Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

АНДРЕЙ ЗВЯГИНЦЕВ НАВЪРШИ 51 ГОДИНИ


08.02.2015  Текст:  Kastel

Андрей Звягинцев

   

На 6 февруари навърши 51 години Андрей Звягинцев – режисьорът на нашумелия руски филм „Левиатан“, отличен със „Златен глобус“ за най-добър неанглоезичен филм, който има големи шансове да бъде удостоен и с „Оскар“ само след две седмици.
Андрей Петрович Звягинцев е роден в Новосибирск. Родителите му се развеждат, когато бил едва 5-годишен. Отгледан е от майка си – учителка по литература и руски език. Започва да се интересува от изкуство и литература още като ученик. По тази причина, на 16-годишна възраст постъпва в учебната студия, основана от Лев Белов към Новосибирския театър на младия зрител. Това се оказва решаващо за приемането му впоследствие в местното театрално училище. Още докато учи там изпълнява главни роли в няколко постановки („Акселерати“, „Никой няма да повярва“ и др.). След дипломирането си през 1984 г. е зачислен в трупата на Театъра на младия зрител. Скоро е призован в армията и служи в Новосибирския военен ансамбъл като конферансие на концертите, изнасяни в различни военни поделения. През 1986 г. се уволнява и заминава за Москва, където постъпва в актьорския факултет на ГИТИС (Държавния институт за театрално изкуство). Завършва го през 1990 г., но не се отдава на актьорската професия, защото, според собствените му думи, по това време се разочаровал от театъра, който започнал да угодничи на масовия вкус, вместо да се занимава с изкуство.
По това време се увлича силно по филмовото изкуство, след като се запознава с ретроспективни програми на творчеството на Годар, Антониони, Бергман, Куросава, показвани в московския киномузей. Известно време работи като портиер, което му осигурява служебна квартира в близост до театър „Маяковски“. Но през 90-те години се появява на сцената само в две театрални постановки - „Игра на дама“ (1993) по Хулио Кортасар и „Месец на село“ (1997) по Иван Тургенев. Снима се в отделни епизоди на телевизионни сериали и в два игрални филма –„Ширли-мырли“ (1995) на Владимир Меншов и „Котёнок“ (1996) на Иван Попов.
През тези трудни години за Звягинцев, според собственото му признание, се е случвало да няма пари дори за метро. Но благодарение на Дмитрий Лесневски, който бил продуцент в частната телевизия Ren TV, получава възможността да снима рекламни клипове, независимо от факта, че няма квалификация за режисьор.
И през 2000 г. дебютира в игралното кино с три новели от детективския сериал „Черната стая“, излъчен по Ren TV.
През 2003-а излиза първият му пълнометражен игрален филм „ЗАВРЪЩАНЕ“ (Возвращение), който предизвиква фурор на кинофестивала във Венеция, където печели „Златен лъв“ за най-добър филм и за най-добър режисьорски дебют. Но поради сложната му стилистика, критиците и разпространителите прибързано го обявяват за трудно разпространяем, защото едва ли би се харесал на широката публика. За всеобща изненада, само за първите две седмици от пускането му по екраните успява да възвърне повече от половината разходи за своето заснемане, възлизащи на $400 хиляди. В крайна сметка от разпространението си в Русия, САЩ и над 30-те страни, които го купуват, дебютният филм на Звягинцев носи над $4 млн. приходи и се превръща в международна киносензация. Получава общо 28 награди от различни международни фестивали. През 2004 г. е номиниран и за „Златен глобус“ в категорията най-добър неанглоезичен филм.
Следващият филм на Звягинцев „ИЗГНАНИЕ“ излиза през 2007 г. и отново е посрещнат благосклонно от критиката. Участва в основната конкурсна програма на фестивала в Кан, където е отличен с наградата за най-добър актьор в лицето на Константин Лавроненко, участвал и в предишния филм на режисьора.

 След още 4 години Звягинцев завършва третия си пълнометражен филм – социалната драма „ЕЛЕНА“, удостоен в Кан със Специалната награда на журито в конкурсната програма „Особен поглед“ и номинация за Европейска филмова награда за изпълнението на актрисата Надежда Маркина. Филмът печели общо 13 отличия от престижни международни форуми, като „Сънданс“, Гент, Дърбан, Севиля и др.
Но най-голям резонанс не само в Русия, но и по целия свят, предизвиква най-новият, четвърти филм на Звягинцев, озаглавен „ЛЕВИАТАН“, излязъл официално в Русия едва преди няколко дни. Неговата международна премиера бе още през май миналата година на фестивала в Кан, където е сред фаворитите за „Златна палма“ и в крайна сметка получава награда за най-добър сценарий. Миналият месец донесе на Русия първия „Златен глобус“ за неанглоезичен филм след 1969 година, когато с този приз бе удостоен „Война и мир“ на Сергей Бондарчук. А мнозина очакват, че ще спечели и „Оскар“ на 22 февруари.
Странното е, че дискусията, предизвикана в Русия от най-новия филм на Звягинцев, започна много преди неговото представяне в кината. Причината е в пиратското разпространение в Интернет, което даде възможност на милиони зрители да се запознаят с оригиналната му версия. Както е известно от 1 юли в Русия действа закон, забраняващ използването на ненормативна лексика в средствата за масова информация и филмите. По тази причина в руските киносалони се прожектира цензурирана версия на „Левиатан“. Филмът ще бъде показан през март и на 19-ия София Филм Фест, след което, ако бъде закупен, ще бъде разпространен и в родната киномрежа.
Шумът около тази творба на Звягинцев бе предизвикан основно от реакцията на властимащите в Русия, които го обвиняват в антипатриотизъм. Филмът е художествена интерпретация на библейската история за Йов, адаптирана към ситуацията в днешната руска държава, управлявана еднолично от Путин. В него библейското чудовище Левиатан е метафора на деспотичната власт, потъпкваща правата и свободите на обикновените хора.

НЯКОЛКО ФАКТА ЗА АНДРЕЙ ЗВЯГИНЦЕВ:

  • Звягинцев е бил женен 6 години за актрисата Ирина Гриньова (Ирина Гринёва), от която няма деца, Сегашната му съпруга се казва Анна.
  • След излизането на всеки нов филм режисьорът пуска и книга, посветена на неговото създаване - например „Возвращение. Диптихи. Дорога“ и „Елена. История создания фильма Андрея Звягинцева“.
  • Режисьорът планира да снима в скоро време и телевизионен сериал.
  • В началото на работата си върху сценария за „Левиатан“ Звягинцев възнамерявал да покаже как неговият герой Николай се бори за справедливост като своя прототип Марвин Химейър, който разрушава над десет админинстративни сгради в знак на протест, след което се самоубива. Но впоследствие променя коренно сюжета, обяснявайки, че по този начин финалът на филма става дори още по-страшен. 
  • „Левиатан“ е първият филм на Звягинцев, в който са задействани повече персонажи – общо 15.
  • Скелетът на кита е специално изработен за филма, а след снимките е откупен от някакъв петербургски бизнесмен.
    Източници: polit.ru ,  kinopoisk.ru
     

 



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)