Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

60 ГОДИНИ ОТ ИЗЛИЗАНЕТО НА „ОКЪРВАВЕНИЯТ ТРОН” НА АКИРА КУРОСАВА


15.01.2017  Текст:  Надежда Георгиева

годишнина

   

Навършиха се 60 години от излизането по екраните на една от най-сполучливите филмови адаптации по Шекспир в историята на киното. Световната премиера на Окървавеният трон (Kumonosu-jô) се е състояла в Япония на 15 януари 1957 година. Няколко месеца по-късно филмът участва в основния конкурс на кинофестивала във Венеция, а през 1958-а прекрасните изпълнители на главните роли (Тоширо Мифуне и Исудзу Ямада) получават две от най-престижните японски награди за кино (Kinema Junpo Award и Mainichi Film Concours).

По думите на самия Куросава, една от най-трудните задачи за него е била как да приспособи театъра на Шекспир към изисканията на киното и вкусовете на японската публика. С прекрасната си екранизация по „Макбет” той разрешава за себе си тази трудна задача.

Филмът на именития режисьор не повтаря европейския драматургичен разказ, а носи в конструкцията и светоусещането си много елементи от стила на японския театър Но. Всеки кадър в него съответства на дадена маска.

"Не измисляй, а открий и пресътвори" - верен на своето мото, Куросава пренася събитията във филмовия разказ по време на феодалния строй в Япония.

Още в самото си начало историята подава на зрителя една легендарна нишка, която постепенно се разплита в хода на действието. За митологичност подсказват и имената, с които са обозначени основни пространствени обекти - Дворецът на паяжината, Пояжиновата гора, Първа крепост, Северния гарнизон.

Песента - с която започва и свършва историята - е семантична рамка. Тя огражда действието, протичащо във филмовото време. Едновременно с това затваря разказа в един друг свят. Същият ефект на "другост", на отдалеченост, създават и епизодите, в които камерата "гледа" героите и събитията през клоните и стволовете на дърветата като през решетка.

Тази плетеница от храсти и стебла насочва мисълта към паяжината, но мащабът е значително по-голям. Напомня на оплетена мрежа, хвърлена върху оня друг, "затворен" в себе си свят, рамкиран от песента.

Символиката на паяжината и паяците, които я плетат - страстите и желанията на героите - обхваща един от основните мотиви, който преминава през цялата фабула. Той придобива дори гротескови черти посредством собственото си преекспониране и уголемяване в кадъра.

Друг основен мотив е мъглата. Почти през цялото време тя се стеле и сякаш задушава персонажите със своята непрогледност. Може да бъде възприета и като емоционална пелена, която задушава героите. Те не намират сили да ѝ се противопоставят, да се измъкнат от нея. Като че ли тя е тази, която контролира действията им. Непрозрачното було на тъмните страсти и жаждата за власт е обвило главният герой Уашидзу (Тоширо Мифуне) като какавида. Но разликата е в това, че от нея няма да се излюпи пеперуда, а злодей. Злият дух в гората, който преде нишката на Колелото на Съдбата, предсказва бъдещето на Уашидзу и спътника му Мики (Миноро Чиаки).

Този епизод е транслация на смисъла отново към сказанието. Но приказната точка тук се явява наистина само точка. Да, предопределението съществува и то - по един или друг начин - се реализира. Но по-важен е личният избор. Онова съзнателно действие, което ще предприеме героя, воден от тъмните пориви на душата си; и което го превръща в престъпник.
Картината на стаята, където е убит Великият господар Цудзуки (Такамару Сасаки), се откроява със засилена експресивност. Опитите да бъде изчистена кръвта са безуспешни. Тя е навсякъде като свидетелство за страшното деяние. Образува странни форми по пода и стените, които приличат на мозайки или фрески, но не изрисувани в храм на богове, а на демони.

Епизодът с приема, организиран от новия Велик господар Уашидзу, тласка действието към финала, но и наслагва нови смисли към основното тематично ядро. Самата композиция на сцената подсказва за крушението и разпада, който скоро ще настъпи. В средата на пространството са разположени господарят Уашидзу и съпругата му Асаджи (Исудзу Ямада). От двете им страни, в две прави редици, са подредени гостите. Местата на Мики и сина му обаче са празни. Това нарушава геометрията - както чисто пространствената, така и геометрията на смисъла.

Именно в това празно, "липсващо" място пияният господар-убиец вижда призрака на жертвата си. Нарушаването на симетрията не остава безнаказано. Уашидзу се мята, уловен в капана на съвестта си, а съпругата се опитва да го успокои. Появата на наемника, изпратен да убие Мики и сина му, сгъстява напрежението.Той носи само главата на Мики. Синът е избягал. Разбирайки това, коварната Асаджи, която се явява "черната отрова", погълната вече от нейния съпруг и подбудител на кървавото деяние - му обръща гръб. Излиза от помещението, а лъскавата ѝ дълга дреха се влачи след нея по пода като змийска опашка.

Великолепна плътност в изграждането на внушението създават не само визуалните детайли, но и акустичните. В отделни възлови сцени се чува чаткане на конски копита, грак на птици, плясък на крила, плющене на дъжд, свистене на вихрушки. Те допълват и обогатяват филмовия образ, като му придават особен синкретизъм и сила.

В последните кадри войниците на Уашидзу го пробождат със стрели. Тази картина отново препраща към мотива за паяжината. Героят е в мрежата на стрелите. Те го обгръщат отвсякъде. Полепват по него със смъртта, която носят.
Господарят полита от стълбата надолу. Пада мъртъв в мъглата. В забвението.
Кръгът се затваря. Змията е захапала опашката си. Колелото на Съдбата е приключило поредния си цикъл и ще се завърти отново.

"Окървавеният трон" на Акира Куросава е обявен от критиката за една от най-сполучливите филмови адаптации по произведение на Шекспир. И напълно заслужено. В това се убеждават вече няколко поколения кинотворци и зрители, запленени от магията на японския вълшебник.



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМ НА ФОКУС


      

Повече по темата може да прочетете тук.
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание