозина противници на Камерън да засилят ехидните си критики по негов адрес. Аз обаче не съм съгласен, че постигнатото от този режисьор трябва да бъде омаловажавано и да се свежда само до техническата страна на нещата. Камерън, който е доказал отдавна, че умее да снима чудесно научно-фантастично кино и без ефектите на триизмерната визия, ни убеждава чрез „Аватар“, че е ненадминат майстор в разказването на стари като света приказки, но по начин, който ни кара да си мислим, че ги виждаме едва ли не за пръв път. В основата на „Аватар” е залегнал христоматийният американски мит за Джон Смит и Покахонтас, който е представен така, че зрителите да могат да почувстват, че става въпрос не толкова за изконния конфликт между цивилизацията и природата, колкото за сблъсъка между практичното и фантастичното възприятие на света, между реалността и мечтите (неслучайно превкючванията между аватара и собственото трудноподвижно тяло на Джейк Съли се случват докато той спи. Когато е в своя аватар, Джейк Сълитой е напълно мобилен, а когато е под формата на човек, винаги е прикован към инвалидната си количка. Чудесна метафора за физическата ни непълноценност и безграничността на човешкото въображение!
Самият Джеймс Камерън прилича на онзи пилот-месия от книгите на Ричард Бах, който се приближава до нас, обездвижените в инвалидните колички на битовото си мислене, за да ни каже: „Искате ли да летите?... Какво чакате, летете!”
Но това не би било възможно, ако не загърбим всичките си предразсъдъци и не се отпуснем напълно, навлизайки в истинска дзен релаксация, превръщайки се в чист лист, върху който прожектираните образи се открояват по-отчетливо. Не случайно, когато Нейтири се усъмнява във възможността да научи Джейк да вижда със сърцето си, казва: „Трудно се пълни вече напълнена чаша”. Камерън също като нея си е поставил почти невъзможна задача – да преобърне представите ни за киното! Дали е успял – това преценява всеки индивидуално. Има зрители, които ще махнат с ръка и ще кажат, че това са измишльотини, но има и други, копнеещи за истински полети на фантазията, за които филмът на Камерън означава най-малкото нови крака, за да ходят. Действително може да се твърди, че Камерън подарява на киното, ако не криле, то нови крака. И не за друго, а защото като истински пионер на новите филмови технологии, първи успява да ни накара да съпреживяваме на сурогатните, генерирани от компютъра герои по-силно и искрено, отколкото на изпълненията на живи актьори.
„Аватар" се нарежда, поне според мен сред най-доброто, създадено от фантастичното кино през последното десетилетие, не защото е направен с революционно нови технологии или защото счупи досегашните касови рекорди. Този филм се нарежда сред най-добрите образци на седмото изкуство, защото ни подтиква към единение с най-ценното в самите нас – полетите на духа и въображението.

 



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМ НА ФОКУС


      

Повече по темата може да прочетете ТУК и тук.
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание