Четвърт век по-късно емблематичният телевизионен сериал "Туин Пийкс" се завърна! Неговият трети сезон, който включва 18 серии, режисирани от Дейвид Линч и написани от него съвместно с Марк Фрост, стартира снощи с два епизода по американския канал "Шоутайм". А в България излъчването му започва от 23 часа тази нощ по HBO.
Сагата около създаването на това дългоочаквано продължение можеше и да не завърши щастливо, ако преди две години знаменитият режисьор не се бе разбрал с тв-канала Showtime. Напомням, че самият Дейвид Линч бе оповестил, че се отказва от „Туин Пийкс“ по финансови и сценарни съображения. Но след последвалите увещания от страна на актьорите, които се очакваше да привлече отново за продължението и особено след допълнителните преговори с продуцентите, той си промени решението. Нещо повече – стигна се дори до споразумението третият сезон на култовия сериал да бъде пълноценен (18 серии), а не мини-сериал, както се планираше първоначално. За всички тези неща "Другото кино" информира своите читатели още преди две години, когато самият Линч оповести в Туитър буквално следното: „Слуховете не винаги са това, което се смята. Случва се отново. „Туин Пийкс“ се връща на екраните на Showtime“.
И ето, че сега имаме възможността да се потопим отново в метафизичната вселена на легендарния сериал, да преосмислим видяното преди толкова години и да преценим доколко са се променили енигматичните му персонажи и дали авторската позиция е все така песимистична. Дали ни очаква още по-завладяващо зрелище ли пък везните ще наклонят към черния абсурдистски хумор? Ше получим ли отговори на многобройните си въпроси или на тяхното място ще избуят много повече нови?
Прекрасно е, че несменяемият композитор на култовата поредица Анджело Бадаламенти е автор на музиката и за това продължение.
За неговото завръщане най-напред съобщиха актрисите Шерилин Фен и Шерил Лий, изпълнили ролите на Одри Хорн и Лора Палмър преди 26 години. Те дори уточниха, че ако Линч се бе отказал от участие, те също щели да се оттеглят от работата върху новите серии. Според Шерилин Фен, причината за възникналия конфликт между режисьора и шефовете на тв-канала била в следното: „Той написал сценарий за девет епизода, след което осъзнал, че ще са му нужни още толкова, за да може да завърши историята“. Но на практика това означавало, че предвиденият бюджет трябва да се удвои. Естествено, от Showtime не са имали възможност да разрешат веднага това. Но след допълнителните преговори, всичко си дошло на мястото.
И музиката на Анджело Бадаламенти (чуйте я тук), превърнала се във визитна картичка на двата досегашни сезона на „Туин Пийкс“, ще продължи (надявам се!) да подчертава мистериозната атмосфера на случващото се и през този сезон. През 1990 г. Бадаламенти бе удостоен с награда „Грами“ именно за незабравимата музикална тема към „Туин Пийкс“.
Нека сега се опитаме да си припомним защо и с какво сме запомнили "Туин Пийкс".
Навършиха се 27 години от излъчването на първия епизод на „Туин Пийкс“ в американския телевизионен ефир на 8 април 1990-та. Знаменитият сериал е създаден от авангардния режисьор на интелектуални авторски филми Дейвид Линч с помощта на известния сценарист и продуцент Марк Фрост - син на актьора Уорън Фрост, изпълняващ ролята на бащата на Дона Хейуърд в знаменития сериал.
Идеята за сюжета е предложена на двамата съавтори от техния агент Тони Кранц. Дейвид Линч и Марк Фрост решават да разкажат историята за убийството на Лора Палмър, смесвайки два популярни жанра – полицейския трилър и „сапунената тв-опера”. Кранц показва предварителните им наброски на босовете на телевизионната компания Ей Би Си (ABC), които веднага предлагат на Линч и Фрост да напишат сценария за пилотната серия, заснета впоследствие само за 21 дни и излъчена през април 1990 г. заедно с първите 7 серии от поредицата.
