Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

17-ят СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ ЗАПОЧНА УДАРНО С НОВИТЕ ФИЛМИ НА БРАТЯ ТАВИАНИ И КОСТА-ГАВРАС


11.03.2013  Текст:  Красимир Кастелов

ФЕСТИВАЛИ

   

След откриването с документалния филм за Витоша и награждаването на Ицхак Финци, 17-ят София Филм Фест продължи ударно с честването на легендарни световни кинематографисти като Паоло Тавиани и Коста Гаврас.

Независимо от преклонната си възраст (Паоло е на 81 години, а Виторио - на 83 години) братя Тавиани продължават да изненадват света на киното с нови шедьоври. Най-новият им съвместен филм „ЦЕЗАР ТРЯБВА ДА УМРЕ“ (представен в столичния Дом на киното преди срещата-разговор на публиката с Паоло Тавиани) спечели „Златна мечка“ на миналогодишния кинофестивал в Берлин, попълвайки огромния списък от престижни международни отличия, които братята са получавали през годините за своите изключителни филми. Любопитно е, че те изкачват кинематографичния Олимп още преди 35 години – в далечната 1977-ма, когато техният „Баща господар“ (Padre padrone) е отличен напълно заслужено със „Златна палма“.
Оттогава до днес те създават и други кинематографични бисери като „Нощта на Св. Лаврентий“, „Хаос“ и „Добро утро, Вавилон“, в сравнение с които най-новата им творба „Цезар трябва да умре“ не само че не бледнее, но дори е убедително доказателство за живия новаторски дух на двамата италиански майстори. От една страна този филм е документален разказ за реални затворници с многогодишни присъди за тежки престъпления (включително и убийства!), които под режисурата на Фабио Кавали пресъздават на сцената трагедията на Шекспир „Юлий Цезар“, а от друга -  силно въздействащо кинематографично изследване на драмата, изживявана от тези закоравели мъже при досега им с изкуството, който им помага да прозрат истинския смисъл на свободата и да се пробудят за надеждата, че може би все пак имат право на опрощение за деянията си.
По време на разговора с Паоло Тавиани след прожекцията проф. Вера Найденова припомни, че и у нас е сниман филм със затворници, които играят една от класическите трагедии на Шекспир. Става въпрос за „Отело“ на режисьора Иван Младенов, който успява да убеди истински убийци и крадци от Варненския затвор да пресъздадат пред камерата историята на ревнивия мавър. Паралелно с това той снима техните лични изповеди, в които всеки разкрива и своята човешка същност.
Филмът „Отело“ е отличен със „Сребърна ракла“ от международния фестивал за телевизионно кино в Пловдив през 2008 г., а Иван Младенов получава годишната награда за най-добър режисьор-документалист.
Не по-малко вълнуващ от филма на братя Тавиани се оказа и „КАПИТАЛ“ на 80-годишния КОСТА-ГАВРАС. В него създателят на легендарни филми като „Z“ (награда на фестивалното жури в Кан през 1969 г.), „Специален отдел“ (награда за най-добър режисьор в Кан през 1975 г.), „Безследно изчезнал“ („Златна палма“ в Кан през 1982 г. и „Оскар“ за адаптиран сценарий през 1983г.) и „Музикална кутия“ („Златна мечка“ от Берлинале през 1989 г.) разкрива циничното лице на света на банкерите и опасностите за милиони хора по целия свят, които носят техните престъпни машинации.
Новият филм на прочутия френски режисьор, който е роден и израснал в Гърция, се нарежда сред най-доброто, създадено в киното за ролята на парите и финансите в живота на хората. Според мен, „Капитал“ е дори по-силен от „Уолстрийт“ на Оливър Стоун, за ролята си в който Майкъл Дъглас получава „Оскар“ през 1988 г.
Гад Елмалех, който изпълнява главната роля във филма на Гаврас, успява да създаде не по-малко запомнящ се образ на безскрупулен съвременен банкер, чийто опасен чар не отстъпва на този на Гордън Геко от „Уолстрийт“.
В програмата на 17-ия София Филм Фест е включен и новият филм на Дейвид Кроненбърг „Коспомополис“, който също прави сериозно усилие да проникне зад непроницаемата фасада на финансовото сърце на Америка.



Коментари (0)