АЛ ПАЧИНО НА 85! 27.04.2025 Текст: Красимир Кастелов СТАТИИПреди два дни той навърши 85 г. Едва ли има човек, който да не е чувал името му, а вероятно милиони са зрителите, които се възхищават на неговите брилянтни актьорски превъплъщения, повечето от които са провокирани от неистовия му стремеж да опознае най-тъмните страни на човешката личност. Той е актьор, който не се страхува да експериментира, предпочитайки такива сложни и противоречиви характери, като Ричард III например – един от неговите любими Шекспирови персонажи. И не случайно дебютира като режисьор именно с полудокументалния си филм „В търсене на Ричард” (1996). Ал Пачино е роден в Бронкс, Ню Йорк, в италоамериканско семейство, което се разпада още докато е бил съвсем малък. Майка му го отглежда с помощта на родителите си. Световна слава му носи още следващата поява на големия екран в гангстерската драма на Франсис Форд Копола „Кръстникът” (1972). В нея Пачино играе редом до гениалния Марлон Брандо, с когото си партнира като равен с равен. Ролята на Майкъл Корлеоне е „най-трудната от всички, с които съм се сблъсквал”, – заявява той в едно от интервютата, включени в книгата на Лорънс Гробъл „В търсене на Ал Пачино”, издадена на български от издателство "Колибри" през 2009 г. От нея научаваме много интересни подробности за начина, по който е подходил, пресъздавайки ролята на Майкъл Корлеоне: „При първия „Кръстник” онова, към което се стремях, бе нещо като енигма – непроницаем човешки тип. Уж ясно виждаме този тип, наблюдаваме го, но не можем да кажем, че го познаваме, че сме наясно с неговите мотиви. Когато виждате Майкъл в някои от тези сцени, сякаш е изпаднал в транс, сякаш и последната му мозъчна клетка е запълнена с напрегната мисъл, ето, към това се стремях. Поразителният успех на „Кръстникът” му носи и първа номинация за „Оскар”, но престижната награда му се изплъзва не само този път, но и още на няколко пъти през следващите две десетилетия. Пачино смело се отказва от ролите, с които традиционно си пробиват път в Холивуд повечето актьори. Например във филма „Плашилото” (реж. Джери Шацбърг, 1973) играе отново обречен аутсайдер в чудесно партньорство с Джин Хекмън. През същата година излиза и емблематичният филм „Серпико” (реж. Сидни Лъмет, 1973), в който пресъздава живота на реално съществуващ полицай, прославил се с рискованите си акции под прикритие и с честната си гражданска позиция. През 1974 г. влиза пак в кожата на Майкъл Корлеоне за продължението на „Кръстникът” и получава нова номинация за "Оскар". През 1975-а е поредното му номиниране за наградата на Академията – този път за блестящото превъплъщение във филма на Сидни Лъмет "Кучешки следобед". През следващото десетилетие участва в различни продукции, които не винаги имат успех. Но може би най-запомнящите се сред тях са: „...И справедливост за всички”, „Белязаният” и „Море от любов". През 1990-те години Пачино отново приковава вниманието на зрители и критика с изпълненията си във „Франки и Джони”, „Гленгари Глен Рос“, „Пътят на Карлито”, „Дони Браско”, „Адвокат на дявола”, „Вътрешен човек” и др. Но най-ярките му роли през това десетилетие са в „Усещане за жена” (реж. Мартин Брест, 1992) и „Жега” (реж. Майкъл Ман, 1995). През 2000-а година се пробва повторно като режисьор с „Китайско кафе” (Chinese Coffee), в който изпълнява и главната роля. Филмът е представен по фестивали, но така и не излиза по кината. Милионите верни почитатели на Пачино по целия свят очакват с да го видят един ден и в ролята на крал Лир, за която винаги е мечтал. За съжаление, проектът за филм по безсмъртната трагедия на Шекспир с режисьор Майкъл Редфорд не се осъществява. Възможно е обаче именно чрез това свое най-мечтано превъплъщение Пачино да докаже за сетен път, че е НАЙ-ГОЛЕМИЯТ! Макар че, както самият той признава в книгата на Лорънс Гробъл „В търсене на Ал Пачино”: "Актьорският занаят продължава да си остава загадка за мен. Човек никога не може да го проумее докрай. Репетираш, колкото щеш, научаваш се да надвиваш отегчението, непрекъснатото чакане, но истинската игра – нея не можеш да разбереш". През 2013-а Ал Пачино завършва четвъртия си филм като режисьор, озаглавен „Саломе“ (Salomé), с който се представя на Венецианския кинофестивал. През 2014-а излизат два филма, в които отново демонстрира блестяща форма. В "Принизяването" (The Humbling) изгражда почти автобиографичен образ на застаряващ актьор – бивша театрална звезда, който се опитва да се пробуди за живот и за ново доказване на сцената. В много отношения този филм на Бари Левинсън прилича на "Бърдмен" на Алехандро Иняриту.
Коментари (1)
Подобни публикации
ОРСЪН УЕЛС - РЕНЕСАНСОВИЯТ ГЕНИЙ НА КИНОТО 06.05.2025
25 ВЕЛИКИ ФИЛМА ЗА ХОРАТА НА ТРУДА 01.05.2025
АЛ ПАЧИНО НА 85! 27.04.2025
ПОКЛОН ЗА МЕЛИНА МЕРКУРИ! 11.03.2025 |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|