Дейвид Линч, който до този момент е бил познат предимно на интелектуалци и киномани, става изведнъж изключително популярен. Интересът към продължението на сериала е безпрецедентен, провокиран донякъде и от това, че действието прекъсва точно след прострелването на агента от ФБР Дейл Купър (акт. Кайл Маклоклан). Но на американските зрители се налага да изчакат половин година преди да могат да се запознаят с по-нататъшните действия на агент Купър и със загадъчните, дори мистични обстоятелства около смъртта на красивото момиче от Туин Пийкс (всъщност такъв град не съществува, той е художествена измислица на Дейвид Линч).
По-изкушените зрители още от самото начало се досещат, че детективската конструкция на сериала е примамка, измислена от Линч и Фрост за поддържане на интереса сред масовата аудитория. Но всеки от епизодите на тази необикновена тв-поредица предлага по нещо и за истинските филмови ценители, които рядко гледат сериали. Според собствените думи на Линч, той не само следял много внимателно за развитието на хода на действието, но и определял избора на актьорите и даже присъствал на монтажа и озвучаването на всяка от сериите.
И все пак би било погрешно да се смята, че „Туин Пийкс” е едва ли не авторско произведение на Дейвид Линч, защото всъщност той режисира освен пилотния филм, с който започва поредицата, само третата, деветата и десетата серия. Но също и последната, най-загадъчната от всички, с която пробужда недоумението на онези от зрителите, които очакват недвусмислен отговор на въпроса: „Кой е убиецът на Лора Палмър?” Впрочем, по-внимателните сред тях, дори и без да са познавачи на сюрреалистичния стил на Линч, навярно са доловили от ироничния подтекст на повествованието, основано върху типични модели на „сапунени тв-опери” и криминалета, че в този сериал нищо не е такова, каквото изглежда.
„Туин Пийкс” рязко се откроява на фона на масовата американска тв-продукция и независимо от телевизионната си природа има много дълбоки чисто кинематографични корени. От което следва, че при възприемането на този сериал, посрещнат с огромен интерес в много страни по света, не би трябвало да се акцентира толкова върху психоаналитичните или чисто литературните (словесни) символи и техните значения (безрайно може да се тълкува например знаменитата фраза в него: „Совите не са това, което са”).
Преди всичко това е сериал, който прелива от филмови цитати, на първо място от творчеството на самия Дейвид Линч. И без тяхното отбелязване смисълът на цялото се губи. Защото всичко в него, колкото и да е странно, (впрочем, при творци като Линч никога нищо не е случайно) служи като намек за разбирането на неоднозначната и загадъчна същност на разказа за злите сили, които са се вселили в тихото погранично градче – довчерашен рай за туристи и приятно място за живеене на неговите постоянни обитатели.
Едва ли е нужно да се напомня, че още в самото заглавие, в превод означаващо „сдвоен планински връх”, се съдържа намек за двойствеността в съществованието на Туин Пийкс. Всичко в него може в даден момент да се преобърне наопаки, оголвайки дълбоко скрити комплекси и мании дори и у най-порядъчните му граждани.
Разбира се, би било пресилено да се смята, че жителите на Туин Пийкс са порочни по природа. Всеки от тях, според замисъла на Линч, е в състояние да се избави от въздействието на дяволската си същност, да прогони и повече да не допуска този мистичен Боб в себе си. На Лора Палмър също е даден шанс след нейната смърт — вече като своята братовчедка Меди (ролята изпълнява също Шерил Ли), но отново се оказва жертва на Боб в лицето на адвоката Лилънд Палмър (акт. Рей Уайз). Любопитно е, че дори днес - повече от двайсет години след първото му излъчване у нас - „Туин Пийкс” продължава да провокира към размисъл върху ролята и мястото на сериалите в нашия живот. Оказва се, че дори и когато ни се струва, че са направени по законите на масовия вкус с единствената цел да забавляват, те могат да се окажат пълноценни творби на седмото изкуство, успяващи покрай удоволствието, което ни доставят, да ни помогнат за опознаване на скритата, тъмна страна на нашата природа. Бедата е там, че в днешно време сериалите като „Туин Пийкс” са все по-рядко изключение в нашия телевизионен ефир.
Тук може да прочетете един от многото аналитични текстове, посветени на "Туин Пийкс".