Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ДЕСЕТТЕ НАЙ-ХУБАВИ ФИЛМА ЗА ЛЮБОВТА


14.02.2011  Текст:  Kastel

класации

   

Денят на влюбените – Свети Валентин е добър повод да се опитаме да съставим своите класации на най-хубавите филми за любовта. Предлагам моята, очаквайки не само коментар на включените в нея заглавия, но и възможни алтернативни класации от всеки, за когото киното не е само развлечение.

ПОРЕЙКИ ВЪЛНИТЕ“ (Breaking the Waves, 1996) – реж. Ларс фон Триер (Дания, Швеция, Франция, Испания)
Това е може би най-разтърсващата драма в историята на киното, посветена на Истинската любов. Определението „истинска” е точно на мястото си, защото този филм се занимава с метафизиката на Любовта. Не случайно са възнамерявали да го озаглавят „АМOR OMNIE” – „Вездесъща любов”.
Образът на Бес, пресъздаден гениално от британската актриса Емили Уотсън, е представен в развитие, определящо се от еволюирането на самата любов в душата й. Преди да се омъжи, тя моли горещо Бог да я дари с дарбата да обича. И когато „открива” въжделения си любим, тя наивно вярва, че вече „знае” какво е Любов, докато всъщност е обладана от егоистично привличане, тласкащо я към пълно обсебване на любимото същество. Затова умолява Бог да й върне съпруга час по-скоро, сякаш той е вещ, която й принадлежи. Прозрението на Бес за погрешния начин, по който е обичала, започва да се пробужда едва след чудодейното изпълнение на егоистичното й желание – мъжът й се връща ненадейно, но…парализиран след трудова злополука. Дълбоко вярващата Бес започва да осъзнава, че е виновна за случилото се - защото е очаквала Бог да я възнагради за привързаността й към съпруга си. А изпитанието, на което е подложена, възприема като урок, че трябва да се обича, заради самата любов, а не заради даровете, които очакваш да получиш!

В НАСТРОЕНИЕ ЗА ЛЮБОВ“ (In the Mood for Love, 2000) - реж. Уонг Карвай (Хонконг, Таиланд, Франция).
Гениален филм за любовното чувство, което за чувствителните натури е по-необходимо от храната. Величието на филма се съдържа и в това, че неговият създател не спестява истината за мимолетността на любовта. Филмът обаче показва по незабравим начин онези редки мигове, в които ни завладява особено настроение, заради което си струва да се родиш човек на този свят.

 

НЕВЕРОЯТНАТА СЪДБА НА АМЕЛИ ПУЛЕН“ (Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, 2001) – реж. Жан-Пиер Жьоне (Франция, Германия).
Режисьорът на този очарователен филм споделя, че е писал сценария специално за Емили Уотсън. „Мислех си за Бес от „Порейки вълните“ на Ларс фон Триер, за нейната положителност и наивност, да не кажа дебилност“, казва той и уточнява със съжаление, че Емили първоначално се съгласила да играе, но после го е зарязала, защото е забременяла. Според друга версия, тя отказва защото вече била обещала на Робърт Олтман да се снима в „Госфърд парк“.
Но от това спечелихме ние, защото можахме да видим и прелестната Одри Тоту в прекрасната роля на чудачка, задействаща механизмите на чуждото щастие, но играеща на криеница със своето собствено до момента, в който се влюбва истински...

ЖУЛ И ЖИМ“ (Jules et Jim, 1961) - реж. Франсоа Трюфо (Франция).
Шедьовърът на Франсоа Трюфо. Днес ситуацията, описана във филма, е придобила класически статус и младите режисьори обожават да я цитират. Това е вторият филм на Трюфо, който за разлика от „Четиристотинте удара“ не е основан върху автобиографични мотиви. Красива, проникновена и умна творба за деликатната сфера на чувствата, заснета с огромно артистично майсторство.
„Във филма има две теми - приятелството между двама мъже, което се опитва да оцелее и невъзможността да се живее в тройно съжителство. Идеята е, че двойката не носи удовлетворение, но друга алтернатива няма.“ (Франсоа Трюфо)

ЛЮБОВТА НА РУСОКОСАТА“ (Lasky jedne plavovlasky ,1965) - реж. Милош Форман, (Чехословакия).
Въпреки заглавието си, тази творба на Форман няма нищо общо с така наречените love stories, на които са посветени повечето от филмите. Напълно е възможно привидната му простота да раздразни повърхностните зрители, които вероятно ще заявят, че не са виждали по-банална история от тази. А тя е почти класическа: симпатична блондинка от провинцията среща млад пианист в ресторант, след което прекарва щастлива любовна нощ. Но приема всичко далеч по-сериозно от него и когато ненадейно пристига в дома му в Прага е принудена да приеме жестоката реалност.
„Привидната простота на този филм всъщност говори за изключително майсторство: Форман наблюдава дребните човешки въжделения много точно, „заемайки“ стила на документалното кино, за да извае с леки щрихи едно комично късче от живота…" (сп. Time)

КРАТКА СРЕЩА“ (Brief Encounter, 1945) – реж. Дейвид Лийн (Великобритания).
Това е една от най-удивителните и проникновени мелодрами в цялата история на киното. Разказаната в нея история е напълно обикновена. Тя може да се случи практически с всеки от пътниците в крайградските влакове на Лондон, Ню Йорк, Москва или Токио. Прочувственият разказ за неосъществената връзка между женен мъж и омъжена жена звучи напълно съвременно дори и в днешния свят на девалвация на истинските чувства.

