АББАС КИАРОСТАМИ - ИРАНСКИЯТ ГЕНИЙ НА КИНОТО 05.07.2016 Текст: Красимир Кастелов ОБЗОРИСветът на киното загуби една от своите най-значими личности. На 76 години си отиде от този свят знаменитият ирански кинорежисьор АББАС КИАРОСТАМИ, който през последните години живееше в Париж. Аббас Киаростами е роден на 22 юни 1940 година в Техеран. Получава висше образование в училището за изящни изкуства към Техеранския университет. Първоначално работи като дизайнер и снима реклами. Дебютира в игралното кино през 1974-а с филма „Пътешественикът“ (Mossafer). Международна слава му носят филмите „КЪДЕ Е ДОМЪТ НА ПРИЯТЕЛЯ МИ“ (Khane-ye doust kodjast?, 1987), отличен с „Бронзов леопард“ в Локарно, „ЕДЪР ПЛАН“ (Nema-ye Nazdik, 1990), получил награди на критиката от фестивалите в Истанбул и Монреал, „ПОД МАСЛИНОВИТЕ ДРЪВЧЕТА“ (Zire darakhatan zeyton, 1994), номиниран за „Златна палма“ в Кан и, разбира се, отличеният със „Златна палма“ „ВКУСЪТ НА ЧЕРЕШАТА“ (Ta'm e guilass, 1997). Именно този филм, според Андрей Плахов, утвърждава репутацията на Киаростами като един от последните гении на световното кино, у когото мъдростта е съчетана с простотата, а тя на свой ред се откроява чрез естетическата загадка.[2] По-голямата част от действието на "Вкусът на черешата" протича в колата на възнамеряващия да се самоубие главен герой, който пътува към мястото, което си е избрал да бъде погребан. Също в автомобил е ситуирано дори цялото действие на друг филм на Киаростами, озаглавен "Десет" (Dah, 2002). А 13 години по-късно същия прийом използва във филма си "Такси" друг голям ирански режисьор (Джафар Панахи). ПЕТТЕ НАЙ-ПОПУЛЯРНИ ФИЛМА НА КИАРОСТАМИ Още към средата на 90-те години Киаростами започва да среща сериозни трудности с финансирането на филмите си от страна на Иран и продължава да твори благодарение на помощта на чуждестранни продуценти – предимно от Франция. Така са създадени не само най-известните му творби, но и тези от последните му години – например „ВЯРНО С ОРИГИНАЛА“ (Copie conforme, 2010) и „КАТО НЯКОЙ ВЛЮБЕН“ (Like Someone in Love, 2012), които са снимани в чужбина - единият в Италия, а другият в Япония. И независимо от това, че никога не се ангажира открито с политически, антитоталитарни филми, през последните години от живота си той е все по-недолюбван от официалните власти в своята родина, което го принуждава да избере живота в емиграция. Аббас Киаростами до последно бе не само най-известният ирански кинорежисьор, но и един от най-ярките обновители на естетиката на световното кино в посока на минимализма. През 2011-а по време на 4-ия международен фестивал на авторското кино „Кустендорф“ в Мокра Гора (Сърбия) той получава почетна награда лично от основателя на този фестивал Емир Кустурица. В негова чест е организирана ретроспективна програма на част от творчеството му, включващо общо над 40 заглавия заедно с късометражните. По чудесно стечение на обстоятелствата специална прожекция на „Вкусът на черешата“ имаше в началото на 2011-а и в рамките на фестивала „Цветята на Корана“, проведен в столичния Дом на киното. Впрочем Киаростами имаше тогава двойна премиера у нас, тъй като бе показан и филмът му „Ширин“ (Shirin, 2008) с участието на някои от най-известните актриси на Иран и на френската звезда Жюлиет Бинош. Аббас Киаростами е световно признат за лидер на „новата вълна“ в иранското кино заедно с Мохсен Махмалбаф. Тяхната минималистична естетика се формира в края на 70-те и началото на 80-те години въз основа на нравствените уроци на ислямската революция в Иран. Веднага след свалянето на диктаторския режим на шаха младите кинематографисти в тази страна започват да творят съвсем начисто – без да обръщат внимание на холивудските щампи, нито пък на мелодраматизма, който бил характерен за иранското кино по времето на монархията. В извор на творческо вдъхновение за тях се превръща единствено италианският неореализъм с неговия неподправен интерес към живота на обикновените хора. Освен като кинорежисьор, Аббас Киаростами е известен още и като дизайнер, фотограф и поет. Има двама сина от брака си с Парвин Амир-Голи, просъществувал от 1969-а до 1982-а. По-големият от тях - Ахмад - е мултимедиен издател, а Бахман снима документални филми. ___________________________ По-подробно за десетте най-добри филми на Киаростами може да научите от публикацията "10 Essential Abbas Kiarostami Films You Need To Watch" в сайта Taste of cinema.
Коментари (0)
Подобни публикации
КОСМИЧЕСКАТА ОДИСЕЯ НА КИНОТО 20.07.2024
ДИСТОПИЧНИТЕ ФИЛМИ ЛИ СА НОВАТА НИ РЕАЛНОСТ? 19.07.2024
100 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА СИДНИ ЛЮМЕТ 25.06.2024
КАКВО СЕ СЛУЧИ С КИНОТО СЛЕД 2000 г. 05.06.2024 |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|