Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ДЖЕЙМС КАМЕРЪН ВЕЩАЕ НОВА РЕВОЛЮЦИЯ В КИНОТО


22.04.2011  Текст:  Kastel

Джеймс Камерън

   

Вече едва ли някой се съмнява, че Джеймс Камерън е изключителен новатор, изпреварил развитието на киноиндустрията с няколко години. Всяко негово изявление се посреща не само като подтик за нова реформа, но и като предвестник на нова тенденция. През 2005 г. той призовава собствениците на киносалони да започнат да въвеждат 3D-проекторите, защото триизмерното кино, по неговите думи, ще завладее света. Речено - сторено...
През 2009-а излезе неговият „Аватар“ – първият пълнометражен 3D-филм, който счупи рекордите по посещаемост, възвръщайки над $2 млрд.
Този невиждан успех предизвика истински бум на триизмерните филми, заснети с новата технология, чието създаване се дължи също на Камерън и неговият съдружник Винс Пейс. Двамата основаха компанията Cameron Pace Group (CPG), която има за цел да популяризира 3D-технологиите във всички развлекателни сектори, включително телевизионни шоу програми, спортни предавания, реклами, пълнометражни филми и др. Методите, технологиите и продукциите на Камерън и Пейс, вече са използвани при създаването на над 30 филма, 7 концерта, 40 спортни предавания и са донесли около $5 млрд. приходи.
Сега Камерън подготвя нова революция. На заседание на Националната асоциация на собствениците на киносалони, проведена в Лас Вегас, създателят на „Аватар“ е представил новия си проект — откъс от продължението на „Аватар“, заснет във формат 60 кадъра в секунда, вместо стандартния формат от 24 кадъра в секунда.
Според свидетелствата на присъствали на тази демонстрация, резултатът е изумителен. Александър Рубин, генерален директор на руската компания „Кинопроект“ твърди, че качеството, което се получава при снимане със скорост 60 кадъра в секунда, дава основание да се говори за пълно потапяне в реалността. В сравнение с традиционните филми, новият формат (60 кадъра в секунда) осигурява принципиално друго, много по-високо качество на образа и пълно отсъствие на ефекта на размазване при по-рязко движение на камерата.
Джеймс Камерън е убеден, че 60 кадъра в секунда е идеалният формат именно за снимки в 3D. „Ако гледането на 3D-филм е сравнимо с това да гледаш през прозореца, то чрез удвояване на количеството възпроизведени кадри за секунда, ние практически премахмане стъклото на прозореца“, — заявява знаменитият режисьор.

Революционното предложение на Камерън вече се подкрепя и от други холивудски майстори на киното. Създателят на „Властелинът на пръстените“ Питър Джексън, който вече снима филма „Хобит“ с Кейт Бланшет, Илайджа Ууд и Орландо Блум, възнамерява да тества идеята на Камерън. Т
Той е купил 30 специални камери RED Epic, позволяващи да се снима триизмерно със скорост до 120 кадъра в секунда. Една такава камера струва около $58 хиляди. Според предварителна информация, разпространена в медиите, новият филм на Питър Джаксън ще бъде заснет с 48 кадъра в секунда.

Към новата технология проявява жив интерес и прочутият Дъглас Тръмбъл, създател на визуалните ефекти за филма на Стенли Кубрик „2001: Космическа одисея“ (1968) и допринесъл много за визията във филми, като „Срещи отблизо с третия вид“ (1977), „Blade Runner (1982) и др. Той възнамерява отново да се завърне към режисурата, но като заложи на новите 3D-камери, позволяващи да се снима висока кадрова честота.
Още през 2012 година ще може да се оцени ефектът от експеримента, защото тогава трябва да излезе по екраните „Хобитът“. Амбициозният Питър Джаксън този път ще изпревари Камерън, чийто „Аватар 2“ се очаква през 2014 г.

Но за да може да се осъществи тази мечтана революция и зрителите да могат да почувстват разликата между традиционните филми и заснетите чрез новата технология, киносалоните ще трябва да се преоборудват със съответните цифрови проектори, които ще бъдат в състояние да възпроизвеждат филмите с необходимата скорост.
Според статистическите данни за Русия например, там в момента половината от кината са оборудвани с подобни проектори.
Онези, които повярваха в бъдещето, подсказано от „Аватар“ и внедриха техника за 3D-прожекции, сега ще жънат плодовете на своята далновидност. Още повече, че както знаем, билетите за 3D-киното струват значително по-скъпо от тези за обикновените филми.
„Никакво радикално преоборудване не е необходимо – обобщава Александър Рубин. — Проблемът е даже в това, че съвременните проектори са изпреварили в своето развитие филмопроизводството. Модерните киносалони отдавна очакват филми с ново качество, но още не ги получават“.
Обаче онези, които досега не са се ориентирали към преоборудване на своите зали с техника за прожектиране на 3D-филми, ще трябва да го сторят, ако искат да се разделят със своите зрители. „Губещи ще се окажат онези собственици на кина, които още разчитат на старите лентови проектори. Те просто няма как да осигурят новия формат на кинопоказ, смята аналитикът от компанията „Movie Research“ Андрей Маркин. Навлизането на новата технология (60 кадъра в секунда) ще се превърне в мощен стимул за всеобщ преход на киносалоните към „цифровите“ проектори.
Технологичната революция, предложена от Джеймс Камерън, може окончателно да изпрати в историята лентовите проектори, а заедно с тях и самото производство на киноленти, защото просто традиционното снимане ще стане неизгодно. Такива филми трудно ще намират път до зрителите – следователно тяхното производство ще се окаже неефективно.
Преоборудването на сегашните кина може да не е свързано с кой знае какво увеличение на инвестициите, но самото производство на филми ще се оскъпи чувствително. Ако стойността на камерите RED Epic на фона на бюджетите на холивудските филми изглежда нищожна, то разходите (пари и труд), изразходвани в етапа на постпродукцията на филмите във формат 60 кадъра в секунда, значително ще нарастнат.
„За съжаление, новият подход действително изисква повече време за обработка на съдържанието, - смята Александър Рубин. – Сложно е да се говорит за абсолютни числа, но може да се каже, че този формат на снимките увеличава разходите в етапа на постпродукцията с 40–50%“.
Все по-голяма част от бюджетите, осигурени за производство на филмите по новия начин, ще отива за обработката на вече заснетия материал. Оскъпяването на производството на филмите ще доведе неизбежно до още по-голямо повишение на цените на билетите за кино.
Но дали публиката ще е в състояние да доплаща , за да гледа този филми от бъдещето, които ще залагат все повече на атракциите, отколкото на смисъла?



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМИ НА ФОКУС



АНАЛИЗ – ТУК


 

 

 

 

ТОП ЕКРАНИЗАЦИИ

 
АНАЛИЗ – ТУК