 

НОЩТА” (La note, 1960) – реж. Микеланджело Антониони (Италия/Франция).
Един от най-великите филми, посветени на тъжния залез на любовта. Главното в него са душевните терзания на героинята (Жана Моро), преживяваща болезнено настъпващото „затъмнение на чувствата”. Нощта, прекарана на поредния купон, завършва с горчиво прозрение за краха на личния й семеен живот и за ефимерността на надеждите за щастие, изградено върху любовта.

 

КРАТЪК ФИЛМ ЗА ЛЮБОВТА“ (Krótki film o milosci,1988) - реж. Кшищоф Кешловски (Полша).
Създадена най-напред като 6-а част от 10-часовата поредица „Декалог“, тази удължена игрална версия предлага по-дълъг финал, който допълва завладяващата красота на по-краткия оригинал. Това е невероятно изтънчен, нежно-печален и елегично-състрадателен разказ за плахата и беззащитна любов в света на девалвиращите чувства, който е завладян от повсеместна пошлост и грубост.

 

СЕКС, ЛЪЖИ И ВИДЕО“ (Sex, lies, and videotape, 1989) – реж. Стивън Содърбърг (САЩ).
Дебютът на 26-годишния независим режисьор Стивън Содърбърг е отличен със „Златна палма“ на кинофестивала в Кан, а Джеймс Спейдър получава наградата за мъжка роля. Фестивалното жури, ръководено от Вим Вендерс, отличава филма не само заради новаторските режисьорски решения в него, но и заради прозорливостта на младия автор, с която улавя важни социално-психологически промени в американското общество.
„Секс, лъжи и видео“ е не само символично заглавие, но и дълбоко символичен филм. Той ознаменува началото на важна промяна в ценностните ориентири на младите хора в обществото, за които любовта и сексът се превръщат в основни мотиви при създаването на семейство.

 

КАЗАБЛАНКА“ (Casablanca, 1943) – реж. Майкъл Къртис (САЩ).
През далечната 1942 г., в условията на Втората световна война филмът се е възприемал предимно като носител на политически заряд, но днес на него се гледа по-скоро като на вълнуваща история за една голяма любов, изиграна от легендарните Ингрид Бергман и Хъмфри Богарт. И това е дало основание на Американската филмова академия да го постави на първо място в класация за най-добри филми на любовна тема за всички времена, по-въздействащ дори от чисто романтични ленти като например „Love story“ (1970) на Артър Хилър.
 



Коментари (10)


Коментари

Anonymous (непотвърден)
Thursday, Apr 12, 2012

Mojeshe da klasirate i Three meeters above the sky !


Anonymous (непотвърден)
Saturday, Apr 02, 2011

nai -hubavia film e osoben urok.


presly (непотвърден)
Thursday, Feb 17, 2011

Здравейте!
Бях гледала пет от филмите в класацията, да не изброявам, а снощи и "Порейки вълните"... Много, много трудно ми беше да го гледам... Докато "Амели" мога да го гледам дори три пъти един след друг, не знам дали ще имам сили да гледам този филм отново, дори след време... но Триер си е гений и точно заради това. Благодаря!:)


Vebalgara (непотвърден)
Tuesday, Feb 15, 2011

Безспорно филмът е "Гара за двама", всяка класация би била непълна без Гара за двама...


vanval
Monday, Feb 14, 2011

Гледал съм 5 от десетте и ги намирам за абсолютно достойни за една такава класация. Бих добавил Tini zabutykh predkiv (1965) на Параджанов.


Anonymous (непотвърден)
Monday, Feb 14, 2011

Lost In Translation добавям и въпреки близостта с Кар Вай би стоял добре.


Kastel
Monday, Feb 14, 2011

Благодаря за коментарите!

Действително всички класации са нещо субективно и крайно относително. Включил съм предимно по-стари филми, просто защото са ми харесали повече. Това в никакъв случай не е присъда над "съвременното кино", което следя много внимателно и мисля, че има бъдеще, въпреки някои мрачни прогнози.
Красимир Кастелов


Катя Инглис (непотвърден)
Monday, Feb 14, 2011

Всички филми в тази класация са ме впечатлили, някои повече ( In the Mood for Love,2000, Brief Encounter,1945, La note,1960, Krótki film o milosci,1988, Sex, lies, and videotape, 1989, Casablanca,1943), останалите по-малко...

Проблемът е: има толкова много филми след 2001, които са ме впечатлили още повече... ще дам само един пример на любим филм от 2010, който се класира в моите топ 20 на всички времена

http://www.imdb.com/title/tt1120985/combined

Приятно гледане! :)


Adriana (непотвърден)
Monday, Feb 14, 2011

Знаеш, че много харесвам сайта ти, следя го с огромно удоволствие и го препоръчвам. Виждам, че си подбрал предимно стари филми - това на какво се дължи? Присъда над съвременното изкуство или въпрос на личен вкус?


Anonymous (непотвърден)
Monday, Feb 14, 2011

много киноманска класация.

средностатистическия зрител,може и да е гледал около три от гореизброените 10 , а може и да не е гледал нито един.

тежка артилерия си.
от мен аплодисменти за класацията.
ще ми се да добавя нещо на ким ки дук ,
но не знам на чие място ,кратка среща не съм я гледал
но щом е толкова високо в твоята сигурно си е точно на мястото.


Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМ НА ФОКУС



Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание