Голямата награда на 22-ия фестивал на рускоезичното кино, който се проведе от 4 до 11 юни в Сочи, спечели черно-белият филм „Безразличие“ на режисьора Олег Флянголц, сниман още в края на 80-те години, съобщи РИА „Новости“. Тя бе връчена от председателя на журито Александър Миндадзе – известен сценарист и режисьор. Според неговите думи, филмът „Безразличие“ предоставя възможност за връщане в миналото, което изглежда щастливо, „доколкото откриваме в него и самите себе си, и киното, развиващо се тогава по законите на изкуството“.
Филмът на режисьора Олег Флянголц разказва за Москва от 60-те години на миналия век, фокусирайки се върху няколко дни от живота на младеж, който се влюбва в по-голяма и опитна от него жена, който така и не успява да се справи със своите чувства.
„Безразличие“ е дебют в игралното кино за режисьора, който той е започнал да снима още през 1989 г. Преди 4 години излезе документалният му филм-концерт, посветен на Виктор Цой.
Според руската критика, „Безразличие“ може да бъде оценен по достойнство само ако човек притежава парадоксално чувство за хумор и филмова ерудиция, защото Флянгольц прави чести препратки не само към съветското кино от шейсетте години и френската „Нова вълна“, но и към немалко полски филми, които са непознати на широката публика.
Много коментари бяха свързани с въпроса как въобще филм с участието на Фьодор Бондарчук, оглавяващ попечителския съвет на фестивава „Кинотавър“, е намерил място в конкурсната програма.
С наградата за най-добра режисура бе отличен Бакур Бакурадзе за филма му „Ловецът“ (Охотник), участвал в програмата „Особен поглед“ на 64-ия кинофестивал в Кан.
Наградите за най-добра женска и мъжка роля на 22-ия фестивал ва реския филм спечелиха Татяна Шаповалова за изпълнението й във филма „Ловецът“ и Константин Юшкевич за „Упражнение в прекрасном“. Филмът на Бакурадзе спечели още и наградата на гилдията на киноведите и кинокритиците.
Още по време на церемонията по откриването на фестивала бе връчена наградата "За чест и достойнство" на прочутия режисьор Андрей Смирнов ("Белоруската гара", "Ангел" и др.) за цялостния му принос в киноизкуството.
22-ят фестивал "Кинотавър" ще се запомни и със скандала, предизвикан от неговия президент Александър Роднянски. По време на кръглата маса, посветена на новото режисьорско поколение, той заявил, че "новата вълна" в руското кино не е нищо друго, освен корупция.