105 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ЕЛИЯ КАЗАН 10.09.2014 Текст: Красимир Кастелов На кеяНавършиха се 105 години от рождението на Елия Казан - един от най-великите холивудски режисьори, предизвикал раздвоение сред многобройните си почитатели, заради укоримото си от морална гледна точка поведение по времето на маккартизма в САЩ. На 67-ия Венециански кинофестивал (преди 4 години) бе представен документалният филм на Мартин Скорсезе и Кент Джоунс „Писмо до Елия” (A Letter to Elia), който е посветен на Елия Казан – създателят на „Трамвай „Желание” с Марлон Брандо и „На изток от рая” с Джеймс Дийн, чиято блестяща кариера е засенчена от неговото сътрудничество с маккартистите, спечелили си печална слава с масовите преследвания на хората с леви идеи в САЩ през 50-те години на миналия век.
Елия Казан е роден на 7 септември преди 105 години в Истанбул в семейство на гърци, търгуващи с памук. Истинското му име е Елия Казанджоглу (Elia Kazancıoğlu). През 1913 година заедно с родителите си емигрира в Ню Йорк, където баща му става търговец на килими. Там през 1947-а Елия Казан (заедно с група театрални ентусиасти) основава прочутото „Актърс студио”, допринесло за актьорското израстване на самородни таланти, като Марлон Брандо, Ал Пачино и Робърт Де Ниро, а системата, преподаван в него, повлиява силно върху оформянето като режисьори на редица големи кинотворци – от Джон Касавитис до Мартин Скорсезе.
Годишнината на Елия Казан ме подтиква да се замисля за пореден път над следните трудни, но важни въпроси: Как укоримото от морална гледна точка поведение се отразява върху творчеството на един блестящ режисьор? И дали творецът е свободен да постъпва както намери за добре в своето гражданско битие? Правилно ли е да оценяваме творчеството на великите кинематографисти, откъснато от техните биографии?
През 1999 година, когато много леви кинематографисти протестират срещу връчването на почетния „Оскар” на Казан, бяха изречени и написани много горчиви, но верни думи за това, че със своята недостойна постъпка великият режисьор се е разрушил като творец, посвещавайки по-нататъшното си творчество и живот на опитите да намери оправдание за стореното. Именно в тази връзка обикновено се тълкува и великолепния му филм „На кея” (1954), в който героят на Марлон Брандо в нарушение на принципите на докерската солидарност издава на властите корумпираните профсъюзни босове, сред които е и собственият му брат.
През 1999 г. Казан получава почетен „Оскар” за цялостно творчество, връчен му от Мартин Скорсезе и Робърт Де Ниро. Две години по-рано обаче филмовата академия отказва да му присъди отличието, заради проявеното малодушие от него по време на маккартизма в Америка преди близо половин век. Елия Казан умира на 94-годишна възраст в дома си в Манхатън. Неговата противоречива личност и до днес разделя критиците и почитателите му на два лагера. След смъртта му вестник „Ню Йорк таймс” го определя като един от най-великите кинематографисти на XX век, а агенция Ройтерс напомня и за неговите театрални постижения, включващи наградите „Тони” за режисурата на „Смъртта на търговския пътник” и „Всички мои синове” на Артър Милър. Лично за мен създателят на филма "На кея" ще си остане един от любимите ми режисьори, независимо от всичко. Дали съм прав или не - не бих се наел да споря. Но не мога и да си кривя душата - най-малкото защото мисля, че нямам правото да бъда съдник на никого. Истината е, че Елия Казан създаде доста филми, които днес заслужено са смятани за „безсмъртни класики”. Сред тях са „Трамвай „Желание”, „На изток от рая”, „Джентълменско споразумение”, „Америка, Америка” (екранизация на неговата първа книга) и разбира се „На кея” (On the Waterfront), отличен общо с 8 „Оскар”-а. Филмовата академия е удостоявала постиженията му в киното с номинации за „Оскар” общо 21 пъти, а с награди – девет пъти. Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУСПремиери |
© 2009-2010
|