126 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ФРИЦ ЛАНГ 05.12.2016 Текст: Kastel Фриц Ланг
Фриц Ланг е роден във Виена в семейството на архитект. По желание на баща си следва архитектура, но скоро заминава за Мюнхен, а впоследствие за Париж, където се занимава с живопис. Пътешества из Мала Азия, Северна Африка, Русия, Китай, Япония и Индонезия, като припечелва от рисуване и продажба на картички. След връщането си в Париж през 1913, работи като художник, дизайнер на дрехи, а също и като карикатурист. След започването на войната успява да хване буквално последния влак за Виена. Мобилизират го и заминава на фронта като обикновен редник. По време на сраженията е раняван четири пъти и ослепява с дясното око. Демобилизира се през 1916-а със звание лейтенант, след което лекува раните си в болница, където започва да пише разкази и киносценарии. Няколко от сценариите му се харесват на германски филмови студиа и скоро заминава за Берлин, където се пробва в различни кино специалности, в това число и като киноактьор в епизодични роли. Следващият филм на Ланг „Уморената смърт” (Der mude Tod, 1921) е една от най-добрите му ранни творби, оценена високо и от критиката, която го нарежда сред водещите германски кинотворци по онова време. Това е филм за неумолимостта на съдбата и обречеността на всички човешки усилия. Впрочем Ланг по-късно ще каже, че всичките му филми са посветени именно на обречената борба на човека със съдбата. В „Доктор Мабузе, играчът” (Dr. Mabuse Der Spieler/Dr. Mabuse,1922) той отново разказва за престъпленията на маниак, който се стреми да властва над целия свят. Тази тема е популярна в германското кино по онова време, но никой не я е интерпретирал толкова оригинално, чрез толкова ярки образи, с такава визуална и стилистическа свобода, динамизъм и хумор, като Ланг. Обсебен от криминалната и патологична психология, той продължава да разработва подобни мотиви през целия си живот, завръщайки се периодично към трилъра, разширявайки неговите рамки в съответствие със своя песимистичен и фаталистичен мироглед. Епичният му филм „Нибелунгите” (Die Nibelungen/Siegfried, 1924), съставен от две части – „Зигфрид” и „Отмъщението на Кримхилда”, е базиран върху средновековна легенда, намерила по-късно място в арийската митология на нацизма. Чужд на арийската идея, Ланг обаче за пореден път развива темата за неумолимостта на съдбата, възпрепятстваща човешките начинания. За създаването на следващия си филм „Шпиони” (Spione, 1928) Ланг основава собствена компания и отново се радва на зрителски успех. Първият му звуков филм – „М” (УБИЕЦ СРЕД НАС, 1931) се докосва до непозната за киното тема. Това е психологически трилър за сериен убиец на деца. Полицията е безсилна да го открие, но престъпният свят на Берлин се обединява, за да го залови. Финалната сцена, показваща импровизирания съд, устроен от престъпниците над садиста, е едновременно поразяващ със своята дълбочина анализ на патологичната психика и тревожна алегория на обществото, достигнало до ръба на масовата психоза - фашизма. В „Завещанието на доктор Мабузе” (Das Testament des Dr. Mabuse, 1933) Ланг влага фашистски лозунги в устата на истински негодяи. Филмът е забранен от Гьобелс. Шефът на нацистката пропаганда вика режисьора при себе си, за да го уведоми за забраната и да му предложи от името на самия фюрер да поеме ръководството над цялата германска киноиндустрия. Още същата нощ Ланг, чиято майка била еврейка, отпътува с влак за Франция, оставяйки цялото си имущество и спестявания на съпругата си -сценаристката Теа фон Харб - която вече членувала в нацистската партия. Първия си американски филм „Ярост” заснема през 1936 година със Спенсър Трейси в главната роля. Това е драма, която разкрива психологията на тълпата и носи посланието, че всяко насилие неизбежно поражда ново насилие. Критиците моментално признават филма за шедьовър, но това не облекчава незавидното положение на Ланг в Холивуд. Той е принуден да премине към режисирането на по-комерсиални проекти, но дори и в тях успява да се докосва, макар и не със същата сила и дълбочина, до любимите си теми. Все пак в Америка Фриц Ланг доказва разностранността на кинематографичния си талант, заснемайки дори наколко блестящи уестърна („Завръщането на Франк Джеймс”,1940; „Ранчото Лоша слава”,1952 и др.), продължавайки, когато има възможност, да създава и любимите си трилъри: „Лов на хора” (Man Hunt, 1941), „Министерство на страха” (Ministry of Fear, 1944, по Греъм Грин) и др. Любопитен е ироничният му трилър „Жена на прозореца” (The Woman in the Window, 1944), а филмът му „The Big Heat” (1953) пък e смятан за етапна творба на прехода към по-реалистично представяне на насилието на екрана. За съжаление, с течение на времето за Фриц Ланг става все по-трудно да се бори с диктата на американските продуценти и през 1956г. решава да напусне Холивуд. Пътуването му до Индия, където планира да снима романтичен костюмен филм, се оказва неуспешно. ЧЕТИРИТЕ НАЙ-ИЗВЕСТНИ ФИЛМА НА ФРИЦ ЛАНГ Фриц Ланг ще остане в историята на киното със своето специфично виждане за света – като едно тъмно и враждебно място, в което човекът най-често не е нищо повече от обикновена марионетка, подвластна на произвола на хаоса, деградацията и насилието. L'Empire du crime : Tribute to Fritz Lang from devaca on Vimeo. Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|