ДЕСЕТТЕ НАЙ-ДОБРИ ФИЛМА ОТ РЕПЕРТОАРА НА КИНАТА В БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 2013 г. 08.01.2014 Текст: Красимир Кастелов НОВИНИЗа втора поредна година ще предложа три класации, опитвайки се да направя разграничение между филмите (от репертоара на кината и различните фестивали), гледани на голям екран и онези, с които съм се запознал, благодарение на Интернет. Признавам, че отново ми бе най-лесно да си припомня най-добрите заглавия, разпространявани в киномрежата, поради простата причина, че те пак бяха твърде малко и лесно се открояваха на еднообразния фон от инфантилни холивудски блокбъстъри. 1. „ЛЮБОВ“ (Amour) – реж. Михаел Ханеке – 1877 зрители. Макар и преминал почти незабележимо в кината – само с няколко прожекции в столичния Дом на киното - този филм, според мен, бе перлата в иначе твърде бедния и еднообразен кинорепертоар у нас през 2013 г. Съгласен съм напълно с Янко Терзиев, акцентирал върху потресението и пречистването, изпитани след „опуса на Ханеке за силата на любовта пред прага на неотвратимото“. 2. „ЦВЕТЪТ НА ХАМЕЛЕОНА“ – реж. Емил Христов - 11210 зрители. Още самото заглавие намеква за абсурда, на който ще станем свидетели, защото е оксиморон - стилистично средство, което е съчетание на привидно несъчетаеми, противоположни понятия. 3. „ДЖАНГО БЕЗ ОКОВИ“ (Django Unchained) – реж. Куентин Тарантино - Тази последна (засега!) творба на знаменития мистификатор и реаниматор на позабравени филмови сюжети е блестящо отдаване на почит към най-американския киножанр, чиито граници бяха разширени гениално от легендарния Серджо Леоне чрез т.нар. спагети-уестърни. 4. „НАЙ-ДОБРАТА ОФЕРТА“ (La migliore offerta) – реж. Джузепе Торнаторе - С този изтънчен трилър големият италиански режисьор напомня за своята класа, демонстрирайки своето преклонение пред най-големите майстори в жанра. 5. „НАРЪЧНИК НА ОПТИМИСТА“ (The Silver Linings Playbook) – реж. Дейвид О. Ръсел - 25 345 зрители. Ето един филм, който може да служи за образец на стойностно развлекателно кино. 6. „КУПОНДЖИЙКИ“ (Spring Breakers) – реж. Хармъни Корийн - 10103 зрители. Някои смятат, че петият пълнометражен филм на Хармони Корин не е нищо повече от добре направено трашкино, а други го възприемат като образец на политическа критика към съвременното екранно изображение, направена според логиката на профанацията, влагана от италианския философ Джорджо Агамбен. 7. „КОСМОПОЛИС“ (Cosmopolis) – реж. Дейвид Кроненбърг – Лично за мен едно от най-големите достойнства на този филм е умелото съчетаване на апокалиптичните картини с философските им коментари по време на блестящите диалози на Ерик Пакър с начетената Виа Кински (още в началото на филма) и с отчаяния Ричард Шитс - Бено Левин (в неговия финал). Сред техните прозрения за природата на капитализма ме порази абсурдното предсказание за края на глобализма, който щял да настъпи, едва когато огромните лимузини изчезнат от улиците на Манхатън. 8. „КЛЕТНИЦИТЕ“ (Les Miserables) – реж. Том Хупър - 13784 зрители. Ето един от малкото филми, които отвреме-навреме се появяват, за да припомнят позабравената истина, че мюзикълът може да бъде истинско кино. Но въпреки големия му успех по света, у нас той нямаше много публика – малко повече от 10 хиляди зрители. Факт, който подтиква към размисъл върху причините, поради които този изконен филмов жанр губи своята популярност сред масовата публика в родните киносалони. 9. „ТРАНС“ (Trance) – реж. Дани Бойл - 9076 зрители. Всеки опит да споделя дори и в най-общи линии усещанията, предизвикани от този филм, е обречен. Защото е все едно да се напъвам да преразкажа сън, който няма как да видя повторно. 10. „ГРАВИТАЦИЯ“ (Gravity) - 50061 зрители. Безспорно една от сензациите в световното кино напоследък. На първо място, поради факта, че Алфонсо Куарон изненадващо успява с един почти минималистичен експеримент да си извоюва водеща позиция на територията на блокбъстърното кино. Неговият филм впечатлява основно с техническото си съвършенство (въплътено най-ярко в операторската работа на Еманюел Любецки!), на което би завидял дори Стенли Кубрик - създателят на „2001: Космическа одисея“. Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|