79 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ТАРКОВСКИ 04.04.2011 Текст: Красимир Кастелов ОгледалотоУдивително е, че Андрей Тарковски, който бе толкова недооценен, докато беше жив, почти веднага след като си отиде от този свят стана едва ли не култов герой в своята родина. Друг е въпросът, доколко всички, които се надпреварват да го величаят, разбират с какво всъщност е ценно неговото кино днес. Впрочем омаловажаването приживе и суетното възвеличаване след смъртта на даден творец са проява на едно и също нещо – на нашия ограничен и безкрайно суетен ум, който ту отхвърля онова, което не разбира, ту го издига на пиедестал по същата причина … Скоро ще се навършат 31 години от излизането по екраните на бившия Съветски съюз на една епохална кинотворба, която за мен е сред най-хубавото, което съм видял на екрана през живота си. Имам предвид филма „СТАЛКЕР”. Всъщност официалната му руска премиера е през август 1979 г. в рамките на Московския международен кинофестивал, но разпространението му по кината започва още през април 1980-та, когато освен в СССР е прожектиран в Холандия, Франция, Финландия, Унгария и в още много страни, сред които е и България. А на 13 май е представен и на кинофестивала в Кан, където го удостояват с наградата на екуменическото жури. За тази си творба Тарковски споделя лаконично: „Готвих се за „Сталкер” цял живот, снимах го две години”. Действието във филма, който е създаден по мотиви от повестта на братя Стругацки „Пикник край пътя”, протича в някаква забранена Зона, където според слуховете, съществува стая, в която се изпълняват само най-съкровените човешки желания. Именно натам се отправя странна група: известен писател (акт. Анатолий Солоницин) и авторитетен учен (акт. Николай Гринко) – всеки със своите си мотиви, за които предпочитат да не говорят. Води ги сталкерът (акт. Александър Кайдановски), за когото е трудно да се каже - умопобъркан ли е или пък е апостол на нова вяра… Ако и филмите като хората си имат своя съдба, то трябва да признаем, че съдбата на „Сталкер” е доста сложна и драматична. Проблемите, съпътстващи неговото заснемане, започват още с подготовката на сценария. Налага се неговите автори - братя Стругацки – да го преработват 9 пъти, докато достигнат до онова, което иска Тарковски. Не е по-леко и на композитора Едуард Артемиев, към когото гениалният режисьор също проявява крайна взискателност. На него му се налага да прочете доста трактати по дзен-будизъм и да прослуша безброй индийски и рицарски музикални композиции, преди да съчини музиката към филма.
Да се върнем към многострадалния „Сталкер”, чието реализиране през 1978 г. е поставено под въпрос. Едва след специално разрешение от най-високо място, се пристъпва към преснемане на филма от друг оператор – първоначално това е Леонид Калашников, когото Тарковски също отстранява – а впоследствие Александър Княжински, който заснема този „Сталкер”, който познаваме.
Но тегнещата прокоба над филма продължава да преследва неговите създатели и след неговото завършване, когато те започват да се оплакват от проблеми със здравето и основно с белите си дробове. По-голямата част от филма е заснета в Естония край огромен блатист район, замърсен от силно токсични отпадъци, изхвърляни от химически завод. Възможно е раковите заболявания на дихателните пътища, довели до преждевременните кончини на Анатолий Солоницин, Андрей Тарковски и Лариса Тарковска, да са предизвикани именно по време на снимките там. Любопитно е, че Тарковски обмислял да заснеме продължение на „Сталкер“. Ето какво пише в дневника си: „Исках да направя продължение на Сталкер, в което…. Това беше възможно само в Русия, в Съветският съюз, а е невъзможно сега (март, 1985 г.), защото Сталкерът и жена му трябваше да бъдат изиграни от същите актьори. Нещо друго е важно тук: че той (Сталкерът) се променя, той не вярва повече, че хората могат да се стремят към щастие чрез вътрешна промяна. И затова той почва да ги променя насила, и започва да ги отвлича в Зоната чрез измама – за да направи животите им по-хубави. Той се превръща във фашист. И тук сега ние имаме следното положение – промяната на идеала – по идеологически причини той се превръща в негово отрицание ; когато целта оправдае средствата, човекът се променя. Той води трима души в Зоната насила – това исках да покажа във втория филм – и той дори не се страхува да ги убие, за да осъществи целта си. Това е вече идеята на Великия инквизитор, този който поема върху себе си грехът в името на спасението.” Тарковски си отиде от този свят на 29 декември 1986 г. едва 54-годишен. Но останаха неговите филми, сред които „Сталкер“ е може би най-добрият. Според мен, това е най-великата кинопритча в историята. В нея е заложен дълбок метафоричен смисъл, отразяващ изстраданото убеждение на великия режисьор, че преследването на щастието трябва винаги да е подчинено на търсенето на вяра в нещо по-висше от нас, нещо, което да осмисли не само конкретното ни съществуване, но въобще Живота.
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|