АЛЕКСЕЙ БАЛАБАНОВ - НЕЗАБРАВИМИЯТ! 25.02.2015 Текст: Красимир Кастелов руско киноНа днешната дата преди 56 години е роден големият руски кинорежисьор Алексей Балабанов, който си отиде от този свят на 18 май 2013 г. Според разкази на негови близки, той е получил внезапен пристъп и припаднал, а малко по-късно починал без да дойде в съзнание. Това се случило в дома му в село Солнечное, близо до Санкт Петербург. Продуцентът Сергей Селянов, един от най-верните приятели на режисьора, сподели тогава пред „Интерфакс“, че Балабанов отдавна страдал от тежко хронично заболяване, за което са знаели само хора от най-близкото му обкръжение. С това може да се обясни и предчувствието на режисьора, че няма да може да осъществи последния си замисъл – филм за разбойническата младост на Сталин. Алексей Октябринович Балабанов е роден на 25 февруари 1959 г. в Свердловск, днес Екатеринбург. Като военнослужещ към транспортната авиация му се налага през 1982-1984г. да участва във войната в Афганистан. Завършва факултета за преводачи към института за чуждестранни езици в град Горки, след което работи като асистент в Свердловската киностудия. През 1990 г. изкарва Висшите курсове за сценаристи и режисьори, след което се установява в Санкт Петербург. Последният му филм „Аз също искам“ (Я тоже хочу) излезе по екраните на Русия година преди смъртта му. В него се разказва за тайнствена камбанария, откъдето благодарение на свръхестествени сили човек може да се пренесе там, където цари вечно щастие. Само че малцина успяват да се доберат живи до това мистично място. Самият Балабанов се появява във филма си малко преди финала. Представя се за режисьор - член на Европейската киноакадемия и успява само да каже „аз също искам“ (я тоже хочу) преди да издъхне. Според мен най-силният филм на Алексей Балабанов е „ТОВАР 200“ (Груз 200), в който той не спестява нищо от ужаса на антиутопията, наречена комунизъм. В него специално е указано, че действието се развива през 1984 г. Според руския кинокритик Андрей Плахов, препратката към метафоричния роман на Оруел за комунистическото бъдеще едва ли е случайна. Защото Балабанов й противопоставя своята изстрадана метафора, свързана с непосилната тежест на непреодоляното комунистическо минало, смазваща и до днес руснаците. В този безпощаден филм той прави невиждана в киното дисекция на трупната тъкан на комунизма, която, уви, продължава да трови обществото с нетърпимата си воня. Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|