7 ФИЛМА ЗА СЕКСА, РАЗШИРИЛИ ПРЕДСТАВИТЕ НИ ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ НА КИНОТО 14.02.2015 Текст: Kastel Бернардо БертолучиИзлизането на "50 нюанса сиво" в навечерието на Свети Валентин ме подсети за 7 велики филма за секса, с които тази елементарна продукция дори не може да се сравнява - най-малкото, защото въобще няма за цел да изследва непознатите все още територии на сексуалното, а е направена с единственото намерение да експлоатира нездравото любопитство към някои от забранените зони в тях. „ИМПЕРИЯ НА ЧУВСТВАТА“ (Ai no korîda, 1976) - реж. Нагиса Ошима Това е може би най-силният сексуален филм в историята на киното, съумял да вникне най-дълбоко в разтърсващата драма на човека, обсебен от всепоглъщаща го и неподвластна на контрол плътска страст… Създаден е от големия японски режисьор Нагиса Ошима и към момента на своята поява предизвиква шоково въздействие върху зрителите, които се оказват напълно неподготвени да възприемат толкова разкрепостено от всякакви морални табута произведение на киноизкуството. Дори и организаторите на кинофестивала в Кан през 1976 година, не се осмеляват да го допуснат до участие в съревнованието за "Златна палма". Въпреки това, филмът предизвиква истински фурор сред критиците, успели да го видят в извънконкурсните и полузакрити прожекции. Впоследствие е представен на фестивала в Чикаго, където неочаквано за мнозина е отличен със специалната награда на журито. Освен това получава и приз от Британския филмов институт (BFI), независимо от официалната му забрана до 1989 г. „ПОСЛЕДНО ТАНГО В ПАРИЖ“ (Ultimo tango a Parigi, 1972) – реж. Бернардо Бертолучи Скандалната слава на този филм, успял първи да пробие системата от забрани пред показването на секса на екрана (едва след него в общодостъпните киносалони излизат „Емануела“, „Историята на О“, „Калигула“ и пр.), донякъде попречва за адекватното му възприемане като изключително произведение на киноизкуството. Макар че, някои моменти продължават да смущават лицемерните блюстители на морала и днес – впрочем, в Италия той е бил напълно забранен до 1986 г., а неговият режисьор е лишен за 5 години от граждански права, включително и от възможността да гласува на избори. „НИМФОМАНКА“ (Nymphomaniac, 2013) – реж. Ларс фон Триер Независимо, че все още не съм гледал режисьорската версия на филма, го смятам за поредния бисер във филмографията на своя създател, успяващ винаги да скандализира онези, които очакват от него да се приспособи към лицемерните норми на общоприетия морал. Напълно съм съгласен с Янко Терзиев, че ако гениталии в близък план ви шокират и разсейват за дълго, ще изпуснете главното от "Нимфоманка". А то е - едно човешко същество на съд пред истината за себе си. „КАТАСТРОФИ“ (Crash, 1996) – реж. Дейвид Кроненбърг Скандалният психотрилър на канадския режисьор Дейвид Кроненбърг бе отличен със Специалната награда на журито на фестивала в Кан, заради изключително оригиналния начин на изследване на човешката сексуалност и по-специално на уродливите форми, в които тя може да мутира. „СРАМ“ (Shame, 2011) – реж. Стийв Маккуин И този филм, както повечето в моя списък, бе пренебрегнат от нашите киноразпространители, които предпочитат да не рискуват с подобни предизвикателства към вкуса и нравите на родната публика. Но по други места на света породи бурни дискусии между яростните му отрицатели и разпалените обожатели. Истината е, че равнодушните са изключение. „ПИАНИСТКАТА“ (La Pianiste, 2001) – реж. Михаел Ханеке Още един провокационен филм, чийто режисьор се слави с умението си винаги да предизвиква, ако не шоково, то най-малкото нееднозначно въздействие върху зрителите. В отговор на острите им нападки, че е проявил пристрастие към порнографията, той заявява, че екранизирайки романа на своята сънародничка – австрийката Елфриде Йелинек, най-малко го е интересувало порното, а просто е искал „да направи непристоен филм“. И несъмнено е успял да го стори, предизвиквайки чувство на отвращение, показвайки на екрана воайорските и садомазохистични комплекси на своята героиня Ерика – 40-годишната преподавателка по музика, пресъздадена блестящо от Изабел Юпер. „МЕЧТАТЕЛИ“ (The Dreamers, 2003) – реж. Бернардо Бертолучи Отново под режисурата на Бертолучи се ражда толкова невероятен филм като този, който заслужено се превръща в главно събитие на кинофестивалите във Венеция и Сан Себастиан, независимо че е представен извън конкурсните им програми. Превъзходната елегия за сексуалните приключения на американски студент по време на майските бунтове в Париж през 1968 година е разпространявана ограничено, заради рейтинга (Rated NC-17), което не би трябвало да ни учудва. Сексуалните отношения между героите във филма, пресъздадени от Майкъл Пит, Луи Гарел и Ева Грийн, са показани с много рядко срещана в съвременното кино откровеност, включваща сцени на дефлорация, инцест и пр. Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|