Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

15-ТЕ НАЙ-ДОБРИ ГАНГСТЕРСКИ ФИЛМА, СПОРЕД МАРТИН СКОРСЕЗЕ


03.02.2011  Текст:  Kastel

Мартин Скорсезе

   

Гангстерските филми са сред най-харесваните от съвременните зрители. Някои от най-известните творби на знаменития американски режисьор Мартин Скорсезе са именно в този жанр – „Зли улици“, „Добри момчета“, „Казино“, „От другата страна“.
Ето защо личното мнение на специалист като него е много важно, когато става въпрос за класация на най-хубавите ганстерски филми. Мартин Скорсезе обаче предлага съвсем личен списък от 15 образци на жанра, които са му направили силно впечатление и са повлияли върху неговото творчество. Според собственото му признание тези филми са му помогнали да си изясни как да показва престъпния свят на екрана. Неговата класация е съставена основно от заглавия, излезли до началото на 70-те години, защото именно те са оказали въздействие върху оформянето му като режисьор.
И за да не възникне някакво недоразумение, Скорсезе уточнява, че през последните 40 години са излези още много гангстерски филми, от които силно се възхищава — трилогията „Кръстникът“ на Франсис Копола, „Имало едно време в Америка“ на Серджо Леоне, хонконгските филми на Джон Ву и др.

                                          НАЙ-ДОБРИТЕ ГАНГСТЕРСКИ ФИЛМИ

ОБЩЕСТВЕН ВРАГ“ (The Public Enemy, 1931), реж: Уилям Уелман.
В гл. роли: Джеймс Кагни, Джин Харлоу, Едуард Уудс, Джоан Блондъл.
Комментар на Скорсезе: „Шокираща, жестокост; впечатляваща е енергията на Кагни в неговата първа главна роля; поразително е използвана популярната музика (песента “I’m Forever Blowing Bubbles”) – този филм се превърна в откритие за всички“.
БЕЛЯЗАНИЯТ“ (Scarface, 1932), реж: Хауърд Хоукс. В гл. роли: Пол Муни, Ан Дворак, Карен Морли, Осгуд Пъркинс.
„Филмът на Хоукс е невероятно динамичен, забавен и възбуждащо експресивен. Дързостта му е поразителна. Завършен е още през 1930 г., но заради сцените с насилие и жестокости, излизането му е възпрепятствано от цензурата“.
КЪРВАВИ ПАРИ“ (Blood Money, 1933), реж: Роуланд Браун. В гл. роли: Джордж Банкрофт, Джудит Андерсън, Франсис Ди, Чик Чандлър
„Роуъланд Браун, почти забравен днес режисьор, има три страхотни филма от началото на 30-те години, всеки от които много точно описва политиката, корупцията, отношенията между пресъпници и полиция. Този филм ми е любим. Финалът му е незабравим“.
БУРНИТЕ ДВАДЕСЕТ ГОДИНИ“ (The Roaring Twenties, 1939), реж: Раул Уолш. В гл. роли: Джеймс Кагни, Присила Лайн, Хъмфри Богарт, Гладис Джордж.
„През 1939 г. класиката на Уолш и Хелинджър е разглеждана като програмен филм на жанра гангстерско кино. Но той е много повече от това. Филмът показва живота на обикновен гангстер от онова време и животът в нощните клубове по времето на Голямата Депресия. Нарастването на ганстерското влияние, както и тяхното падение - истинска епика. Този филм ми послужи като образец за създаването на „Добри момчета“ и „Казино“. В него може да се види една от най-великите финални сцени в киното“.
СИЛАТА НА ЗЛОТО“ (Force of Evil, 1948), реж: Абрахам Полонски. В гл. роли: Джон Гарфилд, Томас Гомес, Мари Уиндзор, Хоуланд Чембърлейн.
БЯЛА ЖЕГА“ (White Heat, 1949), реж: Раул Уолш. В гл. роли: Джеймс Кагни, Вирджиния Майо, Едмънд О’Брайън, Маргарет Вичърли.
НОЩТА И ГРАДЪТ“ (Night and the City, 1950), реж: Жул Дасен. В гл. роли: Ричард Уидмарк, Джин Тирни, Гуги Уизърс, Хю Марлоу.
НЕ ПИПАЙ ПЛЯЧКАТА“ (Touchez pas au Grisbi, 1954), реж: Жак Бекер. В гл. роли: Жан Габен, Рене Дарий, Дора Дол, Виторио Саниполи.
ФИНИКСКА ИСТОРИЯ“ (The Phenix City Story, 1955), реж: Фил Карлсън. В гл. роли: Джон Макинтайър, Ричард Кайли, Катрин Грант, Едуард Андрюс.
БЛУСЪТ НА ПИТ КЕЛИ“ (Pete Kelly’s Blues, 1955), реж: Джак Уеб. В гл. роли: Джак Уеб, Джанет Ли, Едмънд О’Брайън, Пеги Ли, Анди Дивайн, Ли Марвин, Ела Фицджералд.
ДОГОВОР ЗА УБИЙСТВО“ (Murder by Contract, 1958), реж: Ървинг Лърнър. В гл. роли: Винс Едуардс, Филип Пайн, Хершел Бернарди, Майкъл Грейнджър.
АЛ КАПОНЕ“ (Al Capone, 1959), реж: Ричард Уилсън. В гл. роли: Род Стайгер, Фей Спейн, Джеймс Грегъри, Мартин Балсам.
ДОНОСНИКЪТ“ (Le Doulos, 1962), реж: Жан-Пиер Мелвил. В гл. роли: Жан-Пол Белмондо, Серж Реджани, Жан Дезайи, Рене Льофевр.
МАФИОТЪТ“ (Mafioso, 1962),
реж: Алберто Латуада. В гл. роли: Алберто Сорди, Норма Бенгел, Габриела Конти, Уго Атанасио.
В УПОР“ (Point Blank, 1967), реж: Джон Бурман. В гл. роли: Ли Марвин, Анджи Дикинсън, Кинън Уин, Керъл О’Конър.
Източник: The Daily Beast
 



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)