АЛ ПАЧИНО НА 76! 25.04.2016 Текст: Красимир Кастелов Кучешки следобедДнес той навършва 76 г. Едва ли има човек, който да не е чувал името му, а вероятно милиони са зрителите, които се възхищават на неговите брилянтни актьорски превъплъщения, повечето от които са провокирани от неистовия му стремеж да опознае най-тъмните страни на човешката личност.
Той е актьор, който не се страхува да експериментира, предпочитайки такива сложни и противоречиви характери, като Ричард III например – неговият любим Шекспиров персонаж. И не случайно дебютира като режисьор именно с полудокументалния филм „В търсене на Ричард” (1996). Ал Пачино е роден в Бронкс, Ню Йорк, в италоамериканско семейство, което се разпада още докато е съвсем малък. Майка му го отглежда с помощта на родителите си. От съвсем млад проявява силно влечение към театъра и затова избира да учи във Висшето училище по сценични изкуства в Манхатън, откъдето обаче скоро го изключват. Амбициозният младеж не се предава и продължава да изучава актьорското майсторство – отначало под ръководството на Хърбърт Бергхоф, а впоследствие и в прочутото „Актърс студио” в Ню Йорк, оглавявано от знаменития актьор и режисьор Лий Страсбърг. А междувременно си изкарва прехраната, работейки каквото намери - включително и като готвач в италиански ресторант. Световна слава му носи още следващата поява на големия екран в гангстерската драма на Франсис Форд Копола „Кръстникът” (1972). В нея Пачино играе редом до гениалния Марлон Брандо, с когото си партнира като равен с равен. Ролята на Майкъл Корлеоне е „най-трудната от всички, с които съм се сблъсквал”, - заявява той в едно от интервютата, включени в книгата на Лорънс Гробъл „В търсене на Ал Пачино”, издадена на български от издателство "Колибри" през 2009 г. От нея научаваме много интересни подробности за начина, по който подходил, пресъздавайки ролята на Майкъл Корлеоне: „При първия „Кръстник” онова, към което се стремях, бе нещо като енигма – непроницаем човешки тип. Уж ясно виждаме този тип, наблюдаваме го, но не можем да кажем, че го познаваме, че сме наясно с неговите мотиви. Когато виждате Майкъл в някои от тези сцени, сякаш е изпаднал в транс, сякаш и последната му мозъчна клетка е запълнена с напрегната мисъл, ето, към това се стремях. Поразителният успех на „Кръстникът” му носи и първа номинация за „Оскар”, но престижната награда ще му се изплъзне под носа не само този път, но неколкократно през следващите две десетилетия. Пачино смело се отказва от ролите, с които традиционно си пробиват път в Холивуд повечето актьори. Например във филма „Плашилото” (реж. Джери Шацбърг, 1973) играе отново обречен аутсайдер в партньорство с Джин Хекмън. През същата година излиза и емблематичният филм „Серпико” (реж. Сидни Лъмет, 1973), в който пресъздава живота на реално съществуващ полицай, прославил се с рисковани акции под прикритие и с честната си гражданска позиция. През 1974 г. влиза пак в кожата на Майкъл Корлеоне за продължението на „Кръстникът” и получава нова номинация за "Оскар". През 1975-а е поредното му номиниране за наградата на Академията - този път за блестящото превъплъщение във филма на Сидни Лъмет "Кучешки следобед". През следващото десетилетие участва в различни продукции, които не винаги имат успех. Но може би най-запомнящите се сред тях са: „...И справедливост за всички”, „Белязаният” и „Море от любов". През 90-те години Пачино отново приковава вниманието на зрители и критика с изпълненията си във „Франки и Джони”, „Гленгари Глен Рос“, „Пътят на Карлито”, „Дони Браско”, „Адвокат на дявола”, „Вътрешен човек” и др. Но най-ярките му роли през това десетилетие са в „Усещане за жена” (реж. Мартин Брест, 1992) и „Жега” (реж. Майкъл Ман, 1995). През 2000 година се пробва повторно като режисьор с „Китайско кафе” (Chinese Coffee), в който изпълнява и главната роля. Филмът е представен по фестивали, но така и не излиза в кината. Милионите му верни почитатели по цял свят очакват с огромно нетърпение да го видят и в ролята на крал Лир, за която винаги е мечтал. За съжаление, проектът за филм по безсмъртната трагедия на Шекспир с режисьор Майкъл Редфорд не можа да се осъществи. Възможно е обаче именно чрез това свое мечтано превъплъщение Пачино да докаже за сетен път, че е НАЙ-ГОЛЕМИЯТ! Макар че, самият той признава следното в книгата на Лорънс Гробъл „В търсене на Ал Пачино”: "Актьорският занаят продължава да си остава загадка за мен. Човек никога не може да го проумее докрай. Репетираш, колкото щеш, научаваш се да надвиваш отегчението, непрекъснатото чакане, но истинската игра – нея не можеш да разбереш". През 2013-а Пачино завърши четвъртия си филм като режисьор, озаглавен „Саломе“ (Salomé), с който се представи на Венецианския кинофестивал. През 2014-а излизат два филма, в които Пачино отново демонстрира блестяща форма. В "Принизяването" (The Humbling) изгражда почти автобиографичен образ на застаряващ актьор - бивша театрална звезда, който се опитва да се пробуди за живот и за ново доказване на сцената. В много отношения филмът на Бари Левинсън прилича на "Бърдмен" на Иняриту. Но всички ние оставаме оптимисти и продължаваме да очакваме с нетърпение поредния изненадващ филм с нашия любимец, който да затвърди завинаги убеждението ни, че именно ТОЙ Е НАЙ-ГОЛЕМИЯТ! Възможно е това да се окаже още филмът на Хармони Корин "The Trap", който се очаква догодина или отлаганият няколкократно проект на Мартин Скорсезе, озаглавен "Ирландецът", който се очаква да събере отново Пачино и Де Ниро. Но аз лично възлагам най-много надежди на филма, който би му дал възможността да изпълни най-после мечтаната роля на крал Лир.
Коментари (1)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|