На 6 април навърши 71 години Бари Левинсън (Barry Levinson), създател на няколко прекрасни филма, оставили следа в историята на американското кино. Той завършва колеж в Балтимор, след което работи за телевизията като сценарист и спечелва две награди „Еми” за сценария на шоуто "The Carol Burnett Show" (1967). Участва в написването на сценариите на два от най-известните филми на Мел Брукс („Нямо кино”, 1976) и („Аерофобия”, 1977) , а също и „И справедливост за всички” (1979) на Норман Джуисън.
През 1982г. излиза първият му самостоятелен филм като режисьор, озаглавен „Вечерята” (Diner), открояващ се със силните актьорски изпълнения на бъдещи звезди като Стив Гутенберг и Мики Рурк. Независимо от номинирането му за „Оскар” в категорията „най-добър оригинален сценарий” и наградата на националната гилдия на кинокритиците, филмът нямал зрителски успех. Но затова пък още следващата творба на Левинсън „Талантът” (The Natural, 1984) с Робърт Редфорд в главната роля, се превръща в касов хит, номиниран е за четири награди "Оскар" и е считан и до днес за един от най-добрите филми за бейзбола. Стивън Спилбърг, който бил силно впечатлен от младия талант, поканил Левинсън да заснеме за неговата компания „Amblin Entertainment” фантастичната комедия „Младият Шерлок Холмс”,която е номинирана за „Оскар” за чудесните си визуални ефекти. А през 1987г. Левинсън снима ексцентричната комедия „Tin Men” с Ричард Драйфус и Дани Де Вито.
След като натрупва безценен опит с първите си четири, различни по жанра си филми, Бари Левинсън си поставя невъзможната на пръв поглед задача, да заснеме комедия за войната във Виетнам. И отново успява! Неговият филм „Добро утро, Виетнам!” разказва за реален персонаж – диджеят Ейдриън Кронауер, който се прочува със своето радио шоу за американските войници в Сайгон в началото на 70-те години. Именно тази роля носи на Робин Уилямс първа номинация за „Оскар”. Той представя много сполучливо правдив образ на човек, който инстинктивно се опитва да се противопостави на безумието на войната чрез средствата на смеха, който освен негово оръжие, е и щит, с който се опитва да защити невинните войници, превърнати в пушечно месо от официален Вашингтон.
След този успеха Бари Левинсън се заема с нов проект, апетити към който проявявали много знаменити режисьори, включително и Спилбърг. Става въпрос за „Рейнман” (1988), в който се изявява в целия си блясък гениалният Дъстин Хофман (отличен с „Оскар”). Филмът носи и първият „Оскар” за режисура на своя създател, както и още два оскара в другите две основни категории – най-добър филм и най-добър сценарий. „Рейнман” има и огромен касов успех. При бюджет от $25 млн. той донесъл общо $355 млн. приходи. Рядко се случва един филм да бъде признат за шедьовър от критиката и в същото време да донесе толкова много пари!
Успехът не главозамайва Левинсън и той продължава да впечатлява със следващите си два филма: „Авалон” (1991) е интересна сага за руски евреи, емигрирали в САЩ в началото на 20 век, а пък „Бъгси” (1991) е любопитна ганстерска биография на един от основателите индустрията за развлечения в Лас Вегас. В този филм освен Уорън Бийти, изпълняващ главната роля, участва цяла плеяда първокласни холивудски звезди, като Анет Бенинг, Харви Кайтел, Бен Кингсли, Джо Мантеня и др. Но въпреки това не достига силата на ганстерското кино с марка Копола или Скорсезе. Навярно по тази причина успява да спечели само две награди „Оскар” (за костюми и сценография), при положение че е номиниран в общо 10 категории. Следващият филм не е сред най-значимото, създадено от Левинсън, макар че „Играчки” (1992) има все пак две номинации за “Оскар”. С филма си „Джими Холивуд”(1994), осмиващ киноиндустрията, Бари Левинсън подсказва отново за огромния си сатиричен талант.
През 1996г. излиза „Слипърс”, който е един от най-добрите му филми след „Рейнман”.
Странно е обаче, че нито един от блестящите изпълнители на главните роли (Кевин Бейкън, Робърт Де Ниро и др.) в тази разтърсваща социално-психологическа драма, не е номиниран за “Оскар”.
През 1997г. Бари Левинсън снима чудесната сатирична комедия „Да разлаем кучетата” (Wag the Dog) с Дъстин Хофман и Робърт Де Ниро, която се нарежда сред най-острите критики, отправени някога от Холивуд срещу американските политици и медии.
Скъпият фантастичен трилър по романа на Майкъл Крайтън „Сфера” (1998) обаче се проваля при разпространението, успявайки да възвърне едва две-трети от 80-милионния си бюджет. Няма зрителски успех и следващите филми на Левинсън – „Бандити”(2001) и „Завист” (2004).
През 2006г. Левинсън отново привлича своя любим актьор Робин Уилямс за филма си „Мъж на годината”, чрез който постига относителен успех. А чрез следващата си творба „Тайните на Холивуд” (What Just Happened, 2008) се опитва за пореден път да надникне в кухнята на филмовия бизнес, доказвайки че владее да съвършенство сатиричния комедиен жанр. А звездният актьорски състав на филма говори сам за себе си - Робърт Де Ниро, Брус Уилис, Шон Пен, Кристен Стюарт, Джон Туртуро, Катрин Кийнър, Робин Райт Пен, Стeнли Тучи, Майкъл Уинкот...Но и този път Бари Левинсън се проваля във финансово отношение. Въпреки това прочутият режисьор не се отказва и продължава да разобличава индустрията за развлечения и американската политика, но вече със средствата на документалното кино чрез филма си „Поливуд” (PoliWood, 2009).
През 2010 година излиза превъзходният му телевизионен филм „Вие не познавате Джак“, посветен на Джак Кеворкян (Jack Kevorkian) - американският лекар, наречен от медиите „Доктор Смърт” за това, че след пенсионирането си асистира на редица самоубийства или иначе казано практикува евтаназия, помагайки на 130 неизлечимо болни да умрат достойно, както самият той се изразява. В тази роля се превъплъщава блестящо Ал Пачино, който получава четвъртия „Златен глобус“ в своята кариера - този път за „най-добро изпълнение в минисериал или игрален филм, заснет за телевизията“.
След не особено успешния си хорор трилър „Заливът“ (The Bay, 2012) Бари Левинсън е в процес на подготовка за снимане на криминалната драма „Черна меса“ (Black Mass) с Джони Деп в главната роля и биографичния ганстерски филм за един от най-известните мафиотски кланове в Америка „Готи: В сянката на моя баща“ (Gotti: In the Shadow of My Father), в който ще видим отново Ал Пачино, а също и Джон Траволта, Бен Фостър, Кели Престън, Чаз Палминтери и др.