Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ДОЛТЪН ТРЪМБО – БУНТОВНИКЪТ С КАУЗА


10.01.2016  Текст:  Красимир Кастелов

ГОДИШНИНИ

   

Имаме няколко причини да си припомним точно сега за ДОЛТЪН ТРЪМБО - един от най-известните американски писатели и филмови сценаристи, чието име ще остане в историята като синоним на стоицизъм и гражданска доблест, проявени през годините на т.нар. макартизъм в САЩ.

  • Първата е, разбира се, неотдавнашната 110-а годишнина от неговото рождение на 9 декември 1905 г. в Монтроз, щата Колорадо (тази година пък ще се навършат и 40 години от неговата смърт на 10 септември 1976-а). 
  • Втората е новият игрален филм „Тръмбо“, открояващ се с превъзходното превъплъщение на звездата от сериала "В обувките на Сатаната" Браян Кренстън (номиниран за „Златен глобус“), който е много вероятно да се нареди сред претендентите за „Оскар“. 
  • А третата е свързана с навършването на 70 години от създаването на един от най-известните филми по сценарии на Тръмбо – „ХРАБРЕЦЪТ“ (The Brave one, 1956).

Долтън Тръмбо (Dalton Trumbo) е сред онези рядко срещани хора, за които с пълна сила важи принципът - онова, което не ме убива, ме прави по-силен. Не случайно Скот Смит, съставител на сборника „100-те най-влиятелни личности в киното“, казва за него, че е най-издръжливият от прочутата „холивудската десетка“, върху която се стоварват най-тежко обвиненията в симпатизанство на комунистическите идеи по времето на т.нар. „лов на вещици“ в САЩ от края на 40-те и началото на 50-те години на миналия век в разгара на Студената война. Инициатор на разгърналата се тогава яростна кампания на охулване и репресии срещу редица интелектуалци с леви или комунистичеки убеждения става сенаторът Джозеф Маккарти, който разколебава вярата на мнозина в американската демокрация. Нелицеприятно е и поведението на водещи фигури в нея, като популярните актьори Джон Уейн и Едуард Дж. Робинсън и известната журналистка Хеда Хопър, чиито обвинения допринасят за попадането в "черните списъци" на достойни хора като Долтън Тръмбо.  

Далеч преди да бъде принуден да отговаря за своята гражданска позиция и политическите си убеждения пред специално създадената Комисия за разследване на антиамериканска дейност, Долтън Тръмбо си спечелва славата на един от най-значимите и високоплатени сценаристи в Холивуд. „Кити Фойл“ (Kitty Foyle, 1940) и „30 секунди над Токио“ (Thirty Seconds Over Tokyo, 1944) са сред най-известните филми по негови сценарии от онова време. По това време се изявява и като превъзходен писател, автор на знаменития антивоенен роман „Джони грабна пушката“ (Johnny Got His Gun, 1939), който е удостоен с Национална литературна награда.

През 1949 г. десет холивудски творци, сред които и Долтън Тръмбо, са признати за виновни и осъдени на едногодишен затвор, но не заради подривна дейност или принадлежност към комунистически организации, каквито са били първоначалните обвинения срещу тях, а заради "проявено неуважение" към Конгреса на САЩ. Според Комисията за антиамериканска дейност само така би могъл да се квалифицира техният категоричен отказ да отговарят на въпросите за политическата им принадлежност. Но истинската причина за предприетите действия именно срещу дейци на филмовата индустрия се съдържа в мнението на съдията от Апелативния съд Бенет С. Кларк, според когото „киното играе важна роля в оформянето на общественото мнение и филмите са или могат да се превърнат в силно пропагандно средство и да въздействат на милиони американци”.

Впоследствие „черният списък“ на неблагонадеждните американци набъбва до близо 500 имена на творци от областта на киното - актьори, режисьори, сценаристи. В него попадат и други знаменитости като Дашиъл Хамет, Лилиан Хелман, Жюл Дасен и др.

Загубването на възможноста да се препитават легално от професията си означавало край на всичко за мнозина от тях. Някои стигат до самоубийство, други до алкохолизъм или психически срив. Но имало и такива, като Долтън Тръмбо, които не само намират изобретателни начини да продължат да печелят от своята работа, но дори и да израснат в творческо отношение точно през този период на най-тежки изпитания.

Още докато е в затвора Тръмбо започва да пише първия от близо 30-те си сценария, които успява да пласира впоследствие под чужди имена. Получава съгласието на своя приятел Йън Маклилън Хънтър да го подпише като автор на сценария си за филма „Римска ваканция“ (Roman Holiday, 1953), отличен с три награди "Оскар", включително и за най-добър сценарий. А на церемонията по връчването на престижните награди през 1957 г. призовават абсолютно неизвестния Робърт Рич да получи отличието си за сценария на филма „Храбрецът“ (The Brave One, 1956). Но след като никой не се качва на подиума тръгва мълвата, че призът всъщност се пада на Долтън Тръмбо, който е истинският автор, скрит зад псевдонима на човек, нямащ нищо общо с филмовата индустрия. 

В своята книга за най-влиятелните личности в историята на киното Скот Смит пише, че с цел да бъдат избягвани подобни конфузни ситуации, през следващата година бордът на Американската академия за киноизкуство взема решение, съгласно което всеки, който е признал себе си за комунист или е отказал да свидетелства пред Комисията за антиамериканска дейност, няма право да получи “Оскар”. Но само две години по-късно режисьорът Ото Преминджър не се съобразява с това позорно постановление и обявява открито, че е гласувал пълно доверие именно на Долтън Тръмбо за написването на сценария на филма му „Изход“ (Exodus, 1960), а много скоро неговият пример е последван и от Кърк Дъглас, който в качеството си на изпълнителен продуцент на супер продукцията “Спартак” (Spartacus, 1960) посочва Тръмбо за сценарист. Това са и първите пробиви, поставили началото на края на позорната система на „черните списъци“, просъществувала малко повече от десет години в Холивуд.

Междувременно кариерата на Тръмбо продължава своята възходяща линия. Името на големия творец ще остане завинаги свързано и с други забележителни филми от онова време, като „Смелите са самотни“ (Lonely Are the Brave, 1962), „Хавай“ (Hawaii, 1966) и особено „Папийон“ (Papillon, 1973), в който блестящо се изявяват Стив Маккуин и Дъстин Хофман. А през 1971 г. самият Тръмбо успешно екранизира собствената си книга “Джони грабна пушката” (Johnny Got His Gun, 1971) и филмът му е отличен с Голямата награда на журито и на ФИПРЕССИ на кинофестивала в Кан.

За съжаление, Долтън Тръмбо не успява да продължи изявите си като режисьор, защото се разболява от рак на белия дроб. Умира на 10 септември 1976 г. Но година по-рано Американската академия за киноизкуство обявява официално, че той е истинският сценарист на „Храбрецът“ и му присъжда специален „Оскар“ за изключителен принос във филмовото изкуство. 16 години след неговата смърт е признато официално и неговото авторство на сценария за „Римска ваканция“, като изписват името му допълнително в началните титри.

Източници: biography.com



Коментари (0)