Регистрация | Забравена паролаИзход
Моля въведете вашите потребителско име и парола.


ФИЛМИ/THE COLOR OF THE CHAMELEON

   

THE COLOR OF THE CHAMELEON
ЦВЕТЪТ НА ХАМЕЛЕОНА

Peripetia Films

България, 2012, 114 мин.

реж.: Емил Христов

В ролите: Руши Видинлиев, Руси Чанев, Ирена Милянкова, Христо Гърбов, Самуел Финци, Деян Донков

Жанр: драма, комедия трилър

Официален сайт:
http://www.peripeteiafilms.com/The%20Color%20of%20the%20Chameleon.html

Премиера на: 05.04.2013

Анотация

„Цветът на хамелеона“ ни въвлича в една par excellence постмодернистична игра на конспирация, целяща да разкрие трагикомичното в загубата на идентичност.
Но освен с конспирологията, този филм се занимава и с любовта или по-скоро с онзи копнеж по света, в който „дяволът не е хванал хората за гърлото“.
Действието му се развива в края на комунистическия режим в България и през годините на т.нар. Преход, а главният персонаж Батко Стаменов (превъзходен Руши Видинлиев!) не е нито герой, нито антигерой, защото е от тези хора, които са имитация на други хора – човек без самоличност и без ясни критерии за добро и зло...
Според Владислав Тодоров (автор на романа „Цинкограф“ и на сценария за филма по него), „Цветът на хамелеона“ не взема гледната точка на „жертвата“, била тя на „следения гражданин” или на „неохотния доносник“, чиято драма е на човека „без избор“, нито пък представя в романтичен план моралното прераждане на тайния агент, неговото драматично самоосъзнаване. Обратно, филмът се занимава с инициативния конформист, за когото абсурдната система на следене и донасяне става източник на тръпка, власт, материални облаги и преди, и след промените.  
Погледната така, историята на този хомо булгарикус, създаден в ретортите на тайните служби под „небе с цвят на хамелеон“, едва ли би могла да бъде разказана в модернистичен дискурс подобно на филми като германския „Животът на другите“ или нашия „Зад кадър“. Но затова пък постмодернистичната естетика й пасва отлично.

НАГРАДИ И НОМИНАЦИИ:

Варна ’2012 – Голямата награда „Златна роза” (най-добър филм), най-добър оператор и наградата на акредитираните журналисти;
Стокхолм ’12 – Номинация за „Бронзов кон”;
Солун ’12 – Почетен диплом;
Торонто ’12 – Номинация за наградите в секция „Откритие” и на ФИПРЕССИ


     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМИ НА ФОКУС




 Повече по темата вижте в сп. АРТИЗАНИН .
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание