Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

9 ФИЛМА ПРОДЪЛЖАВАТ В НАДПРЕВАРАТА ЗА НЕАНГЛОЕЗИЧНИЯ "ОСКАР"


18.12.2015  Текст:  Kastel

Стефан Командарев

   

Американската филмова академия обяви списъка от 9-те заглавия, оставащи в надпреварата за „Оскар“ в категорията най-добър неанглоезичен филм.  Сред тях не е българското предложение "Съдилището". Със свои кандидати за престижната награда този път участваха 80 страни, а миналата година - 71. Кои ще бъдат петте номинирани - ще научим на 14 януари 2016 г. А 88-ата церемония по връчване на наградите на Американската киноакадемия ще се състои на 28 февруари в Лос Анджелис.

"Съдилището" отпадна рано от съревнованието. Неговият режисьор Стефан Командарев коментира неприятната новина в профила си във "Фейсбук":

"Не сме в shortlist-a – 9-те финалиста за чуждоезичен Оскар. Бяхме много близо, до последно специализираните медии в Холивуд ни слагаха сред топ кандидатите - т.н frontrunners. Направихме скромна, достойна и прозрачна кампания. Българското кино и филмът “Съдилището” бяха оценени, харесвани и аплодирани. Благодаря на всички приятели и партньори за добрата работа!"

Както е известно, предишният игрален филм на Командарев „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“ бе класиран в девятката на най-добрите чуждестранни заглавия, претендиращи за неанглоезичния „Оскар“ през 2009 г.

Eто кои са деветте филма,
които запазват шансове да спечелят „Оскар“
за най-добър чуждоезичен филм на 2015 г.: 

Любопитно е, че сред тези 9 заглавия отсъстват "Гълъб, кацнал на клон, размишлява за битието", "Кланът" и "Убийцата" на световноизвестни майстори от Швеция, Аржентина и Тайван.  А с два от включените в списъка филми ("Вълк" и "Мустанг") е влизал в пряко съревнование нашият филм "Урок", побеждавайки първия в конкурса на 19-ия София Филм Фест и отстъпвайки пред втория за наградата "LUX" на Европейския парламент.

КОМЕНТАР  (Красимир Кастелов )

Лично аз въобще не съм си правил илюзии, че "Съдилището" може да продължи в сегашната надпревара. Според мен, „Урок“ имаше по-големи шансове, а и повече право да бъде нашето предложение за най-добър чуждоезичен филм на 2015 г. Нека не забравяме, че именно той бе обявен от Българската филмова академия за най-добър филм на годината и бе големият победител на 19-ия София Филм Фест, спечелвайки не само наградата в главния конкурс, но и отличията за най-добър български игрален филм,  на критиката и на публиката.
Справката в IMDB сочи недвусмислено, че международното признание на "
Урок" е в пъти по-значимо от това на "Съдилището". Според нея, филмът на Кристина Грозева и Петър Вълчанов има 12 фестивални награди и 7 номинации, а "Съдилището" - само една номинация. 
Почти идентична бе ситуацията преди 3 години, когато нашето официално предложение за неанглоезичения "Оскар" бе филмът "Кецове", а не "Аве", който бе обявен от Българската филмова академия за най-добър филм на годината, а на 16-ия София Филм Фест не само бе отличен за най-добра режисура (в лицето на Константин Божанов), но победи в конкурсите за балканско кино и за най-добър български игрален филм (награда на „Кодак“) и получи признанието на гилдията на българските кинокритици. Спечели награди за най-добър филм и най-добър сценарий в Седмицата на режисьорите на 32-я Международен филмов фестивал (Fantasporto) в Порто (Португалия), както и наградата за режисура от международния кинофестивал във Висбаден и приза на кинокритиката от фестивала във Варшава. Представен бе и на кинофестивала в Кан.
А от справката в IMDB се вижда, че "Ave" има 11 международни отличия и 4 номинации, а "Kecove" - само 2 фестивални победи и 1 номинация.
Затова си мисля, че най-малкото като странна може да бъде определена логиката, от която се ръководят членовете на Националния съвет за кино към Изпълнителна агенция „Национален филмов център”, когато решават кой български филм трябва да бъде предложен за неанглоезичния "Оскар" .                                                                                                                                               
 

 Източници: oscars.org
 



Коментари (1)


Коментари

Георги Тодоров (непотвърден)
Saturday, Dec 19, 2015

Аз също имам своето мнение, искам да го споделя, от полупрофесионална гледна точка. Филмите в България се правят за ограничен кръг хора, които си ги харесват, хвалят, представят, пращат по фестивали. Фестивалите също са за определен кръг творци, ако интересът ни е към България като нищета, бедност, цигани, комунизъм, имаме шанс все за някой фестивал, ако е нещо нормално, няма кой да ни даде награди. Коментирам и коментиращият по горе. Нито "Съдилището", нито "Урокът" са добри филми. Да, прилични са, но не са добри. И двата филма нямат интересни сюжетни линии, няма неочаквани обрати, няма изненада или хитри ходове в историята, няма неочаквани гледни точки, или позиции. Действията са мудни, еднообразни, банално-последователни, чак втръсващи. Диалогът е скучен, еднопланов, равен, обикновен, на места дори ужасен. Липсва оная тръпка, която превръща ординерната история в изкуство. Актьорската игра и в двата филма е подобна. Асен Блатечки не е за тая роля, сякаш са му я дали за да кажем, че е добър актьор, липсва истина в образа му, няма болка, чистота, страдание. Актьорът трябваше да носи тоя печат на лицето си и в играта, а не да избират хубавелко, който трябва да ни изненадва. Това е подход на киното от преди 40 години. В момента кинаджиите търсят припокриване на герой и актьор. Киното затова е кино а не театър. Филмът, а и подобните селектирани за производство в България, а те ще са дълги години такива никога няма да стигнат средното ниво на кино внушение и кино производство, те ще си останат харесвани от шепата български диктатори на модната кино линия. Само такива сценарии и ленти ще получават одобрение и от време на време някой ще разчупва клишето. Като всичко в България. Винаги има надежда да се роди нов Христо Стоичков, а честито.


Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМ НА ФОКУС


      

Повече по темата може да прочетете тук.
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание