С прожекция на номинирания за „Оскар“ филм „Боецът“ (The Fighter) тази вече се закрива 40-ят международен кинофестивал в Ротердам. И тази година той потвърди своя статус на един от най-важните световни форуми на радикалното и интелектуално кино.
Журито, председателствано от аржентинката Лукреция Мартел, отличи може би най-спорните и естетически провокационни филми от конкусната програма. Успоредно с това фестивалът прояви и недвусмислената си политическа ангажираност, изразявайки солидарност с осъдените в Иран кинематографисти (кинорежисьорът Джафар Панахи и продуцентът Мохамад Расулоф) и включвайки в последния момент в програмата един дискусионния египетски филм „Шест, седем, осем“. Той е посветен на предизвикалите голям резонанс в Египет случаи на женски протест срещу сексуалното насилие. Режисьорът на този смел филм Мохамед Диаб обаче не успя да пристигне на в Ротердам, заради размириците в родината му.
На тържествена церемония, състояла се в кинотеатър „Oude Luxor“ бяха раздадени основните награди - златен, сребърен и бронзов тигър – всяка от които с парично изражение от 15 000 евро. Те бяха връчени на следните три дебютни заглавия от конкурса за игрално кино (първи и втори филм):
южнокорейският „Дневниците на Мусан“ (The Journals of Musan) – реж. Park Jung-Bum; испанският „Finisterrae“ – реж. Sergio Caballero и тайландският „Вечност“ (Eternity) – реж. Sivaroj Kongsakul.
Освен филмите в главния конкурс, в Ротердам бяха представени още много заглавия, включени в десетина паралелни програми. Най-представителни сред тях са „Завръщането на тигрите“, съставена от новите творби на предишни фестивални победители, а също и програмите „Ярко бъдеще“ (Bright Future) и „Спектър“ (Spectrum). В рамките на една от новите програми, наречена „Червените уестърни“, бяха представени приключенски филми, заснети преди падането на социализма в Съветския съюз, Чехословакия и Източна Германия, по каноните на американските уестърни.
73-годишният узбекски режисьор Али Хамраев присъства на прожекцията на своя филм „Седмият куршум“, заснет преди 40 години. Гойко Митич, който е един от кумирите на добре познатите и у нас индиански филми от ГДР, също лично приветства зрителите в Ротердам.
Според мнението на специалистите и на този фестивал азиатското кино е подтвърдило лидерската си позиция в световното кино. Не случайно две от трите главни фестивални отличия бяха спечелени именно от филми, произведени в Азия.