
Завърши 64-ото издание на кинофестивала в Локарно, което според мнението на специалистите едва ли ще се запомни с нещо особено. Най-голямата награда „Златен леопард“ получи аржентинският филм „Abrir puertas y ventanas“ (реж. Милагрос Мументалер), който е поредната филмова вариация по „Три сестри“ на Чехов. Актрисата от филма Мария Канале бе удостоена със „Сребърен леопард“ за най-добро изпълнение на женска роля.
Две награди – за режисура (Адриан Ситару) и „Сребърен леопард“ за мъжка роля (Богдан Думитраке) получи румънският филм „Най-добри намерения“ (Best Intentions).
Международното жури, ръководено от знаменития португалски продуцент Пауло Бранко остави без награда другия румънски участник в конкурса „Крулик – пътят между нас“ (Crulic – drumul spre dincolo), който според някои оценки е бил най-стойностният филм в програмата. Документалистката Анка Дамиен е единствената, която се опитва да опише драматичната история на човек, който умира в чужбина (полски затвор) при гладна стачка. Тя рисува в буквалния смисъл на думата неговия живот по оскъдните остатъци от неговото битие.
Разполагайки само с 99 фотографии на своя герой, Анка Дамиен посещава местата, където завършват дните на нещастния Клавдий-Кролик и с глас зад кадър разказва неговата история. Гласът на Кролик звучи много достоверно (озвучeн от румънския актьор Влад Иванов). Документалните кадри преливат в рисувани почти незабележимо за окото. Благодарение на този прийом, който е блестящо използван в нашумелия преди две-три години израелски филм „Валс с Башир“, румънските кинематографисти успяват буквално да възкресят своя трагичен персонаж.
Навярно журито си е поставило за цел да игнорира политически ангажираните филми, защото иначе е необяснимо как може да остави без награда и изключително силният „Специален рейс“ (Vol special) на швейцареца Фернан Мелгер (за принудителното депортиране от Швейцария на хора, поискали в тази страна политическо убежище).
Специален „Златен леопард“ бе връчен на японеца Шиндзи Аояма не само за новия му филм „Токyo Кoen“, участвал в конкурса, но и за цялото му досегашно творчество. Със специална грамота бе удостоен наивният френски филм „Юношеска любов“ (Un amour de jeunesse).
Единственият забелязан от журито филм с политически мотиви бе израелският „Полицай“ (Hashoter) на режисьора Надав Лaпид, разказващ за сътрудник на спецслужбите, който има за задача да застреля терористи, отвлекли хора. Любопитното е, че те не са араби, а еврейски студенти, поставили си за цел да извършат едва ли не социалистическа революция в Израел, която да въстанови справедливостта в обществото. Филмът се опира върху мотиви от романа на Достоевски „Бесове“.
В паралелната програма „Седмица на критиката“ бе отличен швейцарският документален филм „Божествен хаос“ (Messies, ein Schones Chaos) с режисьор Улрих Гросенбахер. Това е сатиричен, метафоричен и парадоксален разказ за хората, страдащи от рядко психическо заболяване.
С почетен „Златен леопард“ бяха наградени американският режисьор Абел Ферара, създател на култови филми, като „Лошият лейтенант“, „Кралят на Ню Йорк“ и др.) италианската актриса Клаудия Кардинале и германският актьор Бруно Ганц.
Източник: официалният сайт на 64-ия международен кинофестивал в Локарно